BEZPEČNOST VÝROBKŮ PRODÁVANÝCH ONLINE
V listopadu 2018 zahájila Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (Organisation for Economic Co-operation and Development – OECD) celosvětovou kampaň, jejímž cílem je zvýšit povědomí o rizicích online nákupu výrobků. Kampaň obsahuje rady nejen pro spotřebitele, ale také pro prodejce výrobků online a online platformy. Cílem kampaně je zajistit, aby výrobky prodávané online byly pro spotřebitele bezpečné.
V listopadu 2018 zahájila Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (Organisation for Economic Co-operation and Development – OECD) celosvětovou kampaň, jejímž cílem je zvýšit povědomí o rizicích nákupu výrobků online (http://www.oecd.org/sti/consumer/safe-products-online/). Důvodem k zahájení této cílené kampaně je skutečnost, že řada výrobků neodpovídajících právním předpisů nebo nebezpečných, na které byl vydán zákaz prodeje nebo příkaz ke stažení z prodeje, nebo výrobky nedostatečně označené nebo bez uvedení bezpečnostního varování, jsou stále nabízeny online. Podle statistik OECD, cca 68% výrobků, které byly identifikovány jako zakázané nebo přikázané ke stažení z trhu, jsou stále nabízeny spotřebitelům prostřednictvím online prodeje. Navíc, 55% z 60 vybraných výrobků nesplnilo požadavky na bezpečnostní normy.
Nebezpečné nebo závadné výrobky prodávané online mohou způsobit poškození zdraví spotřebitelů, včetně různých poranění, nebo také finanční újmu, a v nejhorším případě může takový výrobek vést i k fatálním následkům.
Kampaň OECD je zaměřena jak na spotřebitele, tak i na online prodejce výrobků a online platformy. Cílem je zvýšit povědomí všech o bezpečnosti výrobků prodávaných online se snahou zajistit, aby výrobky nabízené a prodávané online byly bezpečné. Kampaň je koordinována Evropskou komisí a Austrálií (Komise pro hospodářskou soutěž a spotřebitele).
Sdělení pro prodejce výrobků online:
Online prodejci jak na národní, tak i mezinárodní úrovni e-commerce by měli:
- prodávat bezpečné výrobky – seznámit se s právními požadavky státu, ve kterém jsou výrobky nabízeny, a prodávat je v souladu s těmito požadavky;
- sdílet informace o bezpečnosti výrobků se spotřebiteli – zveřejňovat jasné, přesné, snadno dostupné a zřetelné informace o bezpečnosti výrobků a varování týkající se výrobků nebo služeb, které jsou prodávány online;
- činit informace dostupné spotřebitelům přeshraničně – pro přeshraniční transakce učinit dostupnými informace o bezpečnosti výrobků (označení, etikety, varování, popis), které budou dostupné v příslušném jazyku nebo příslušných jazycích tak, aby takové informace byly snadno srozumitelné spotřebitelům, kterým jsou určeny;
- zjistit, které výrobky by neměly být prodávány – navštěvovat relevantní webové stránky ústředních orgánů nebo dozorových orgánů informujících o nebezpečných výrobcích a odebírat pravidelně informace o zjištěných nebezpečných výrobcích;
- reagovat na potřeby spotřebitelů a úřadů – poskytovat kontaktní informace spotřebitelům a úřadům s cílem umožnit komunikaci v případě problémů s bezpečností výrobků;
- komunikovat podezření o případné nebezpečnosti výrobku – používat přímé a účinné komunikační prostředky pro informování dotčených spotřebitelů, pokud se vyskytne podezření na to, že výrobek není bezpečný. Online platformy jsou vyzývány, aby:
- Sdělení pro online platformy:
- identifikovaly a odstranily nebezpečné výrobky nalezené na platformách – tj. aby prováděly pravidelné audity platforem a zkoumaly použití nových technologií k detekci a odstranění nebezpečných výrobků; používaly domácí a mezinárodní databáze obsahujících informace o nebezpečných výrobcích; přijímaly opatření proti tomu, aby se nebezpečné výrobky znovu objevily v nabídce;
- propagovaly shodu s požadavky na bezpečnost výrobků nabízených prostřednictvím platformy – tj. aby vybízely prodejce, aby navštěvovali webové stránky úřadů, které obsahují informace o právní úpravě v oblasti bezpečnosti výrobků a odebírali pravidelně informace o zjištěných nebezpečných výrobcích; šířily informace směrem k prodejcům o právní úpravě v oblasti bezpečnosti výrobků na trhu, kde jsou výrobky nabízeny; činily snadno dostupnými informace, a to i prostřednictvím mobilních telefonů nebo tabletů;
- viditelně umísťovaly kontaktní informace prodejců – tj. aby zvýšily transparentnost, pokud jde o skutečnou identifikaci prodejce, a učinily tyto kontaktní informace dostupnými pro spotřebitele pro účely vyřizování jakýchkoliv dotazů a stížností;
- spolupracovaly s úřady v oblasti bezpečnosti výrobků – tj. aby pracovaly společně s úřady ať již na místní nebo mezinárodní úrovni s cílem ochrany spotřebitelů před nebezpečnými výrobky.Před nákupem:
- Sdělení pro spotřebitele:
- Mít jistotu, od koho nakupujete – pokud nakupujete výrobek v kamenném obchodě, víte, kde můžete výrobek vrátit v případě problémů s jeho bezpečností. Pokud ale nakupujete výrobek online, jste si jisti, koho můžete v takovém případě kontaktovat? Čím více informací máte o výrobci, o prodejci nebo o dovozci, tím lépe.
- Mít jistotu, které výrobky nekupovat – víte, že si můžete zkontrolovat, zda výrobek, který hodláte zakoupit, nepatří mezi výrobky, které byly nařízeny ke stažení z trhu a z prodeje ve vaší zemi nebo v jiném státě? Navštivte místní a mezinárodní databáze obsahující seznam nebezpečných výrobků, např. OECD GlocalRecalls portal, EU Safety Gate nebo American Rapid Alert System – SIAR.
- Číst bezpečnostní varování a instrukce při rozhodování o nákupu – čtěte všechny bezpečnostní instrukce, které jsou k dispozici online. Kontrolujte, jak používat výrobek bezpečně a zda neexistují nějaká věková omezení nebo varování. Pokud si nejste jisti, že výrobek je vhodný pro zamýšlený způsob použití, kontaktujte prodejce nebo administrátora webových stránek pro další doplňující informace.
- Kontrolovat hodnocení a recenze – online spotřebitelské recenze a hodnocení mohou poskytnout indikace problémů s bezpečností výrobků založené na zkušenosti samotných spotřebitelů, přičemž je ale nutné mít na paměti, že ne všechny recenze jsou vždy autentické.
- Po nákupu:
- Zvažte možnost registrace výrobku u výrobce – je-li tato možnost dostupná, můžete vámi zakoupený výrobek registrovat na webových stránkách výrobce. V takovém případě budete ihned informováni o stažení výrobku z trhu nebo z prodeje, o aktualizaci softwaru a bezpečnostních informací.
- Zjistili jste problém s bezpečností? Dejte o tom vědět! – informujte o problémech s bezpečností výrobku eshop, prodávající třetí stranu anebo online platformu a kontaktuje příslušné úřady ve vaší zemi. Zvažte zaslání písemné recenze s varováním pro další případné kupující.
Zdroj: MPO