Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ – NÁKUP BEZ OBALU, ANEB NEJLEPŠÍ JE ŽÁDNÝ OBAL

Tisková zpráva ze dne 24.7.2020

Obaly znamenají nemalou zátěž pro životní prostředí. Přitom je jejich životnost velmi krátká, prakticky trvá pouze po dobu, než si zákazník odnese zboží z prodejny domů. Potom se již stávají náplní kontejnerů pro třídění a v horším případě skládek odpadů. Obaly jsou ale nejen zátěží pro životní prostředí, ale i výdaj navíc pro spotřebitele a stále více lidí už nechce platit za nákup odpadků. V současnosti je tak stále populárnější koncept bezobalového prodeje, tedy nákup potravin a dalšího zboží bez obalů nebo do obalů vlastních. 

Každý obal se časem stane odpadem, proto čím méně, tím lépe

Spotřebitelé již často sami odmítají plasty a neekologické obaly, zájem nakoupit si potraviny a další sortiment do vlastních obalů roste. V Česku neustále přibývá obchodů s prodejem bez obalu a do vratných nádob a po malých prodejnách se postupně přidávají k tomuto trendu i velké řetězce. Princip bezobalových nákupů je velmi prostý – lidé nakupují do vlastních nádob, látkových tašek či košíků, které používají opakovaně po celou dobu jejich životnosti. Zákazník si  tak odnese z obchodu pouze tolik zboží, kolik skutečně potřebuje, a navíc v obalu, který nemusí vyhodit. Nákup do vlastního nezatěžuje životní prostředí a lidé kupují jen takové množství, které skutečně potřebují. 

Jak se k bezobalovému prodeji staví zákon?

Právní předpisy prodej potravin a pokrmů do obalů přinesených zákazníkem nezakazují a je pouze na provozovateli prodejny, zda takový způsob prodeje umožní. Na druhou stranu právní předpisy neobsahují ani povinnost provozovateli obchodu prodej do přinesených nádob či obalů konečnému spotřebiteli na jeho žádost vždy umožnit.

Když se tedy na naši poradnu obrátila paní Jana se stížností na obchodní řetězec, ve kterém jí prodávající odmítla prodat pomazánku do vlastní přinesené plastové krabičky, nemohli jsme jí naší odpovědí potěšit. Je potřeba si uvědomit, že v případě prodeje potravin do nádob a dalších obalů přinesených spotřebitelem, nemůže provozovatel ovlivnit hygienický stav a vhodnost těchto obalů, což může být nejen problémem při řešení případných reklamací, ale klade to další nároky na zajištění hygienických standardů. V případě, kdy se provozovatel potravinářského podniku rozhodne, pro prodej do spotřebitelem přinesených nádob, musí mít nastaveny takové postupy, které zaručí, že nedojde ke kontaminaci jím prodávaných potravin dalším spotřebitelům či ke kontaminaci surovin, z nichž jsou tyto potraviny či pokrmy vyráběny.

Řada společností proto prodej do přinesených obalů prostě nepovoluje. A pokud se obchodník k prodeji do vlastních nádob rozhodne, měl by mít obsluhující personál také možnost, pokud nebude přinesená nádoba čistá, odmítnout do takovéto nádoby zákazníkovi zboží prodat.

Paní Jana tuto skutečnost tedy zatím bude muset přijmout, případně se poohlédnout po jiné prodejně. Počet prodejen, které mají na tzv. bezobalovém prodeji přímo založen svůj marketink sice roste, zatím je však najdeme spíše ve větších městech. Budeme však doufat, že jich bude postupně přibývat spolu s tím, jak poroste poptávka nás spotřebitelů.

Stejně jako si běžní spotřebitelé (přes počáteční odpor) rychle zvykli na to, že v prodejnách neobdrží zdarma plastové odnosné tašky, pomalu si nyní zvykají na to, že ovoce a zelenina, také lze koupit jinak, než do mikrotenového sáčku, a že kávu z automatu si mohou odnést ve vlastním často krásně vyvedeném termohrnku, ze kterého jistě i lépe chutná, než z jednorázového kelímku. Trend je tedy nastaven jasně, teď už záleží jen na nás, spotřebitelích. Není to totiž jen klišé, když řekneme, že každý z nás v tom hraje svou roli.

Jak je tomu teď v období koronavirové epidemie?

Koronavirus má nové, zásadní dopady i na bezobalový prodej. Aktuální situace bezobalovému prodeji nepřeje. Zatímco se ještě před několika měsíci se obchodníci předháněli v odstraňování obalů, koronakrize s pohledem na bezobalový prodej pěkně zamávala. Z důvodu šířící se pandemie onemocnění COVID-19 způsobené novým typem koronaviru (SARS-CoV-2), který se šíří kapénkovou nákazou, osobním kontaktem s nemocným nebo prostřednictvím povrchů, kterých se nemocný dotýkal, Státní zdravotní ústav vydal prohlášení, ve kterém doporučil po dobu vyhlášení mimořádné situace v souvislosti s celosvětovým výskytem pandemie COVID-19, výrazně omezit prodej nebalených potravin do spotřebitelem přinesených vlastních obalů a nádob a tyto potraviny balit pouze do nových, nepoužitých obalů.

Co se bude dít dále? Jak se situace bude vyvíjet, je těžké odhadovat. Lze jen doufat, že tato nepředvídatelná situace nezvrátí obecný trend snižování obalů, který je právě opačný.

Zdroje:

http://www.szu.cz/odborne-stanovisko-szu

http://www.szu.cz/doporuceni-nrl-fcm-szu-pro-prodej-nebalenych-potravin-a

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Čt 13.00 – 16.00 hodin, každý čtvrtek v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309, 607 398 511
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první a třetí pátek v měsíci, tel. 608 722 582
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1, 608 722 582
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 608 722 582
Přerov : ÚT: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 608 722 582
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 608 722 582
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 608 722 582
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655, 608 722 582
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516, 608 722 582
Břeclav: Čt: 11 – 15 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 519 311 111, 608 722 582
Brno: Po: 10 – 14 hodin – každé první a třetí pondělí v měsíci, tel. 606 130 894, 608 722 582
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 608 722 582, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280, 608 722 582
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 922 405
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 608 722 582
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.