ČOI: O ANONYMNÍCH PŘEDVÁDĚCÍCH AKCÍCH ČOI VÍ I BEZ OHLÁŠENÍ
Ve 2. čtvrtletí 2014 zkontrolovali inspektoři ČOI celkem 206 předváděcích prodejních akcí a nedostatky zjistili ve 170 případech, tj. 82,5 % kontrol. V plánu kontrol měly prioritu neoznámené akce, o kterých se inspektoři dovídali z informací nebo pozvánek zaslaných spotřebiteli, kteří byli pořadateli osloveni, případně od novinářů. Díky této spolupráci s veřejností vzrost i počet prokázaných porušení, neboť nesplnění oznamovací povinnosti o organizované akci je již samo o sobě správním deliktem. Za 1. pololetí nahlásilo České obchodní inspekci 53 subjektů celkem 16 800 organizovaných akcí. Kolik z nich však skutečně proběhlo, nelze přesně zjistit. „Kombinace cílených kontrol ČOI spolu se zpřísněním podmínek konání organizovaných akcí zákonem se projevila v nižším výskytu nejhorších forem agresivních obchodních praktik, k nimž na těchto prezentacích docházelo,“ zhodnotil přínos novely zákona o ochraně spotřebitele ústřední ředitel Mojmír Bezecný. „Trvalým problémem však zůstává reálné prosazování práv spotřebitelů, kteří uzavřeli na předváděcí akci kupní smlouvu, při odstoupení od smlouvy. Spotřebitelům proto doporučuji těchto akcí se neúčastnit,“ doplnil ústřední ředitel ČOI. Sankce uložené za nedostatky zjištěné při kontrolách předváděcích akcí přesáhly ve 2. čtvrtletí 5 milionů korun.
V období od 1. 4. do 30. 6. 2014 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 206 kontrol, při kterých byly ověřovány podmínky prodeje výrobků a služeb v rámci předváděcích prodejních akcí. Inspektoři se při kontrolách zaměřovali zejména na to, zda prodávající neužívají zakázané nekalé obchodní praktiky, včetně agresívních. Zvýšenou pozornost věnovali rovněž plnění zákonem stanovených oznamovacích povinností, souvisejících s konáním organizovaných akcí.
V průběhu 206 kontrol zjistili porušení obecně závazných právních předpisů při celkem
170 kontrolách, tj. 82,5 %.
V průběhu 2. čtvrtletí přijala ČOI od spotřebitelů celkem 306 podání a upozornění na předváděcí akce. Při jejich šetření prokázala kontrolovaným subjektům porušení povinností ve
146 případech, tj. 47,7 %. Další podání se týkala dotazů na práva při odstoupení od smlouvy nebo problémů mimo kontrolní pravomoci ČOI.
Zjištěná porušení zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů
- nejčastějším porušením zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), bylo nesplnění zákonem stanovených oznamovacích povinností o pořádané organizované akci, jm. neoznámení organizované akce, nedodržení 10denní zákonem stanovené lhůty pro podání oznámení, neuvedení všech zákonem stanovených náležitostí oznámení (nebyla přiložena kopie pozvánky k účasti na organizované akci) – zjištěno celkem ve 155 případech
- neposkytnutí zákonem stanovených informací spotřebiteli v pozvánce k účasti na organizované akci, jm. chybějící informace o časovém harmonogramu akce, neuvedení identifikace prodávajícího/pořadatele akce a nabízených či propagovaných výrobků, popř. nepravdivé údaje
o programu organizované akce – zjištěno v 91 případech - užití některé ze zakázaných forem nekalých obchodních praktik bylo zjištěno v 51 případech. Šlo např. o neuvedení údajů týkajících se práva spotřebitele na odstoupení od uzavřené smlouvy, nebo uvedení nepravdivých informací o obsahu konané akce či poskytovaných dárcích
- užití agresívních obchodních praktik prokázali inspektoři v rámci 8 kontrol. V těchto případech byl spotřebitel prodávajícím utvrzován v tom, že vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoli pro získání výhry nebo výhody muset vynaložit finanční prostředky nebo jiné výdaje, popř. prodávající kladl spotřebiteli nepřiměřené překážky (podmínky) pro uplatnění práva na odstoupení od uzavřené spotřebitelské smlouvy
Uložená opatření a sankce
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo ve 2. čtvrtletí 2014 celkem 37 pokut v hodnotě 5 313 000 Kč, další správní řízení nebyla v hodnoceném období ukončena nebo uložené pokuty nenabyly právní moci.
Kromě pokut byly v daném období ve 2 případech podány příslušnému živnostenskému úřadu návrhy na odebrání živnostenského oprávnění pro opakované závažné porušování povinností stanovených zvláštními právními předpisy.
Závěr
Výsledky kontrol za 2. čtvrtletí 2014 potvrdily přetrvávající problémy spotřebitelů s pořadateli předváděcích prodejních akcí, které legislativní změny nepostihly. Přínosem zpřísnění oznamovacích a informačních povinností organizátorům předváděcích akcí je zejména snížení četnosti nejhrubších forem agresivních obchodních praktik. Z poznatků získaných od spotřebitelů lze také dovodit, že ačkoliv ve sledovaném období oznámilo celkem
39 podnikatelských subjektů konání více než 8500 organizovaných akcí, nejedná se zdaleka
o všechny předváděcí prodejní akce, na které jsou spotřebitelé nejrůznějšími způsoby lákáni. Někteří pořadatelé předváděcích prodejních akcí se totiž snaží využít výjimky z ohlašovací povinnosti pro pořádání degustací, konzumací a prodeje degustovaných výrobků, kdy zvou spotřebitele na různé „hody“ či „ochutnávky“, přičemž mnohdy zneužívají jména různých firem nebo velkých společností jako údajných „sponzorů“ apod.
Rady pro spotřebitele:
– předváděcích akcí se neúčastnit
– neposkytovat o sobě žádné údaje
– pod záminkou „předání dárku nebo výhry“ nezvat prodávajícího domů.
Zdroj: ČOI