Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Česká obchodní inspekce v minulém roce uskutečnila 77 kontrol internetových obchodů se zaměřením na uvádění spotřebitelských recenzí. Porušení právních předpisů zjistila v 65 kontrolách (tj. 84,42 % z celkového počtu provedených kontrol).

V roce 2023 byla novelou zákona o ochraně spotřebitele přidána do zákona nová ustanovení, která se vztahují na uvádění spotřebitelských recenzí. Cílem této úpravy je zabránit falešným recenzím, které výrobek nebo službu nepravdivě vychvalují za účelem ovlivnit spotřebitele při jejich rozhodování výrobek nebo službu koupit, což by jinak neučinili. Stejně tak ovlivňuje spotřebitele např. i neuveřejnění negativní recenze. Kontrolní akce byla proto zaměřena na dodržování povinností, vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele při nabídce a prodeji výrobků a služeb prostřednictvím internetových obchodů, a to konkrétně na ustanovení § 5a odst. 5 týkající se spotřebitelských recenzí, a ustanovení § 4 odst. 3, pokud jde o nekalé obchodní praktiky dle přílohy č. 1 písm. y) a z) zákona.

V případě, kdy prodávající zveřejňuje spotřebitelské recenze na svých internetových stránkách, je důležité, aby uveřejnil informace o tom, zda a jak recenze ověřuje a jaká přijímá opatření k zajištění, aby zveřejněná spotřebitelská recenze skutečně pocházela od spotřebitele, který si výrobek nebo službu zakoupil nebo použil.

V rámci kontrolní akce se proto inspektoři ČOI zaměřili nejen na to, jak prodávající uvádí informaci o tom, zda a jak ověřuje spotřebitelské recenze, ale také na jejich zkreslování. Provedenými kontrolami inspektoři zjistili, že ve 32 případech prodávající poskytli přístup k hodnocení výrobku nebo služeb, ale neuvedli podstatnou informaci, o tom, zda a jak recenze ověřují a jaká přijali opatření k zajištění, aby zveřejněné spotřebitelské recenze skutečně pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu zakoupili nebo použili. Ve 4 případech byly povinné informace týkající se recenzí spotřebitelům poskytnuty, ale nedostačujícím způsobem. Informace nebyla poskytnuta přímo u zveřejňovaných recenzí, ale pouze ve všeobecných smluvních podmínkách.

Inspektoři rovněž prověřovali, zda nedochází ke zkreslování uveřejněných spotřebitelských recenzí monitorováním vlastních zadaných recenzí. Provedenými kontrolami bylo zjištěno, že v 7 případech nebyla tato recenze zveřejněna, a tím došlo ke zkreslení spotřebitelských recenzí, což mohlo mít vliv na rozhodnutí spotřebitelů ohledně koupě, a to zejména z důvodu, že jim byly předkládány pouze pozitivní recenze a rozhodovali se tak na základě neúplných informací o produktu.

V období od 1. 7. 2024 do 31. 12. 2024 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 77 kontrol, přičemž porušení právních předpisů bylo zjištěno v 65 kontrolách (84,42 %). Během této kontrolní akce bylo využíváno také spotřebitelských podnětů, směřujících na výskyt spotřebitelských recenzí.

V rámci kontrolní akce bylo zjištěno celkem 266 případů porušení zákonů a nařízení. V 75 případech bylo zjištěno používání nekalých obchodních praktik, které mohou narušit ekonomické chování spotřebitele a mohou vést k tomu, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, a z toho 36 případů se týkalo spotřebitelských recenzí podle ustanovení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 5, kdy prodávající neuvedl informaci o tom, zda a jak zajišťuje, aby jím zveřejněné spotřebitelské recenze pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu pořídili. Při kontrolách byla zjištěna i další porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik:

  • v 18 případech se jednalo o porušení ustanovení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1,2,3, kdy bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp.;

  • v 9 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2, nebo 3), neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně;

  • ve 12 případech bylo zjištěno porušení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 4 odst. 1, tedy nekalé obchodní praktiky jiné než spadající pod § 5, § 5a nebo § 5b; z toho v 7 případech se jednalo o porušení § 4 odst. 4 v návaznosti na přílohu č. 1 písm. z), které se týká zkreslování a zveřejňování falešných spotřebitelských recenzí s cílem propagovat výrobky nebo službu.

Na základě zjištěných porušení právních předpisů v dozorové působnosti ČOI nabylo v souvislosti s touto kontrolní akcí v období od 1. 7. 2024 do 31. 12. 2024 právní moci celkem 13 pokut v celkové hodnotě 68 000 Kč. Za porušení ustanovení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 5 zákona o ochraně spotřebitele bylo v daném období uloženo 6 pokut v celkové výši 41 000 Kč.

Česká obchodní inspekce bude kontrolám v této oblasti věnovat zvýšenou pozornost i v roce 2025.

zdroj: Česká obchodní inspekce, tisková zpráva ze dne 29.4.2025
původní článek: https://coi.gov.cz/ceska-obchodni-inspekce-vyhodnotila-vysledky-kontrol-spotrebitelskych-recenzi-v-roce-2024-poruseni-pravnich-predpisu-zjistila-ve-vice-nez-80-z-provedenych-kontrol/
foto: ilustrační, canva.com