Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

BUDE I NA SPROPITNÉ ÚČTENKA? ZÁLEŽÍ NA HOSPODSKÉM

Čtyři měsíce do startu evidence tržeb restaurace řeší, jak účtovat „dýška“.

Podle „bontonu“ by se mělo dávat až deset procent 
z útraty. V reálu se ale dává méně, někdo jen zaokrouhluje a část lidí nedá ani korunu.

Řeč je o spropitném, které je pro mnoho číšníků nedílnou součástí výplaty.

S prosincovým zavedením povinných účtenek, neboli 
e-tržby, však majitelé hospod 
a jejich zaměstnanci musejí dávat větší pozor na zdanění takových bonusů od zákazníků.

Spropitné totiž může i nemusí spadat do povinných účtenek. Shodují se na tom daňoví odborníci oslovení Deníkem. Záleží na tom, zda majitelé hospod „dýško“ obsluze rozdělují, nebo si je započítají do svých tržeb.

„Jestliže spropitné patří výhradně provozovateli podniku, jde o příjem ze samostatné výdělečné činnosti, a proto podléhá e-tržbám. Obsluha platbu musí zadat do pokladny, tím ji elektronicky zaevidovat a vydat návštěvníkovi účtenku,“ vysvětlila Blanka Štarmanová, daňová poradkyně společnosti TaxVision. Pokud ale spropitné zůstává obsluze, jde podle daňové odbornice společnosti KODAP Jany Janouškové o klasický příjem závislé činnosti konkrétního zaměstnance. Je třeba jej v rámci výplaty zdanit, ale povinná účtenka se nevydává.

Podobně to chápou i samotní zaměstnanci restaurací. „Na problematice spropitného se zavedením EET nic nemění. Za obvyklých podmínek to není tržba a rozhodnout se musí sám zákazník. Ať už v tom, zda spropitné dá nebo nedá – anebo jakou formou. Zda vtlačí personálu do ruky minci – a pak je na zaměstnanci, aby přijaté peníze přiznal – nebo zaokrouhlí konečnou částku. Pak už to závisí na majiteli restaurace,“ říká Radek Bušina, někdejší předseda Asociace číšníků ČR.

Stejně to vidí i dodavatelé počítačových programů na evidenci tržeb. „Spropitné je považováno za nepovinnou platbu. Žádný zákon ji neupravuje, takže při určování, komu tzv. tuzér náleží, by se mělo vycházet z vůle zákazníka. To se však v praxi neděje, a proto je na provozovateli, jak spropitné mezi personál rozdělí.“ říká Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka. Na vztah Čechů ke spropitnému se ptal průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit. Jen 4 z 10 Čechů dávají v restauraci automaticky nějaké spropitné. Další polovina ale tvrdí, že jej dává občas. Téměř 80 procent respondentů přitom jen zaokrouhluje nahoru, ale „pravidlo“ deseti procent neřeší.

Zdroj: denik.cz