Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Nákupy někdy nemusí jít podle plánu – ať už jde o vadné zboží nebo špatně poskytnutou službu, problémy se mohou objevit kdykoli. V takových chvílích je důležité vědět, kde hledat pomoc, abyste si nenechali ujít svá spotřebitelská práva. Třetí část spotřebitelské adventní nabídky vám ukáže, kam se obrátit pro radu, když nákupy nevyjdou tak, jak jste očekávali.

1. Prodejce či poskytovatel služby je první volba
Prvním krokem je obrátit se na obchod, kde jste výrobek zakoupili nebo objednali službu. Jak postupovat při reklamaci jsme vám ukázali v druhé spotřebitelské adventní nadílce: Reklamace.

2. Využijte on-line průvodce pro spotřebitele
Ihned k dispozici jsou vám přes internet průvodci, kde s velkou pravděpodobností naleznete odpovědi na své otázky:

  • Průvodce pro spotřebitele u MPO – na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu je průvodce, který je plný informací o právech spotřebitelů a poskytuje také užitečný rozcestník vysvětlující kompetence různých orgánů zaměřených na ochranu spotřebitele. Tento online nástroj vám poskytne rychlé a jasné odpovědi na otázky týkající se reklamačního řízení, nákupů online, práva na odstoupení od smlouvy a dalších otázek. Průvodce vám pomůže porozumět vašim právům a také vás nasměruje, kam se obrátit v případě problémů. Doporučujeme začít Životními situacemi, kde se na jednoduchých příbězích dozvíte, jak postupovat.
  • Spotřebitelský průvodce u ČOI – na webu České obchodní inspekce je další užitečný nástroj pro spotřebitele.

Oba průvodci jsou skvělými nástroji, které vám pomohou orientovat se ve vašich spotřebitelských právech a povinnostech. A ten pocit, že znáte svá práva a umíte si poradit sami, je k nezaplacení!

3. Spotřebitelské organizace – vaši partneři při řešení problémů
Spotřebitelské organizace jsou vašimi spolehlivými partnery, pokud se setkáte s problémem při nákupu zboží či služeb. Poskytují poradenství a pomoc při řešení reklamací, pokud se stanete obětí nekalých obchodních praktik nebo v případě jiných problémů, které mohou spotřebitele potkat. Mohou vám pomoci nejen se správným postupem, ale i s informacemi o vašich právech či při řešení složitějších spotřebitelských problémů. Také vás mohou odkázat na další instituce, které se zabývají oblastí, která vás pálí, či se prodejce nechová podle pravidel.

Některé spotřebitelské organizace najdete zde: Průvodce pro spotřebitele – spotřebitelské organizace. I když ne všechny uvedené organizace poskytují poradenství, rozhodně stojí za to se podívat, co vše mohou nabídnout, a využít jejich odborné znalosti.

Ptáte se, kolik vás poradenství bude stát? Všechny uvedené organizace, které poskytují poradenství, ho poskytují zdarma, a to se může hodit.

4. Co je dobré vědět o Poradenské a informační službě České obchodní inspekce
Můžete se také obrátit na Poradenskou a informační službu České obchodní inspekce. Zde vám mohou doporučit, jak postupovat při spotřebitelském problému a jaká máte práva, abyste se vyhnuli případným komplikacím.

Česká obchodní inspekce však může podávat rady jen v těch mantinelech, ve kterých má působnost. Nelze se tedy dotazovat na některé oblasti (např. potraviny, reklamu, finanční služby, elektronické komunikace, energetická odvětví atd.). Vše se ale dozvíte na jejich webových stránkách, které jsme uvedli výše, včetně lhůt a kontaktů na správné instituce.

5. Problém s nákupem v Evropské unii?
Pokud se vám stane, že máte problém s nákupem z jiného státu v Evropské unii a nevíte si rady, můžete se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum, které vám pomůže tento spor řešit.

6. Co když nemám přístup na internet, kdo mi poradí?
Nemáte přístup na internet? Nevadí! Ne ke všemu je potřeba internet a spotřebitelské organizace a poradenská linka České obchodní inspekce vám rády pomohou telefonicky nebo písemně. Stačí se ozvat a dostanete potřebné informace. Takže i bez internetového připojení se nemusíte bát, že zůstanete bez podpory.

7. Využijte své nově nabyté super schopnosti
Spotřebitelé mají doslova super schopnost – mají spoustu možností, kam se obrátit pro radu! Ať už se rozhodnete pro on-line průvodcespotřebitelské organizaceporadenskou linku České obchodní inspekce nebo Evropské spotřebitelské centrum, vždy je tu někdo, kdo vám pomůže najít správnou cestu. Ať už se jedná o reklamaci, nekalé obchodní praktiky nebo vám není něco jasné, máte spoustu pomoci na dosah. Tak neváhejte a využijte těchto „poradenských superhrdinů“, na spotřebitelské problémy nejste sami.

Spotřebitelská adventní nadílka rámeček

zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu, 9.12.2024