Přibližně 83 % finančních prostředků podpoří projekty, které plní cíle EU v oblasti klimatu a zlepšují a modernizují síť železnic, vnitrozemských vodních cest a námořních tras v EU podél transevropské dopravní sítě (TEN-T). Železniční projekty obdrží 80 % ze 7 miliard eur. Revidované nařízení o TEN-T navíc vstoupí v platnost počínaje 18. červencem.
Finanční prostředky budou určeny na velké projekty na zlepšení přeshraničních železničních spojení podél hlavní sítě TEN-T – v pobaltských členských státech (Rail Baltica), mezi Francií a Itálií (Lyon-Turín) a mezi Dánskem a Německem (kolej Fehmarnbelt).
Přibližně 20 námořních přístavů v Irsku, Španělsku, Finsku, Nizozemsku, Německu, na Maltě, v Litvě, na Kypru, v Chorvatsku, Řecku a Polsku obdrží podporu na modernizaci infrastruktury, z nichž některé jim umožní dodávat pobřežní elektřinu lodím nebo přepravovat energii z obnovitelných zdrojů.
Práce na infrastruktuře vnitrozemských vodních cest zlepší přeshraniční spojení mezi Francií a Belgií v povodí Seina-Šelda a mezi Rumunskem a Bulharskem na Dunaji. Vnitrozemské přístavy v Rakousku, Německu a Nizozemsku rovněž obdrží finanční prostředky, aby mohly i nadále podporovat evropskou síť řek a kanálů pro udržitelnou dopravu.
Pokud jde o silniční dopravu, spuštění spolupracujících inteligentních dopravních systémů a služeb (ITS) a vytvoření nových, bezpečných a chráněných parkovacích ploch zvýší bezpečnost jednotlivců i odborníků.
Projekty uspořádání letového provozu budou i nadále rozvíjet jednotné evropské nebe, aby se letecká doprava stala účinnější, bezpečnější a udržitelnější.
V neposlední řadě několik projektů umožní větší kapacitu na trasách solidarity mezi EU a Ukrajinou, které byly zřízeny s cílem usnadnit dovoz a vývoz mezi Ukrajinou a EU. Tyto projekty se týkají: zlepšení silniční dopravní infrastruktury na hraničních přechodech mezi Ukrajinou, Moldavskem a Rumunskem; pracovat na zvýšení kapacity na železničním hraničním přechodu mezi Maďarskem a Ukrajinou; nový úsek silnice v Polsku, který ji rozšiřuje na hranici s Ukrajinou; jakož i studie a práce na integraci ukrajinského železničního systému do EU.
Zdroj: Evropská komise, Tisková zpráva ze dne 17. července 2024
Dostupné online: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/cs/ip_24_3821