Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Místo dovolené deportace. Podobný scénář zažili v poslední době po příjezdu do Mexika i někteří čeští cestovatelé. Na základě stížnosti jedné z deportovaných turistek zjišťoval zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm, jak v takových případech postupuje české velvyslanectví v Mexiku. To podle závěrů šetření nepochybilo. Zástupce ombudsmana velvyslanectví přesto doporučil, aby doplnilo informace na svých webových stránkách.

„Nikdo z mexických úředníků s námi nemluvil. Zabouchli dveře a nic se nedělo. Nemohly jsme ani nikoho kontaktovat,“ tak vzpomíná na lednové zadržení v Cancúnu turistka z jižní Moravy. Na exotickou dovolenou vyrazila s kamarádkou. Po čtyřiadvaceti hodinách v mexické cele zamířily obě zpátky do Evropy. České velvyslanectví se o nich dozvědělo zprostředkovaně díky dalšímu zadrženému turistovi, kterému se podařilo vzít si s sebou do cely mobil.

Že nejde o ojedinělý případ, potvrdila zástupci ombudsmana vedoucí konzulárního úseku Velvyslanectví České republiky v Mexiku. Popsala, že Mexiko v posledních měsících vyžaduje po cizincích, aby během vstupní kontroly na letišti předložili řadu dokumentů ve španělštině. Jde například o zpáteční letenku, doklad o ubytování nebo doklad o dopravě po Mexiku. Pokud je přijíždějící turista nemá, hrozí riziko, že jej imigrační úředníci do země nevpustí.

„Každý stát má výsostné právo rozhodnout o tom, koho vpustí či nevpustí na své území. Velvyslanectví tedy nemůže přikazovat místním úřadům, jak mají jednat, ani vynutit nebo urychlit propuštění zadržených,“ vysvětlil zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm. Problematické podle něj je, že mexická strana naše velvyslanectví o zadržení Čechů neinformuje ani neodpovídá na jeho telefonáty a dotazy.

Velvyslanectví podle zástupce ombudsmana nepochybilo: „Snaží se diplomatickou cestou zlepšit podmínky v detenčních zařízeních, komunikuje s aerolinkami a také objasňuje celou situaci zadrženým turistům nebo jejich rodinným příslušníkům. To udělalo i v případě stěžovatelky,“ dodal Schorm s tím, že podle mezinárodního práva mají aerolinky povinnost zajistit zadrženým zpáteční let a také občerstvení.

Na základě doporučení zástupce ombudsmana doplnilo velvyslanectví informace na svých webových stránkách. Turisté tam nyní najdou nejen přehled všech potřebných dokumentů, ale také rady pro případ, že je do Mexika nepustí. Přečíst si mohou také informace o pravomocích českého velvyslanectví v těchto případech a zjistí i to, kde si mohou stěžovat na postup mexických úřadů.

Informace z webu ministerstva zahraničních věcí.

V posledních letech se množí případy nevpuštění cestovatelů do Mexika. Zde najdete praktické rady, jak se takové situaci vyhnout

Upozorňujeme cestovatele, že i přes oficiální otevřenost mexických hranic se zejména na mezinárodních letištích v Mexico City a v Cancúnu množí případy nevpuštění do země, a to i pro cestovatele, kteří prokáží místo svého pobytu a prostředky na něj a nebo kteří přijíždějí s cestovní kanceláří.

Podmínky vstupu do Mexika – jak mohu předejít nevpuštění?

S cílem vyhnout se případnému nevpuštění do země zde přikládáme bližší informace o podmínkách vstupu:

Dle oficiálních stránek mexického Migračního institutu INAMI je zapotřebí v tištěné podobě (ve většině případů neexistuje možnost předložit podpůrnou dokumentaci v telefonu či tabletu) předložit:
a) Platný pas s minimální platností ke dni opuštění Mexika, tzn. občan ČR může opustit Mexiko i v poslední den platnosti pasu – ovšem nedoporučujeme
b) Předložit zpáteční letenku (max. doba pobytu 180 dní jako turista či jako zaměstnanec české či zahraniční firmy – tento zaměstnanec však nesmí být placen mexickou stranou)
c) Podpůrná dokumentace

  • Doklad o zajištěném ubytování (rezervace hotelu na celý pobyt, souhlas majitele nemovitostí s ubytováním či obdobná forma dokladu o zajištěném ubytování)
  • Doklad o zajištěné dopravě po Mexiku – např. rezervace vozidla, rezervace autobusové jízdenky, letenky po Mexiku apod., nebo alespoň itinerář cesty a plán přejezdů
  • Pro vyslané pracovníky: Dopis mateřské, dceřiné či zahraniční společnosti, ve které se uvádí, že tato osoba je vyslána z důvodu poskytnutí pracovní/odborné praxe na území Mexika a tato společnost zaměstnanci vyplácí mzdu mimo území Mexika. Doporučuje se i předložení platového výměru (či výpisu z účtu) nebo uvedení ve zvacím dopise skutečnost, že vysílací společnost bude hradit veškeré náklady spojené s ubytováním, stravou, dopravou a zdravotním pojištěním.

Tato podpůrná dokumentace musí být ve španělštině. Každý cestovatel musí mít v tištěné podobě připravenou kompletní výše uvedenou dokumentaci. Neexistuje možnost, že by jeden z členů skupiny měl u sebe dokumentaci všech ostatních. Upozorňujeme, že v případě nevpuštění do země je cizinci na celou dobu zadržení na letišti před nastoupením do repatriačního letu většinou zabaven mobil.

Jak postupovat, pokud mi na letišti odepřou vstup do Mexika?

1) Požadujte umožnění telefonického hovoru s konzulátem nebo se svou rodinou, přáteli či známými. Mexické orgány by Vám měly dle mezinárodních zvyklostí povolit alespoň jeden telefonní hovor, abyste mohli informovat o své situaci.

2) Pokud můžete, informujte Vy či Vaše rodina, přátelé nebo známí, co nejrychleji svou leteckou společnost. Dle mezinárodních zvyklostí leteckého práva se o občerstvení během zadržení a o co nejrychlejší zpáteční letenku musí postarat letecká společnost, která klienta do Mexika dovezla. Proto v případě nevpuštění do země vřele doporučujeme přátelům, známým či rodině nevpuštěného cestovatele, aby se na leteckou společnost obrátila a tyto služby urgovala.

Jaké jsou pravomoci českého velvyslanectví v těchto případech?

Velvyslanectví ČR (a jakéhokoli dalšího státu) v Mexiku bohužel nemá pravomoc změnit rozhodnutí mexických orgánů o tom, koho do země vpustit či nikoli. Jedná se o výsostné právo každé země rozhodnout o tom, zda cizinci umožní vstup na své území. Toto právo využívá i ČR na svých hranicích.

Konzulát však může (a opakovaně tak činí) požadovat, aby podmínky během čekání na zpáteční let byly důstojné a aby českým občanům byl zajištěn po celou dobu pobytu na letišti přístup k hygieně, občerstvení a informacím o dalších krocích.

Konzulát dále, pokud o to český občan požádá a dodá příslušné informace, může informovat rodinu, přátele či známé nevpuštěného českého občana, aby jim vysvětlil situaci a sdělil jim, jaký bude další postup mexických orgánů.

Konzulát také může, pokud mu český občan doručí svou stížnost, tuto přeposlat oficiální cestou příslušným mexickým orgánům.

Kde si mohu stěžovat na postup mexických orgánů?

Pokud jste přesvědčen/a, že mexické orgány nejednaly s Vámi standardně a byla porušena Vaše základní lidská práva, doporučujeme se po návratu do ČR obrátit se stížností na Velvyslanectví Mexika v Praze, nebo podat stížnost na našem úřadě, případně i cestou Ministerstva zahraničních věcí ČR v Praze. Náš úřad poté stížnost předá příslušným mexickým orgánům k šetření.

Zdroj: Kancelář veřejného ochránce práv, Ministerstvo zahraničních věcí.

Obrázek: pixabay.com