Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Až stovkám tisíc spotřebitelů bude v nadcházejících dnech a týdnech končit smlouva na dodávku energie. Jedná se o domácnosti, které v roce 2021, po ukončení činnosti některých dodavatelů v čele s Bohemia Energy, zvolili u nového obchodníka tříletý kontrakt. Nyní budou stát typicky před rozhodnutím, jestli nechat stávající smlouvu automaticky prodloužit, změnit produkt u stávajícího dodavatele, nebo si najít dodavatele jiného. Energetický regulační úřad (ERÚ) radí, na co v takové situaci pamatovat.

Drtivá většina smluv na dodávku elektřiny a plynu, které jsou uzavřené na dobu určitou, obsahuje ujednání o tzv. automatické prolongaci. Znamená to, že pokud smlouvu některá ze stran nevypoví, závazek se prodlouží dle podmínek stanovených ve smlouvě. Od letoška musí dodavatel zákazníky na blížící se termín prolongace upozornit minimálně 30 dní předem a oznámit jim novou cenu a další náležitosti (podrobněji v článku na webu ERÚ).

„Někteří spotřebitelé se na nás přesto obracejí s tím, že je jejich obchodník před prolongací řádně nekontaktoval. Problémy se týkají zejména e-mailové komunikace, kterou někdy dodavatelé opravdu nedokáží prokázat. Jindy je pochybení na straně zákazníků, protože do své schránky průběžně nechodí nebo zprávu přehlédnou,“ popisuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. „Pokud však uvedeme jako kontaktní adresu tu e-mailovou, je třeba elektronickou poštu nepodceňovat a pravidelně ji kontrolovat, a to včetně pošty nevyžádané.“

Zároveň lze spotřebitelům doporučit, aby byli aktivní a na termín konce smlouvy mysleli i sami. Průzkumu trhu a mapování konkurence, společně s vyjednáváním se stávajícím dodavatelem, je totiž praktické se věnovat už s několikatýdenním předstihem. Pokud s podmínkami, za kterých se má prolongovat, spotřebitelé nesouhlasí, mohou o změně smlouvy jednat se současným dodavatelem, nebo si najít jiného obchodníka a do 20. dne před prolongací stávající smlouvu vypovědět (vzor výpovědi je dostupný zde).

I z důvodu očekávaného nárůstu ceny, které bude s pokračováním smlouvy pravděpodobně spojeno, by měli být spotřebitelé obezřetní. Ti, kteří v roce 2021 uzavřeli smlouvy na tři roky s pevnou (tzv. fixovanou) cenou, dosud hradili náklady odpovídající tehdejší cenové úrovni. Ačkoli ceny energií oproti vrcholu krize již výrazně poklesly, stále zůstávají vyšší než před jejím začátkem.

„Nechat smlouvu prolongovat je pouze jedna z možností. Do našeho srovnávače nabídek na dodávku elektřiny a plynu stačí pouze nahrát poslední fakturu, a hned zjistíte, jestli energie nepořídíte u jiného obchodníka levněji. Rozdíly jsou přitom opravdu velké – domácnosti s malou spotřebou mohou ročně ušetřit tisíce, při větší spotřebě už se bavíme i o desítkách tisíc korun,“ říká Markéta Zemanová, která zároveň upozorňuje na odlišnosti akvizičních (pro nové zákazníky) a retenčních („udržovacích“) nabídek od ceníků pro prolongace.

Srovnávač ERÚ poskytne kromě samotné ceny i další důležité informace, včetně orientační výše záloh a typu smlouvy pro jednotlivé produkty. Rozhodnutí, jaký druh produktu zvolit, přitom nemusí být snadné. Každý spotřebitel má totiž odlišné preference. Někdo může preferovat produkt, jehož cena se odvíjí od aktuální tržní hodnoty elektřiny či plynu, a zvolí proto smlouvu s dynamickým určením ceny. Někdo jiný upřednostní dlouhodobou stabilitu, a zvolí smlouvu na dobu určitou s fixací ceny. Při výběru dodavatele ERÚ doporučuje zohlednit také serióznost obchodníků. Jedním z vodítek tak mohou být, kromě výhodné ceny, například kladné reference ostatních zákazníků.

Zdroj: Energetický regulační úřad, tisková zpráva ze dne 14. 10. 2024. Tiskový mluvčí Michal Kebort.