SOS MaS, z. s. – POZOR NA HLÁŠENÍ MÍSTNÍHO ROZHLASU!
Tisková zpráva č.2 ze dne 25. 8. 2015
Léčky v podobě podvodů, nebo nekalých praktik, nečekají na seniory jen na předváděcích akcích v posledních letech tolik zmiňovaných, při telefonickém či podomním prodeji, ale také na místech, kde bychom to rozhodně nečekali, např. při návštěvě hřbitova. Tentokrát se zaměříme se na praktiku zneužití hlášení obecních rozhlasů k propagaci různých pochybných nabídek.
Hlášení obecního rozhlasu
O tom, že sepisovat smlouvu na kamenické práce přímo na hřbitově je velmi rizikové, jsme již několikrát spotřebitele varovali. V poslední době se totiž objevují případy, kdy se dotyčné osoby za kameníky pouze vydávají a přitom nedisponují patřičným živnostenským oprávněním, nebo poskytují velmi nekvalitní služby.
Bohužel se v této souvislosti setkáváme s tím, že zejména na malých obcích dochází ke zneužívání obecního rozhlasu k propagaci těchto pochybných nabídek.
Jak toto zneužití může vypadat?
Stejný hlas, který občanům ve Lhotě denně oznamuje, kdy mají zaplatit popelnice, že děti ze školky vystavují svá díla, nebo že se bude konat vítání občánků, nám bez jakéhokoliv rozlišení hlásí, že firma z „Horní Dolní“ bude na místním hřbitově od 17:00 hodin přijímat objednávky na kamenické práce se 40% slevou!
S takovýmto hlášením se v obcích setkáme překvapivě často.
Chtěli bychom touto cestou apelovat na obce, resp. zaměstnance obcí, kteří mají na starosti hlášení místních rozhlasů, aby své občany nevystavovali zbytečným rizikům, a vždy důkladně zvážili, které oznámení odvysílají a které nikoliv. Stává se, že někteří pracovníci obcí poměrně bezmyšlenkovitě přečtou do obecního rozhlasu takřka jakékoliv sdělení, které jim údajný podnikatel předloží, často v dobré víře, že tak zprostředkovávají občanům důležité a hlavně nezávadné informace.
Při bližším zkoumání celého sdělení a ověření na příslušném Živnostenském úřadě však můžeme např. zjistit, že v Horní Dolní nikdo oprávnění na tyto práce nemá.
Pro pracovníka obce by úplnou samozřejmostí vždy mělo být ověření totožnosti podnikatele, a ověření zda disponuje patřičným oprávněním. Tuto informaci lze získat na příslušném živnostenském úřadě. A nemusí se jednat pouze o kameníky. Tento způsob prezentace využívají např. také kominíci, finanční poradci, prodejci různého zboží…
Podle SOS MaS, z. s. by se v ideálním případě reklama tohoto typu v obecním rozhlase neměla objevit vůbec. Upozorňujeme zejména na to, že zvláště starší občané mohou mít v případě hlášení obecního rozhlasu problém rozlišit fakt, že se jedná o reklamu. Zpravidla totiž v hlášeních obecního rozhlasu nebývá toto sdělení jako reklama označeno, čímž se obce jako šiřitelé reklamy dopouštějí správního deliktu ve smyslu Zákona o regulaci reklamy. Ten stanoví, že reklama šířená společně s jiným sdělením musí být zřetelně rozlišitelná a vhodným způsobem oddělena od ostatního sdělení.
Pracovníci obcí by si měli být vědomi toho, že hlášení v obecním rozhlase dává nabídce v očích občanů punc jakési záruky, že je vše v pořádku. Zejména starší občané jsou pak mnohem náchylnější uzavřít smlouvu, byť by pro ně byla nevýhodná. Nevědomky mohou dokonce usnadnit různým podvodníkům jejich práci.
Informace o podvodech páchaných na seniorech naleznete na stránkách SOS MaS, z.s. www.neotvirejte.cz
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Marcela Reichelová, předsedkyně,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého a Jihočeského kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel.723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13.00 – 17.00 – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 772 623 536
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin –po předcházející tel. dohodě, tel.773 901 773
Uherské Hradiště: St.13.00 – 17.00 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 571 674 516
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 921 290
Děčín: Út: 13.00 – 17.00 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
České Budějovice: Čt: 13.00 – 16.00 hodin každý čtvrtek v měsíci, tel. 607 920 869, 386 360 262
Praha: po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280
E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz