Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

REKLAMACE – odstoupení od smlouvy

Prodávající samozřejmě odpovídá za to, že Vám předá věc, která nemá vady. Pokud tomu tak není, můžete se rozhodnout, zda budete chtít výrobek opravit (vzor podání 1) nebo vyměnit za nový (vzor podání 2). Pozor, výměnu za nový kus  lze požadovat pouze v případě, že to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené a pokud se týká vada pouze některé součásti, můžete požadovat pouze výměnu této součásti nikoliv celého výrobku. Není-li výše uvedený postup možný, máte právo od smlouvy odstoupit. Alternativně ke všem možnostem můžete žádat také  přiměřenou slevu s ceny věci. Pokud reklamujete do 6 měsíců od zakoupení zboží, zákon předpokládá, že vada existovala již v době převzetí, přičemž prodávající může prokázat opak.

Táž práva přísluší spotřebiteli také v případě, jde-li sice o vady odstranitelné, ale pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo pro větší počet vad nemůže reklamovanou věc řádně užívat. Z ustálené judikatury vyplývá, že se jedná o případy třetí oprávněné reklamace stejné vady nebo čtvrté vady různé. Stejně se posuzují tři vady projevené současně.

Nový občanský zákoník již v případě koupě zboží nerozděluje případné vady na opravitelné a neopravitelné, ale je podstatné, zda vada znamená podstatné nebo nepodstatné porušení smlouvy. Podstatným porušením smlouvy je takové porušení, že kdyby o něm zákazník věděl předem, smlouvu by neuzavřel, jiná porušení smlouvy jsou nepodstatná. Při podstatném porušení smlouvy si můžete vybrat mezi opravou, výměnou za nové bezvadné zboží, slevou, či dokonce odstoupit od smlouvy.

!Svou volbu způsobu řešení reklamace sdělte prodávajícímu co nejdříve, v ideálním případě již při uplatnění reklamace. Pokud tak neučiníte včas, bude se porušení smlouvy považovat za nepodstatné a můžete ztratit nárok na odstoupení od smlouvy nebo výměnu!

Reklamovat lze i zlevněné zboží, je-li však sleva poskytnuta na určitou vadu, pak tuto vadu nelze reklamovat. Reklamovat samozřejmě nejde vady způsobené běžným opotřebením.

Reklamace včetně případné opravy musí být vyřízena bez zbytečného odkladu maximálně do 30 dnů, jinak má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. S prodávajícím se spotřebitel může domluvit i na lhůtě delší.

 

Uplatnění práva na odstoupení od smlouvy dle §2169 občanského zákoníku

Prodejce, s. r. o.

Horní konec 1, Dolní

IČ. 12345678

(zde spotřebitel vloží jméno a příjmení/obchodní firmu, adresu sídla a případně faxové číslo a e-mailovou adresu podnikatele):

 

Věc: Odstoupení od kupní smlouvy

Dne ……………………….. jsem ve Vaší prodejně ………………….. v………………………………..(adresa provozovny) zakoupil/a ………………………… (zboží), výrobní číslo……………….. za ………………… Kč (kupní cena).

Dne………………. začal ………………………… vykazovat vadu ……………………, která se projevuje……………………..

…………………..(zboží) jsem proto reklamoval. Vzhledem k tomu, že jsem byl upozorněn na to, že se jedná o vadu neopravitelnou, která lze řešit výměnou součásti za novou, požadoval jsem tedy výměnu této nové součásti (viz. reklamační protokol ze dne………………..).

Po deseti dnech jsem byl Vaší pracovnicí informován, že součástku, již nejste schopni dodat, vzhledem k tomu, že se tento typ již nevyrábí. Byl mi nabídnut alternativní výrobek, ovšem s podmínkou doplacení části kupní ceny.

Tuto nabídku nepřijímám a v souladu s § 2169 Občanského zákoníku odstupuji od výše uvedené kupní smlouvy.

Tímto odstoupením se předmětná kupní smlouva ruší. …………………….. (předmět reklamace) máte od uplatnění reklamace dne……………..ve své dispozici (viz reklamační protokol ze dne ……………….). Kupní cenu, tedy částku …………………. Kč mi vraťte nejpozději do …………… dnů na můj účet číslo…………………….. vedený u ……………..

 

Za kladné vyřízení děkuji.

……………………………………….

(vlastnoruční podpis)

 

……………………………….(Jméno a příjmení) ……………………………… (Adresa) ……………………………… (kontakt telefon, e-mail..)

 

Přílohy: Kupní smlouva/Kupní doklad

Reklamační protokol ze dne……………….

 

Zdroj: redakce SOS MaS, Z.S.