Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ – JAK SE VYZNAT VE ZNAČKÁCH KVALITY POTRAVIN

Tisková zpráva ze dne: 13.11.2019

Česká republika se nepyšní pouze svou architekturu, krásnou přírodou, lázeňstvím, ale i dobrým jídlem. Každý kout České republiky nabízí celou řadu gastronomických specialit, které jsou pro něj typické. Folklor jednotlivých českých oblastí reprezentují například oblíbené špekáčky, tvarůžky, nebo třeba štramberské uši. Tyto regionální potraviny jsou nejen výjimečné, ale jsou i zárukou kvality a spotřebitelé se s nimi jinde ve světě nesetkají. V souvislosti s jedinečností potravin, jde ruku v ruce i jejich kvalita. A protože mnozí již dnes vyhledáváme především kvalitu, pečlivě vybíráme, co zakoupíme.

Problematika kvality potravin je pro spotřebitele jedním z důležitých témat. Stále více lidí se dnes při každodenním nákupu ohlíží především na kvalitu potravin, jakož i na jejich původ, ne pouze na cenu. Jak tedy můžeme poznat zaručeně kvalitní potraviny?

Na potravinách dnes nalezneme kromě názvu výrobku také, dobu minimální trvanlivosti, výživové údaje, nebo alergeny. Ovšem některé potraviny se mohou pyšnit také různými logy – tzv. značkami kvality.

Vyznáte se ve značkách kvality potravin?
Na potravinách můžeme nalézt loga, která jsou tzv. značkou kvality. Řada lidí ovšem neví, nebo pouze tuší, co dané loga kvality symbolizují a čeho jsou zárukou. Pojďme si ujasnit, co konkrétně dané logo symbolizuje, co vlastně kupujeme. Jaké loga na našich výrobcích najdeme nejčastěji?

Národní značky kvality

                KLASA
Značky „KLASA“ je česká značka kvality potravin. Jejím úkolem je především nabízet spotřebitelům kvalitní potraviny, které vykazují výjimečné kvalitativní charakteristiky. Výrobek, který je označen touto značkou, musí být vyroben v Česku, ovšem suroviny mohou pocházet i ze zahraničí.

 

REGIONÁLNÍ POTRAVINA
Značka udělovaná Ministerstvem zemědělství nejkvalitnějším zemědělským a potravinářským výrobkům, které zvítězí v krajských soutěžích. Produkt musí být vyroben na území kraje, ve kterém bylo ocenění uděleno, a ze surovin dané oblasti.

 

ČESKÁ POTRAVINA
Logem s českou vlajkou a nápisem „Česká potravina“ nebo jen slovy „Česká potravina“ si mohou potravináři dobrovolně označit své výrobky, pokud splní dvě základní podmínky, jde o místo výroby v České republice a stanovený podíl českých surovin. Je to tedy značka odkazující na místo původu potraviny.

Evropské značky kvality potravin

V tuzemsku udělované značky se již do spotřebitelského povědomí dostaly, jak je to ovšem s evropskými značkami kvality? Evropské značky určené k ochraně a propagaci jmen kvalitních zemědělských výrobků a produktů jsou tři. Rozdíl mezi nimi je ve stupni požadavků, který musí výrobce splnit. Pojďme si je přiblížit.

  ZARUČENÁ TRADIČNÍ SPECIALITA (ZTS)
Potraviny a zemědělské produkty, které jsou vyráběny tradičními metodami více než 30 let. Na rozdíl od výrobků s chráněným zeměpisným označením nebo chráněným označením původu není jejich výroba nebo příprava vázána na zeměpisnou oblast. Mohou se tedy vyrábět kdekoliv při splnění podmínek technologie výroby (tzv. specifikace). Při zápisu českého výrobku lze tentýž výrobek vyrábět jiným výrobcem v jiném kraji či dokonce v jiné členské zemi.

 

    CHRÁNĚNÉ OZNAČENÍ PŮVODU (CHOP)
Označení výjimečného zemědělského produktu nebo potraviny z daného regionu či místa, jejichž jakost nebo vlastnosti jsou dány zvláštním zeměpisným prostředím.

 

      CHRÁNĚNÉ ZEMĚPISNÉ OZNAČENÍ (CHZO)
Označení výjimečného zemědělského produktu nebo potraviny z daného regionu či místa. U zeměpisného označení je postačující, aby pouze některá fáze výroby (výroba, zpracováni nebo příprava) potraviny nebo zemědělského výrobku proběhla ve vymezeném území.

 

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út 9.00 – 12.00 hodin, každé úterý v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309, 607 398 511
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1, 773 901 773
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : ÚT: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516, 773 901 773
Břeclav: Čt: 12 – 16 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 519 311 111, 773 901 773
Brno: Po: 10 – 13 hodin – každé první a třetí pondělí v měsíci, tel. 606 130 894, 608 722 582
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773 901 773, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280, 773 901 773
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 922 405
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.