Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Chat 28.3.2022

Téma:
Energie

Jak používat Chat:

  • Začněte tím že kliknete do pole pro napsání komentáře
  • Do pole pro komentář napište svůj dotaz nebo připomínku
  • Vyplňte pole oznčená jako „Jméno“ a „Email“
    (Jméno se zobrazí v chatu, email Ne! Pokud chcete být upozorněni emailem na odpověď na váš dotaz, klikněte na ikonu zvonku vedle tlačítka „Odeslat komentář“)
  • Teď už jen zmáčkněte tlačítko „Odeslat komentář“

Chat proběhl v pondělí 28.3.2022 od 13:00 do 14:00 a je již uzavřen. Nevkládejte žádné další dotazy, nezobrazí se!

Odpovědi
upozornit na
guest
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší
Inline Feedbacks
View all comments
Anežka Bzdilová
Anežka Bzdilová
28.3.2022 11:32

Dobrý den,

O víkendu jsem byla po delší době za maminkou a s hrůzou jsem zjistila, že dostala dopis od Innogy, že ji přebírají jako dodavatelé poslední instance. Ani nevíme u koho předtím byla, ale to snad zjistíme. Na internetu se objevila zpráva, že Innogy účtuje přes 6 tisíc korun na megawatu. To vůbec nebude maminka schopná zaplatit. Ona to tak nechává, protože jí asi nedochází co se děje.

SOS MaS
Admin
Reply to  Anežka Bzdilová
28.3.2022 14:02

Dobrý den, budete muset asi mamince pomoci co nejrychleji přejít na nějakou standardní smlouvu. Pro spotřebitele, kteří se ocitli v režimu dodavatele poslední instance je nyní nejdůležitější zbytečně neotálet a najít si nového dodavatele, který by měl být výhodnější. U DPI mohou být spotřebitelé sice až 6 měsíců, ale jak sama uvádíte, ceny jsou v tomto režimu extrémní. Na druhé straně je potřeba tento krok udělat s rozvahou, nepanikařit, porovnat ceníky jednotlivých dodavatelů, případně využít srovnávací kalkulačky, např. na http://www.tzb-info.cz. Pozor si dejte na nabídku tzv. spotových produktů, které jsou nyní prezentovány jako výhodné, ale v této nejisté době mohou nakonec být i… Číst dále »

Fojtíkovi
Fojtíkovi
28.3.2022 11:14

Dobrý den,
Můžeme si požádat o příspěvek na bydlení, i když máme s manželkou vlastní dům, nebo to je jenom pro ty co bydlí v nájmu v bytech? Museli jsme vyměnit kotel, protože od září už bychom náš původní nemohli používat, a bohužel jsme zvolili plynový. Teď si za to nadávám, ale kdo to mohl tušit. Máme ho na dotaci, takže s tím už asi nic neuděláme. Ale zálohy, které nám byly teď vypočteny, jsou šílené, padne na to skoro celý manželčin důchod, naštěstí jsme dva ale i tak. Asi přestaneme jíst…

SOS MaS
Admin
Reply to  Fojtíkovi
28.3.2022 13:56

Dobrý den,

Příspěvek na bydlení je určen nejen těm, kteří jsou v nájemním bydlení, ale pokud jsou naplněny podmínky, tak i majitelům nemovitostí, kteří v nemovitostech bydlí včetně rodinných domů. Velmi zjednodušeně řečeno o příspěvek můžete zažádat pokud Vaše náklady na bydlení přesahují 30% Vašich příjmů. V takovém případě, byste měli příspěvek dostat. Jeho konkrétní výši Vám vyčíslí na úřadu práce. Neostýchejte se a opravdu si tam zajděte, bude to sice spojeno s určitou administrativou, ale pracovníci ÚP Vám jistě s vyplněním žádosti pomohou.

Sofie Gusková
Sofie Gusková
28.3.2022 10:08

Dobrý den,

Mám asi trochu komplikovanější dotaz, asi jsme všichni v médiích slyšeli, že za listopad a prosinec loňského roku nám bude odpuštěno DPH z energií jako pomoc spotřebitelům s drahými energiemi, ale můj dodavatel mi v rámci vyúčtování ceny elektřiny, provedeného k 31.01.2022, prominul DPH za období 11 a 12/2021 tak, že mi prominul pouze DPH ze záloh, zaplacených v těchto dvou měsících. Tvrdí, že DUZP nastal až 31.01.2022, tudíž postupuje správně. Můžu Vám to i poslat, je to v přímém rozporu s tím, jak to bylo na všech tiskovkách prezentováno. Můžete mi udělat kontrolu vyúčtování, zda to tak může udělat?

SOS MaS
Admin
Reply to  Sofie Gusková
28.3.2022 13:53

Dobrý den, co se ale týče oprávněnosti postupu dodavatele, pak Vám doporučíme obrátit se ty, kteří toto mají v kompetenci tedy finanční správu. SOS se zabývá spotřebitelským nikoliv daňovým právem. Vykládat daňové předpisy a navíc takto přijímané ad hoc a navíc časově omezené, opravdu nejsme oprávněni. Finanční správa na svých webových stránkách má volně ke stažení dokument s názvem Generální finanční ředitelství k vyúčtování elektřiny a plynu, jedná se o takový metodický pokyn, včetně příkladů, jakým způsobem by mělo být k odpuštění DPH v měsících listopad a prosinec přistupováno. https://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-pridane-hodnoty/informace-stanoviska-a-sdeleni/informace-gfr-k-vyuctovani-elektriny-a Doporučujeme prostudovat si tento dokument, zda Vaše vyúčtování souhlasí s uvedenými postupy, případně se obrátit… Číst dále »

Peta J.
Peta J.
28.3.2022 9:18

Dobrý den, výše píšete, že dodavatel má na vyřízení reklamace 15, resp. 30 dnů, jinak má nárok na náhradu. Já jsem reklamoval vyúčtování, ale od dodavatele poslední instance, ke kterému jsem spadl, protože jsem byl původně u Bohemia energy. Je to asi čtyřicet dnů a stále nemám výsledek, myslíte, že můžu chtít tu kompenzaci i od nich? U plynu je to taky 600 kč?

SOS MaS
Admin
Reply to  Peta J.
28.3.2022 13:48

Dobrý den, U plynu je částka dokonce ještě vyšší a činí 750,- Kč za den prodlení. Obdobný dotaz jsme již se spotřebitelkou podávali také na Energetický regulační úřad, jelikož vyhláška není úplně jasná a hovoří o smluvním vztahu. Dostali jsme poměrně nejasnou odpověď cituji: „V případě nedodržení stanovených lhůt vzniká nárok na náhradu, který lze uplatnit v prvé řadě u daného obchodníka. Pokud však nedojde v této záležitosti k uspokojivému výsledku, ve smyslu uznání náhrady, je možné se následně obrátit přímo na příslušný soud, neboť kompetence Úřadu jsou v tomto ohledu zcela omezené a o náhradách již nerozhoduje. Z tohoto hlediska se tedy lze domnívat, že… Číst dále »

Blahutová L.
Blahutová L.
28.3.2022 9:01

Dobrý den, mám dotaz. Mám neblahou zkušenost s firmou, která se zaštiťuje ochranou spotřebitele, ale bohužel jsem zjistila, že se patrně o oficiální organizaci, jako vy nejedná, ale spíš zneužívá nevinné staré lidi jako moji maminku. Společnost se jmenuje o.o.p.s. na svých webových stránkách má napsáno, že tato zkratka znamená ochrana práv spotřebitele. Tato firma mamince, každý měsíc strhává určitou částku z jejího SIPA. Bohužel žádné smlouvy nemůžeme najít, tak ani nevíme za co si poplatky strhávají a ani nevíme kdo jí dodává. Prosím mohli bychom se na Vás obrátit?

SOS MaS
Admin
Reply to  Blahutová L.
28.3.2022 13:38

Dobrý den, Máte pravdu podle rejstříku se jedná o společnost s ručením omezeným, tedy podnikatelský subjekt, který není oficiální spotřebitelskou organizací. Dokonce se domníváme, že používáním této rétoriky uvádí spotřebitele v omyl a je otázkou, zda by se to nedalo považovat za nekalou obchodní praktiku. Za nás ano. Máme k dispozici smlouvy s touto společností od jiné spotřebitelky, takže známe jejich obsah. Pokud máte zájem o pomoc tak nás kontaktujte telefonicky či emailem na email poradna@sos-msk.cz a domluvíme se jak smlouvy nejlépe ukončit (naštěstí se jedná o smlouvy na dobu neurčitou s možností je vypovědět). Nejedná se o klasické zprostředkovatelské smlouvy, ale tato firma si… Číst dále »

Eršil
Eršil
28.3.2022 8:31

Zdravím, nesouhlasím s vyúčtováním, a proto ho odmítám zaplatit, místo aby si udělali odečet, tak si spotřebu odhadli, já jsem ale skoro žádný plyn nespotřeboval, protože jsem topil dřevem. Ale dodavatel mi vyhrožuje tím, že mi naúčtuje sankce a úroky a nakonec mě odpojí. Myslím, že na to nemají právo, když jsem reklamoval.

SOS MaS
Admin
Reply to  Eršil
28.3.2022 13:27

Dobrý den, musíme Vás upozornit, že podání reklamace nemá odkladný účinek oproti povinnosti uhradit fakturu. V praxi to znamená, že i když s fakturovanou částkou spotřebitel nesouhlasí, musí ji i tak v termínu zaplatit. V opačném případě mu totiž hrozí, že se dopustí neplnění smluvených platebních povinností, a může se dostat do neoprávněného odběru, a vystavuje si i riziku odpojení.
Zaplacením faktury nevyjadřujete souhlas s obsahem faktury. V případě kladného vyřízení reklamace máte pak nárok na vrácení prostředků, které po Vás dodavatel případně požadoval neoprávněně.

Martin Režný
Martin Režný
28.3.2022 8:10

Dobrý den, na podzim jsem podal reklamaci vyúčtování elektřiny, protože mi dodavatel naúčtoval dvojnásobnou spotřebu oproti předchozímu roku, přitom se vůbec nic nezměnilo. Mezitím dodavatel ukončil činnost. Konečné vyúčtování s přeplatkem jsem už dostal, ale k mé reklamaci z podzimu se nikdo nevyjádřil. Chtěl jsem se zeptat, zda má dodavatel také 30 dnů na vyřízení reklamace jako všude jinde?

SOS MaS
Admin
Reply to  Martin Režný
28.3.2022 13:19

Dobrý den, dodavatel energií, u něhož podáváte reklamaci má na její vyřízení dle příslušné vyhlášky zpravidla 15 dnů, podle informací na webu Energetického regulačního úřadu se tato lhůta může prodloužit až na 30 dnů a to zejména v případech, kdy je reklamováno množství odebrané energie a je tedy nutná spolupráce s distributorem. Pokud je reklamace uznána jako oprávněná pak do třicátého dne (od původního doručení reklamace) musí dodavatel vypořádat finanční dopady. Pokud tyto lhůty nejsou dodrženy, pak má spotřebitel nárok na finanční kompenzace a to za každý den prodlení. Tyto finanční kompenzace jsou poměrně velké a tak si moc nedokážeme vysvětlit, že… Číst dále »