Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Evropská komise na konci září zveřejnila společný rámec EU a OECD týkající se finančních kompetencí dětí a mládeže. Záměrem rámce je zlepšit finanční gramotnost mladých lidí, aby mohli přijímat informovaná rozhodnutí o svých osobních financích již dnes a, což je daleko důležitější, v průběhu celého života.

Rámec by měl stanovit společnou definici základních dovedností finanční gramotnosti dětí a dospívajících, která bude uznávána ve všech členských státech a všemi odborníky z praxe. Na tomto základě může rámec podporovat rozvoj politik, programů a výukových materiálů v oblasti finanční gramotnosti veřejnými, soukromými a neziskovými zúčastněnými stranami.

Komise a OECD se nyní zaměří na to, aby vnitrostátní orgány, odborníci z praxe a další zúčastněné strany tento rámec zaváděli, přičemž je v tom bude podporovat. Účinnost rámce závisí na vytvoření společného chápání finanční gramotnosti mezi různými zúčastněnými stranami ve všech členských státech a na jejich ochotě tento rámec jak využívat, tak aktivně přispívat ke zvýšení dopadu politik a iniciativ v oblasti finanční gramotnosti.

Akce, na níž bude rámec představen, se bude konat 2. října 2023 v Bruselu. Více informací o akci najdete zde.

Souvislosti

Evropská komise a Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj / Mezinárodní síť pro finanční vzdělávání (OECD/INFE) vypracovaly tento rámec v souvislosti s akčním plánem unie kapitálových trhů z roku 2020 (opatření č. 7: „Posílení postavení občanů prostřednictvím finanční gramotnosti“) a jako součást pracovního programu OECD/INFE. Tento rámec navazuje na podobný rámec určený dospělým, který byl zveřejněn v lednu 2022.

Jak ukázal nedávný průzkum Eurobarometr o finanční gramotnosti v roce 2023, neztratila potřeba zlepšit úroveň finanční gramotnosti v EU nic na své aktuálnosti. Průzkum potvrdil, že celková úroveň finanční gramotnosti v EU zůstává znepokojivě nízká. Ukázalo se také, že nižší finanční znalosti a méně obezřetné finanční chování mají spíše mladí lidé než ti starší. Podle bleskového průzkumu Eurobarometru z října 2022 týkajícího se retailových finančních produktů jsou si mladí lidé méně jistí při správě svých osobních financí než starší generace. Zároveň mladé lidi více přitahují rizikovější finanční nástroje, jako jsou kryptoaktiva. Také více věří sociálním médiím jako zdroji informací a mají pocit, že je bezpečnější provádět finanční transakce na internetových stránkách nebo v aplikacích. Z toho lze usoudit, že iniciativy v oblasti zvyšování úrovně finanční gramotnosti zaměřené na mladé lidi by mohly mnohé změnit.

Stejně jako rámec pro dospělé je i rámec pro děti a mládež doplněn nástrojem programu Excel, který usnadňuje navigaci a filtrování kompetencí podle potřeb uživatelů.

Další informace

Rámec finančních kompetencí pro děti a mládež

Citace