Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Provozovatel poštovních služeb musí adresátovi umožnit uplatnění reklamace poškozené zásilky

V uplynulých měsících provedl Český telekomunikační úřad zhruba 490 kontrol v oblasti poštovních služeb.

Nejvíce kontrol bylo zaměřeno na dodržování poštovního tajemství. „Kontroly jsme prováděli i na podněty z řad veřejnosti, nejčastěji se jednalo o vadné zacházení s konkrétními zásilkami (pohození za plot, doručení cizí zásilky atd.). Další obsáhlou oblastí kontrol jsou kontroly poštovních podmínek, které prověřujeme jak z hlediska povinných náležitostí, tak zejména z hlediska problematických ujednání.“, sděluje ve svém článku ČTÚ.
O jaká ujednání se jedná? Někteří provozovatelé ve svých poštovních podmínkách paušálně upírají adresátům právo uplatnit reklamaci.
Taková praxe se však příčí zákonu o poštovních službách, který výslovně stanoví, že právo na náhradu škody náleží po dodání zásilky
právě jejímu adresátovi. Minimálně v případě poškození dodané zásilky tak musí být adresátovi podání reklamace umožněno. Ve vztahu
ke spotřebiteli se tak provozovatelé dopouštějí přestupku. Příkladem zneužívajících ujednání jsou i ustanovení, která váží vyřizování reklamace na faktory, na něž nemá reklamující spotřebitel žádný vliv (např. souběžné vyšetřování ze strany Policie ČR, neuhrazení faktur ze strany odesílatele).
Novinkou zahrnutou do těchto kontrol je nový § 7 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele, který prodávajícím (v tomto případě provozovatelům poštovních služeb) zakazuje užít ve smlouvách uzavíraných se spotřebitelem zneužívajících ujednání dle § 1814 odst. 1 OZ. V poštovních podmínkách se nejčastěji vyskytují zneužívající ujednání dle písm. a), která vylučují nebo omezují spotřebitelova práva z vadného
plnění nebo na náhradu újmy. Mezi ně lze řadit právě výše uvedené vyloučení adresátů z řad spotřebitelů z možnosti uplatnit reklamaci
(a nárok na náhradu škody) dodané poškozené zásilky. Najdou se však i jiná zneužívající ujednání jako vyloučení odpovědnosti za skryté poškození a další. Díky tomuto novému ustanovení má ČTÚ nově možnost sankcionovat provozovatele, jejichž smlouvy se spotřebiteli taková ujednání obsahují.
V tomto období bylo rozhodnuto 45 správních řízení o přestupku v oblasti poštovních služeb, v nichž ČTÚ udělil pokuty za bezmála
milion korun.

Zdroj: Český telekomunikační úřad. Monitorovací zpráva 6/2023. Dostupné on-line: mz-2023-6.pdf (ctu.cz)

Obrázek: pixabay.com