Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

ČTÚ ve své poslední Monitorovací zprávě upozorňuje na další specifikum využívání služeb elektronických komunikací v zahraničí, na tzv. politiku přiměřeného využívání, která se uplatňuje v souvislosti s principem „roam like at home“, tj. zpoplatnění služeb elektronických komunikací v zemích Evropské unie za domácích podmínek.

Aby se zabránilo případnému zneužití či nezvyklému využití roamingu za těchto výhodných podmínek, jsou operátoři oprávněni uplatnit ochranné
mechanismy, kterých lze využít za předem daných podmínek.
O zneužití roamingu lze hovořit především tehdy, využívá-li jej zákazník k jinému účelu, než ke krátkodobým pravidelným cestám, což je hlavní smysl roamingových opatření. Typicky se může jednat o případ, kdy zákazník zamýšlí dlouhodobý pobyt na území jiného členského státu z pracovních či studijních důvodů.
V takovém případě mohou operátoři limitovat využívání maloobchodních roamingových služeb. Je nezbytné, aby zákazníci byli s předstihem o uplatněném limitu informováni, rovněž tak i v případě, kdy ho již dosáhnou. Vyčerpání takto omezených služeb nicméně neznamená, že
by zákazníci nemohli po zbytek pobytu nadále těchto služeb využívat. Jejich využití nad rámec limitu však již může být zpoplatněno. Kupříkladu využití datových roamingových služeb nad rámec stanoveného limitu může být zpoplatněno částkou ve výši maximální velkoobchodní ceny
za roamingová data, která byla ode dne 1. 7. 2022 stanovena na 2 EUR za 1 GB dat a do roku 2027 se postupně sníží na částku 1 EUR.
Nežli přikročí k uplatnění ochranných opatření, může operátor sledovat využití roamingových služeb ze strany zákazníka, a to za období minimálně v délce posledních čtyř měsíců. Pokud dospěje ke zjištění, že ve sledovaném období převažovalo využívání služeb v zahraničí, a rovněž tak převládala přítomnost na území jiného členského státu, může zákazníka nejprve kontaktovat s žádostí o objasnění této situace.
Pro zajímavost lze zmínit, že pokud by zákazník byl nucen setrvat v jiné členské zemi delší dobu, než původně zamýšlel, a to z důvodu, který by nemohl ovlivnit, kupříkladu kvůli pandemii či dočasnému uzavření hranic, měl by operátor v této situaci vyjít vstříc a na odůvodněnou
žádost prodloužit dobu, po kterou lze využívat služeb bez výše popsaného limitu.

Zdroj: Český telekomunikační úřad. Monitorovací zpráva 7/2023. Dostupné on-line: https://www.ctu.cz/sites/default/files/obsah/ctu/monitorovaci-zprava-c-7/2023/obrazky/mz-2023-7.pdf