Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

15. BŘEZEN – SVĚTOVÝ DEN SPOTŘEBITELSKÝCH PRÁV

 Tisková zpráva ze dne 13.3.2015

Spotřebitelé na celém světě si v neděli 15. března připomenou Světový den spotřebitelských práv.

Americký prezident J. F. Kennedy vyhlásil 15. března 1962 základní teze spotřebitelských práv, čímž zahájil éru novodobé ochrany spotřebitelů. Právě Kennedym byla stanovena 4 základní spotřebitelská práva: právo na bezpečnost výrobků a služeb, právo na informace, právo na výběr (tzv. právo volby), právo být slyšen (což se týká hlavně reklamací).

Na základě této události byl v roce 1983 vyhlášen Světový den práv spotřebitelů. Vyhlásila jej Celosvětová spotřebitelská organizace (Constumers International), která zároveň doplnila Kennedyho čtveřici práv o další 4 práva, která jsou: právo na uspokojení základních potřeb, právo na náhradu, právo na spotřebitelskou výchovu a právo na zdravé životní prostředí. Takto definovaná práva spotřebitelů tvoří základ činnosti spotřebitelských organizací po celém světě, Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. není výjimkou.

Dvaadvacet let. Tak dlouhá je historie spotřebitelského poradenství v Ostravě. Již v roce 1993 bylo založeno Sdružení obrany spotřebitelů ČR, nepolitická a nezisková organizace, a to právě v Ostravě. Později se činnost tohoto sdružení začala rozrůstat do dalších měst našeho kraje i mimo něj, až se z této organizace stala organizace s celorepublikovou působností a sídlem v Praze. Po jejím rozpadu pracovníci krajské organizace SOS ČR, nedopustili zánik spotřebitelského poradenství v Moravskoslezském kraji. Plynule navázali na svou dosavadní činnost a na podzim roku 2009 založili nové sdružení, Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje, později přejmenované na Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, a to za pomoci krajských a městských orgánů. Díky tvrdé práci i tato nová organizace získala důvěru Ministerstva průmyslu a obchodu, které je aktuálně naším hlavním donátorem.

Naší prioritou po celou dobu bylo a zůstává bezplatné spotřebitelské poradenství. Aktuálně provozujeme 17 poraden v 6 krajích a další, jak pevně věříme, v letošním roce přibudou. Spotřebitelé se na nás mohou obracet nejen osobně, ale mohou využít také další formy – telefonickou či elektronickou.

Díky implementaci evropské legislativy během minulých let nezanedbatelně rozšířila zákonná práva spotřebitelů v České republice. Zkušenosti z našich poraden bohužel potvrzují, že hlavním problémem spotřebitelů v České republice přetrvává obtížná vymahatelnost práva. Neznalost práv na obou stranách či nechuť právo dodržovat, je původem přetrvávajících problémů ve vztahu mezi spotřebiteli a podnikateli.

Díky tomu obrací Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. v posledních letech stále více svou pozornost k preventivním akcím, přičemž se soustředíme zejména na zvlášť zranitelné skupiny spotřebitelů, jako jsou senioři, zdravotně postižení, děti a mladí spotřebitelé. Každoročně pořádáme řadu besed a seminářů, a v roce 2015 tomu nebude jinak. Naší pozornosti letos neujdou ani mladí budoucí podnikatelé.

V minulém roce jsme v rámci projektu s názvem Informační kampaň pro seniory NEOTVÍREJTE!, kterýbyl finančně podpořen Moravskoslezským krajem v rámci Programu na podporu neinvestičních aktivit z oblasti prevence kriminality, spustili nové webové stránky pro seniory www.neotvirejte.cz. Tyto stránky poskytují základní informace o právech seniorů poškozených nekalými obchodními a jinými praktikami, právech seniorů, kteří se stali obětí trestné činnosti, a v neposlední řadě informace o institucích a subjektech, které v těchto těžkých životních situacích poskytují odbornou pomoc. Senioři či pečující osoby jsou prostřednictvím těchto stránek varováni o aktuálních hrozbách, aktivitách různých podvodných firem, nových tricích prodejců apod.

V letošním roce bychom chtěli naše služby dále rozšiřovat a zkvalitňovat. Spotřebitelé se mohou těšit také na řadu novinek, např. internetové spotřebitelské zprávy, chaty na zajímavá témata s našimi poradci či zajímavými hosty aj. Za podpory Ministerstva pro místní rozvoj budou naši poradci proškoleni v problematice nájemních vztahů a vztahů k nemovitostem vůbec.

Závěrem využijeme této příležitosti k tomu, abychom všem našim příznivcům a donátorům vyjádřili naše poděkování, protože bez jejich podpory by nic z výše popsaného nebylo možné.

 

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Marcela Reichelová, předsedkyně,                                                               ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru www.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského a Pardubického kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

 

 Sídlo :

Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz


Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.
554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel.723 692 166
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13.00 – 17.00 – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 772 623 536
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 573 321 307,773 901 773
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.773 901 773
Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 571 674 516
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080
Praha: po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz

 

Logo_Small