Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

ČOI: PRODEJ UHLÍ I TENTO VÍKEND ŠIDILI SPOTŘEBITELE

Česká obchodní inspekce v sobotu (1. listopadu) kontrolovala prodejce uhlí tentokrát ve Středočeském kraji. Akce proběhla ve spolupráci s Celním úřadem pro Středočeský kraj v Benešově, Policií ČR Benešov a znalcem, který na místě provedl odběr 1 vzorku uhlí. Středočeští inspektoři ČOI během sobotního dopoledne zkontrolovali celkem dva prodejce a prokázali, že nedodržují zásady poctivosti prodeje a další ustanovení zákona o ochraně spotřebitele.

V jednom případě spotřebiteli místo objednaných 33,3 q uhlí bylo dodáno jen 31,0 q. Ve finančním vyjádření byl spotřebitel poškozen o 690 Kč, protože mu bylo dovezeno o 230 kg uhlí méně, než si objednal a zaplatit. S prodejcem bude zahájeno správní řízení.

Spotřebitelé si nemohou dovezené uhlí před domem převážit a na to mnozí prodejci spoléhají. Česká obchodní inspekce se nehodlá s takovou situací na trhu smířit a bude v kontrolách dál pokračovat. Je potřeba ukázat nepoctivým prodejcům, že pokud budou klamat spotřebitele, mohou na to také tvrdě doplatit,“ dodal ředitel Inspektorátu pro Středočeský kraj a Hl. m. Prahu Jan Štěpánek.

Ve druhém případě prodávající u uhlí a dalších komodit z nabízeného sortimentu neuváděl ceny, tím porušil zákon o ochraně spotřebitele. Za to Česká obchodní inspekce uložila prodejci pokutu na místě.

Česká obchodní inspekce spotřebitelům připomíná:

Spotřebitel má právo, aby mu objednané palivo bylo dodáno ve správné hmotnosti a prodávající je povinen umožnit kontrolu správné hmotnosti objednávky (její převážení). Požádá-li spotřebitel předem,
tj. při objednávce, o možnost být při nakládce a vážení uhlí před rozvozem, měl by mu prodávající vyhovět. Pokud odmítne nebo bude hledat výmluvy, proč to nejde, měl by spotřebitel zvážit změnu prodejce. V opačném případě se vystavuje riziku, že bude ošizen.

Spotřebitel by se měl zajímat také o to, v jakých podmínkách je uhlí určené k rozvozu skladováno, a pokud se uhlí rozpadne ve sklepě na prach v rozmezí několika dnů až dvou týdnů po dodávce, měl by tuto dodávku reklamovat. Rozpad uhlí svědčí o tom, že jeho uskladnění nevěnoval prodejce náležitou péči.

Spotřebitel by měl odmítnout převzít dodávku mokrého uhlí, a to z bezpečnostních důvodů – při následném skladování mokrého uhlí hrozí jeho samovznícení.

Zdroj: ČOI

uhli-220