ČERSTVÉ OVOCE A ZELENINA
Je léto, a s ním také spousta čerstvého ovoce a zeleniny, které jsou právě v tomto období nejchutnější, šťavnaté a plné vitamínů. Abychom si je opravdu vychutnali, je potřeba věnovat pozornost již jejich nákupu.
Uprostřed léta jsou již jahody, třešně a višně sklizené a zpracované ve výrobě nebo v domácnostech. Nyní nastává další sklizeň domácího ovoce a zeleniny. Meruňky, broskve, nektarinky, stolní hrozny révy vinné, papriky, rajčata, okurky, saláty, ředkvičky, kedlubny, hrachové lusky. Výběr je obrovský. Později přijdou k prodeji hrušky, jablka, švestky, zelí, kořenová zelenina a další. Krátce si připomeneme, na co si máme při nákupu tohoto zboží v obchodě a na trzích dávat pozor?
Rozhodně nejvíce na jakost. Plesnivé a nahnilé ovoce a zelenina nepatří vůbec k prodeji a je nanejvýš nevhodné, aby zákazník přebíral ovoce a zeleninu a pak si ji koupil. Plody musí být celé, čisté, bez povrchové vlhkosti. Ovoce a zelenina by měla být bez poškození zapříčiněných škůdci a postihujících dužninu!
Pokud jako spotřebitel preferujete tuzemské potraviny, pak vězte, že u čerstvého ovoce a zeleniny, které jsou zařazeny do všeobecné obchodní normy, musí být kromě názvu produktu uvedena také země původu.
Dalších 10 vyjmenovaných druhů čerstvého ovoce a zeleniny je zařazeno do tzv. zvláštní obchodní normy. Jde o jablka, hrušky, citrusové plody, jahody, kiwi, broskve a nektarinky, stolní hrozny révy vinné, rajčata, paprika zeleninová, salát a endivie kadeřavá letní a endivie zimní. U těchto druhů ovoce a zeleniny musí být kromě názvu a země původu, navíc uvedena odrůda a označení jakostní třídy. Ty jsou tři, a to výběrová, první a druhá jakost. Zboží výběrové jakosti by nemělo vykazovat žádné vady, v rámci první jakosti se zpravidla tolerují již lehčí vady zabarvení, tvaru či slupky, u druhé jakosti, mohou být vady již rozsáhlejší charakteru.
Problematika požadavků na ovoce a zeleninu, která může být prodávána spotřebitelům jako čerstvá je poměrně komplikovaná. Spotřebitel by se však při výběru měl řídit především vlastními smysly. Nepodceňujte je! Vypadá ovoce na pohled zdravě? Voní? Ovoce prohlédněte a očichejte. Pokud Vám prodejce např. u stánku nabízí vzorek na ochutnání, nabídněte si. Prodávané ovoce by mělo mít přirozenou barvu, být chutné, voňavé, bez cizího pachu a chutí.
Každého pak zajímá cena, která musí být uvedena také za kus nebo kilogram. Tzv. jednotkové ceny musí prodávající uvádět proto, aby měl spotřebitel možnost si velmi jednoduše srovnat cenu různě velikých balení. Uvádět pouze cenu za 500 g, nebo 2 kg by mohlo být pro spotřebitele zavádějící.
V případě že spotřebitel nalezne nevyhovující potravinu, může na tuto skutečnost prodávajícího upozornit, případně se může obrátit na Státní zemědělskou potravinářskou inspekci. Na stránkách potravinynapranari.cz lze jednoduše podat tzv. podnět ke kontrole.
Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.