Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

 

ČOI: POHŘEBNÍ SLUŽBY POZŮSTALÉ ČASTO NESEZNAMUJÍ S CENOU!

K psychicky nejnáročnějším kontrolám patří prověřování úrovně služeb poskytovaných pohřebními ústavy. Jedním z důvodů je zjištění, že ani poslední věci člověka nejsou pro některé podnikatele dostatečným motivem k tomu, aby se chovali k pozůstalým korektně a nesnažili se z jejich těžké životní situace a smutku nad ztrátou blízké osoby těžit. Z výsledků akce ČOI vyplynulo, že statisticky čtyři z deseti kontrolovaných pohřebních služeb porušily povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele – nejčastěji neseznámením spotřebitele s cenou služeb a výrobků, nevystavením dokladu o objednané službě a v neposlední řadě účtováním těchto služeb v neprospěch spotřebitele. „Jednání některých subjektů vůči pozůstalým považuji v tomto případě nejen za protiprávní, ale až za neetické, proto budeme tuto oblast služeb sledovat i nadále,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

 Na 2. čtvrtletí 2014 byla do plánu kontrol České obchodní inspekce zařazena kontrolní akce zaměřená na dodržování povinností vyplývajících poskytovatelům pohřebních služeb z právních předpisů při prodeji výrobků v rámci nabízených služeb. Z 89 provedených kontrol u vytipovaných pohřebních služeb byly v 41 případech kontrolovány právnické osoby a v 48 případech osoby fyzické. Jak vyplývá z následujícího přehledu, nedostatky byly zjištěny při 38 kontrolách, což představuje 42,7 %.

Zjištěná porušení zákona o ochraně spotřebitele a uložené sankce

  • nejčastěji, a to ve 21 případech, porušily kontrolované subjekty povinnost řádně seznámit spotřebitele s cenou nabízených výrobků a služeb (dle § 12), časté bylo uvádění cen bez DPH
  • ve 12 případech bylo zjištěno porušení dalších povinností při prodeji výrobků a poskytování služeb, např. spotřebiteli nebylo vystaveno písemné potvrzení o převzetí objednávky, přestože se nejednalo o služby poskytnuté na počkání (§ 15)
  • nesprávné účtování služeb, v neprospěch spotřebitele (§ 3 písm. c), bylo prokázáno 5 kontrolovaným subjektům
  • jiná ustanovení zákona o ochraně spotřebitele byla porušena v celkem 10 případech.

Za prokázaná porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo v období trvání akce, tj. od 1. 4. do 30. 6. 2014, pravomocně uloženo 28 pokut v celkové výši 60 000 Kč, dalších 10 případů nebylo dosud ukončeno.

Závěr

Pohřební služby jsou specifická a vzhledem k okolnostem, za nichž jsou poskytovány, také psychicky i časově náročná oblast, kde jsou kontrolní pravomoci rozděleny mezi několik orgánů. I přes poměrně úzká oprávnění České obchodní inspekce výsledky této kontrolní akce potvrdily, že některým poskytovatelům pohřebních služeb ani pieta vůči zesnulým nebrání těžit ze smutku a citového rozpoložení pozůstalých. To dokazuje vysoký poměr nedostatků i jejich charakter – neseznámení spotřebitele s cenou služeb, nevystavení objednávky služby a také nesprávné účtování. Vzhledem k tomu bude Česká obchodní inspekce monitorovat tuto oblast i nadále.

Rady pro pozůstalé:

  • Nenechte si vnutit pohřební služby konkrétního subjektu bezprostředně po úmrtí blízké osoby!
  • Vyberte pohřební službu, která se o důstojné rozloučení se zesnulým postará, až po poradě s blízkými nebo na doporučení důvěryhodného člověka!
  • Sepište si ještě před jednáním v pohřební službě všechny požadavky, které na poslední rozloučení máte!
  • Před sepsáním objednávky žádejte ke každé položce i její cenu!
  • Máte právo na objednávku služby v písemné podobě, a to včetně kalkulace všech nákladů objednaných pohřebních služeb!
  • Vyplatí se pověřit někoho z příbuzenstva kontrolou, zda byly objednané služby v plném rozsahu poskytnuty!
  • Ve vyúčtování (faktuře) žádejte rozepsání všech položek, které byly v rámci objednané služby skutečně poskytnuty!
  • Případné nesrovnalosti řešte okamžitě na místě sepsáním reklamace!  

Zdroj: ČOI

hrbitov