Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Ministerstvo průmyslu a obchodu v reakci na některá vyjádření v médiích vysvětluje, jaké kompetence mají pověřené subjekty mimosoudního řešení spotřebitelských sporů dle zákona o ochraně spotřebitele.

V České republice funguje pro spotřebitele od roku 2016 nástroj, který přispívá k dosažení vysoké úrovně ochrany spotřebitele. Je jím mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Jedná se o rychlejší, levnější a jednodušší metodu řešení sporů, která probíhá bez zapojení soudů. Řešení spotřebitelského sporu probíhá prostřednictvím subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů dle odvětví, kterého se spor týká.

Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr jsou takzvané specializované subjekty, vydávají závazné rozhodnutí (má obdobné účinky jako rozhodnutí soudu), které je právně vymahatelné a obě strany se výsledkem musí řídit. Nesplní-li podnikatel dobrovolně povinnost, kterou mu subjekt uložil, může spotřebitel podat návrh na výkon rozhodnutí. Tyto subjekty jsou určené přímo zákonem o ochraně spotřebitele a řídí se speciálními zákony a správním řádem.

Česká obchodní inspekce řeší spory spotřebitelů s podnikateli v oblastech, které nespadají do působnosti výše zmíněných specializovaných subjektů. Nejčastěji se jedná o otázky spojené s reklamacemi spotřebního zboží, nedodání zboží či nevrácení peněz po odstoupení od smlouvy, spory související s plněním smluv o dílo či o nejrůznějších službách, reklamace přepravy, zájezdů apod.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen „Ministerstvo“) může mimosoudním řešením spotřebitelských sporů pověřit osobu, která je právnickou osobou založenou nebo zřízenou na ochranu spotřebitele nebo profesní komorou s povinným členstvím. Ministerstvo pak posuzuje žádost dle části třetí a čtvrté zákona o ochraně spotřebitele, a v případě udělení pověření se jedná o tzv. pověřený subjekt. Ministerstvo následně kontroluje fungování pověřených subjektů.

Česká obchodní inspekce a pověřené subjekty směřují svoji činnost k dohodě, která je výsledkem řešení sporu formou konciliace, tedy jednají jako nestranná třetí strana, která se snaží usnadnit komunikaci mezi spotřebitelem a podnikatelem při řešení sporu. Tyto subjekty nemají pravomoc samy o předmětu sporu závazně rozhodnout nebo strany sporu k dohodě donutit.

DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: Pokud Ministerstvo pověří nějaký subjekt k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů dle zákona o ochraně spotřebitele, pověření se týká pouze výkonu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, jak je tento systém definován zákonem o ochraně spotřebitele. To znamená, že Ministerstvo žádným způsobem nedohlíží a nereguluje další aktivity daného pověřeného subjektu, které nespadají do pověření mimosoudním řešením spotřebitelských sporů.

Jestliže si nejste jistí, zda organizace, se kterou jednáte, je subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, můžete si to ověřit v seznamu subjektů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který vede a aktualizuje Ministerstvo. V tomto seznamu jsou uvedeny jak specializované subjekty, tak Česká obchodní inspekce a pověřené subjekty.

Pokud si chcete rychle ověřit, zda se jedná o subjekt stanovený zákonem o ochraně spotřebitele či pověřený subjekt a získat základní charakteristiky subjektů, můžete se podívat na článek Základní charakteristiky subjektů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. V uvedeném článku jsou subjekty rozděleny dle toho, zda se jedná o subjekty přímo stanovené zákonem o ochraně spotřebitele nebo pověřené subjekty. Pokud se skutečně jedná o pověřený subjekt, toto pověření je pouze k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů, jak bylo popsáno výše, nikoliv k žádným dalším aktivitám organizace.

Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Odbor živností a spotřebitelské legislativy. Zpráva ze dne 14. 8. 2023 Dostupné on-line: Vysvětlení kompetencí pověřených subjektů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů | MPO

Obrázek: pixabay.com