(Praha, 25. únor 2025) Česká obchodní inspekce pravidelně sleduje a vyhodnocuje jakost pohonných hmot na českém trhu. Vloni odebrala na tuzemských čerpacích stanicích celkem 2 552 vzorků pohonných hmot. Stanoveným jakostním požadavkům nevyhovělo 20 vzorků (0,8 %). ČOI uložila zákaz prodeje na 31 773,00 litrů pohonných hmot v hodnotě 1 159 981,70 korun.
Česká obchodní inspekce kontroluje a sleduje jakost pohonných hmot /motorové benziny, motorové nafty, FAME, směsná motorová nafta, motorová nafta B10, motorová nafta s vysokým obsahem FAME, parafinická motorová nafta (HVO), LPG, CNG, bio-CNG, LNG, bio-LNG a ethanol E85/ formou odběrů vzorků a laboratorních rozborů. Kontrolováno bylo dodržování ustanovení § 3 odst. 1 zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot, ve znění pozdějších předpisů. Stanoveným jakostním požadavkům nevyhovělo 20 vzorků, což v celkovém hodnocení představuje 0,8 % nevyhovujících vzorků.
V průběhu roku 2024 uložila ČOI podle ustanovení § 7 odst. 1, písm. a) zákona č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, v 5 případech opatření spočívající v zákazu prodeje pohonných hmot, které nesplňovaly požadavky na jakost a složení stanovené prováděcím právním předpisem, zvláštními právními předpisy a českými technickými normami. Opatření bylo vydáno na:
-
19 770,00 l motorové nafty v hodnotě 738 229,80 Kč,
-
10 862,00 l motorových benzinů v hodnotě 404 066,40 Kč,
-
1 141,00 l LPG v hodnotě 17 685,50 Kč,
vše v celkovém množství 31 773,00 l pohonných hmot a celkové hodnotě 1 159 981,70 Kč.
Odebrané pohonné hmoty dle druhů leden – prosinec 2024 |
||||
druh paliva |
odebrané vzorky |
v % |
nevyhovující vzorky |
% z druhu paliva |
motorové benziny |
1005 |
39,4 |
13 |
1,3 |
motorové nafty |
1202 |
47,1 |
4 |
0,3 |
FAME |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
směsná motorová nafta |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
motorová nafta B10 |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
motorová nafta s vysokým obsahem FAME |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
parafinická motorová nafta |
3 |
0,1 |
0 |
0,0 |
LPG |
302 |
11,8 |
3 |
1,0 |
CNG, bio-CNG |
40 |
1,6 |
0 |
0,0 |
LNG, bio-LNG |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
ethanol E85 |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
Celkem |
2552 |
100,0 |
20 |
0,8 |
Vývoj jakosti odebraných pohonných hmot v průběhu roku 2024 |
||||||
měsíc |
nevyhovující vzorky v % |
|||||
motorové benziny | motorová nafta | parafinická motorová nafta | LPG | CNG, bio-CNG |
Celkem | |
Leden |
1,9 |
0,8 |
– |
0,0 |
0,0 |
1,1 |
Únor |
3,1 |
1,2 |
– |
10,5 |
0,0 |
2,9 |
Březen |
2,9 |
0,0 |
– |
0,0 |
0,0 |
1,2 |
Duben |
1,0 |
0,9 |
– |
2,7 |
0,0 |
1,2 |
Květen |
0,0 |
0,0 |
– |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Červen |
0,0 |
0,0 |
– |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Červenec |
1,4 |
0,0 |
– |
0,0 |
0,0 |
0,5 |
Srpen |
2,3 |
0,0 |
– |
0,0 |
0,0 |
0,9 |
Září |
0,0 |
0,0 |
– |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Říjen |
0,0 |
1,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,5 |
Listopad |
2,3 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,9 |
Prosinec |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
SUMA |
1,3 |
0,3 |
0,0 |
1,0 |
0,0 |
0,8 |
Z výše uvedené tabulky a grafu je zřejmé, že v roce 2024 byl nejvyšší počet nevyhovujících vzorků pohonných hmot, a to 5 vzorků, zjištěn v měsíci únoru. V lednu, březnu a dubnu byly zjištěny 3 nevyhovující vzorky, v srpnu a listopadu 2 nevyhovující vzorky a v červenci a říjnu po jednom nevyhovujícím vzorku. V ostatních měsících roku 2024 nebyly nevyhovující vzorky paliv identifikovány.
Motorové benziny
V roce 2024 bylo odebráno a kontrolováno celkem 1 005 vzorků motorových benzinů. Stanovené požadavky technické normy na jakost motorových benzinů nesplnilo 13 vzorků (v případě dvou nevyhovujících zjištění se jednalo o ověřovací rozbory po předchozím zjištění neshody).
Nevyhovujícími jakostními ukazateli byly zjištěny:
jakostní ukazatel |
počet nevyhovujících jakostních ukazatelů |
% z odebraných vzorků příslušného druhu |
ethanol |
12 |
1,2 |
celkový obsah kyslíku |
9 |
0,9 |
OČVM |
1 |
0,1 |
OČMM |
1 |
0,1 |
odpařené množství při 100 °C |
1 |
0,1 |
konec destilace |
1 |
0,1 |
Zbývajících 992 vzorků motorových benzinů splnilo jakostní ukazatele stanovené technickou normou ČSN EN 228+A1/Z1/O2: 2020 a ČSN EN 228+A1/Z2:2024 – Motorová paliva – Bezolovnaté automobilové benziny – Technické požadavky a metody zkoušení.
Motorové nafty
V roce 2024 bylo odebráno a kontrolováno celkem 1 202 vzorků motorové nafty. Z tohoto počtu odebraných vzorků nesplnily 4 vzorky jakostní ukazatele stanovené dle příslušné technické normy, což činí 0,3 % z odebraných vzorků příslušného druhu (v případě jednoho nevyhovujícího zjištění se jednalo o ověřovací rozbor po předchozím zjištění neshody). Kontrolované vzorky motorové nafty nevyhověly v jakostním parametru „bod vzplanutí“. Zbývajících 1198 vzorků motorové nafty splnilo jakostní ukazatele stanovené technickou normou ČSN EN 590/O1: 2023 – Motorová paliva – Motorové nafty – Technické požadavky a metody zkoušení.
Nevyhovující vzorek motorové nafty, který byl odebrán v měsíci květnu 2024 Česká obchodní inspekce přehodnotila na vyhovující.
Parafinická motorová nafta
V roce 2024 byly odebrány a kontrolovány celkem 3 vzorky parafinické motorové nafty. Všechny odebrané a kontrolované vzorky splnily jakostní parametry stanovené technickou normou ČSN EN 15940: 2023 – Motorová paliva – Parafinické motorové nafty získané syntézou nebo hydrogenací – Technické požadavky a metody zkoušení.
LPG pro pohon (zkapalněné ropné plyny)
V roce 2024 bylo odebráno a kontrolováno celkem 302 vzorků LPG. Z tohoto počtu odebraných a kontrolovaných vzorků nesplnily 3 vzorky jakostní požadavky příslušné technické normy, což činí 1,0 % z odebraných vzorků příslušného druhu (v případě jednoho nevyhovujícího zjištění se jednalo o ověřovací rozbor po předchozím zjištění neshody). Kontrolované vzorky LPG nevyhověly v jakostním parametru „síra“. Zbývajících 299 odebraných a kontrolovaných vzorků splnilo jakostní parametry stanovené technickou normou ČSN EN 589+A1: 2022 a ČSN EN 589: 2024 – Motorová paliva – Zkapalněné ropné plyny (LPG) – Technické požadavky a metody zkoušení.
CNG (stlačený zemní plyn)
V roce 2024 bylo odebráno a kontrolováno celkem 40 vzorků tohoto druhu motorového paliva. Všechny odebrané a kontrolované vzorky CNG vyhověly všem jakostním požadavkům stanoveným v technické normě ČSN 65 6517/Z1: 2023 – Motorová paliva – Stlačený zemní plyn – Technické požadavky a metody zkoušení.
Biopaliva v pohonných hmotách
Ve sledovaném období byl kontrolován obsah methylesterů mastných kyselin u 1201 vzorků
motorové nafty z 1202 odebraných (u 1 vzorku se jednalo o opakovaný odběr na téže čerpací stanici, u kterého nebyl obsah methylesterů mastných kyselin kontrolován). Obsah ethanolu v motorových benzinech byl zkontrolován u 1004 vzorků z 1005 odebraných (u 1 vzorku se jednalo o opakovaný odběr na téže čerpací stanici, u kterého nebyl obsah ethanolu kontrolován). Laboratorními rozbory bylo zjištěno překročení přípustné horní hranice obsahu ethanolu u 12 vzorků motorového benzinu.
Vývoj jakosti pohonných hmot v meziročním porovnání
Nevyhovující vzorky v % |
|||||||||||
období |
benziny |
motorová nafta |
směsná motorová nafta* |
FAME* |
LPG |
CNG ** |
E85* |
B10 |
MN s FAME |
HVO |
celkem |
2. pololetí 2001 |
5,7 |
15,8 |
42,7 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
13,5 |
Rok 2002 |
4,0 |
12,2 |
27,7 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
9,0 |
Rok 2003 |
10,4 |
13,4 |
20,8 |
– |
12,9 |
– |
– |
– |
– |
– |
12,4 |
Rok 2004 |
6,3 |
12,3 |
14,5 |
– |
2,5 |
– |
– |
– |
– |
– |
8,6 |
Rok 2005 |
4,1 |
7,9 |
10,3 |
– |
4,3 |
– |
– |
– |
– |
– |
6,1 |
Rok 2006 |
2,4 |
6,9 |
17,5 |
– |
2,0 |
– |
– |
– |
– |
– |
4,8 |
Rok 2007 |
3,3 |
5,4 |
46,7 |
– |
2,0 |
– |
– |
– |
– |
– |
4,6 |
Rok 2008 |
1,8 |
8,9 |
66,7 |
– |
4,0 |
– |
– |
– |
– |
– |
5,6 |
Rok 2009 |
2,5 |
7,9 |
40,0 |
– |
1,5 |
– |
– |
– |
– |
– |
5,0 |
Rok 2010 |
5,6 |
9,6 |
23,8 |
25,0 |
0,5 |
0,0 |
65,2 |
– |
– |
– |
7,9 |
Rok 2011 |
2,1 |
6,0 |
17,7 |
17,4 |
0,0 |
0,0 |
21,7 |
– |
– |
– |
4,4 |
Rok 2012 |
1,8 |
4,0 |
18,2 |
4,8 |
1,7 |
0,0 |
5,3 |
– |
– |
– |
3,1 |
Rok 2013 |
2,5 |
3,1 |
7,0 |
4,8 |
2,3 |
0,0 |
0,0 |
– |
– |
– |
2,9 |
Rok 2014 |
0,9 |
2,2 |
5,5 |
13,3 |
12,3 |
0,0 |
0,0 |
– |
– |
– |
3,0 |
Rok 2015 |
0,5 |
1,6 |
3,5 |
9,1 |
0,3 |
0,0 |
11,1 |
– |
– |
– |
1,2 |
Rok 2016 |
0,7 |
1,4 |
7,7 |
14,3 |
0,3 |
0,0 |
14,3 |
– |
– |
– |
1,1 |
Rok 2017 |
1,2 |
0,9 |
0,0 |
0,0 |
0,3 |
0,0 |
9,1 |
– |
– |
– |
1,0 |
Rok 2018 |
1,9 |
0,7 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
– |
– |
– |
1,1 |
Rok 2019 |
0,3 |
1,0 |
0,0 |
0,0 |
0,3 |
0,0 |
10,0 |
– |
– |
– |
0,7 |
Rok 2020 |
0,2 |
0,8 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
12,5 |
– |
– |
– |
0,5 |
Rok 2021 |
0,1 |
0,6 |
0,0 |
0,0 |
2,6 |
0,0 |
50,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,7 |
Rok 2022 |
0,5 |
1,0 |
0,0 |
0,0 |
0,3 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,7 |
Rok 2023 |
0,4 |
0,5 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
4,9 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,5 |
Rok 2024 |
1,3 |
0,3 |
0,0 |
0,0 |
1,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,8 |
* vyšší % nevyhovujících vzorků u takto označených pohonných hmot je ovlivněno rušením prodeje těchto pohonných hmot na čerpacích stanicích a tím i nízkým počtem odebraných a zkoušených vzorků.
** včetně bio-CNG, LNG, bio-LNG
Z výše uvedené tabulky meziročního porovnání od 2. pololetí roku 2001 do roku 2024 je zřejmé, že dle zjištění České obchodní inspekce má jakost pohonných hmot od roku 2015 stabilní tendenci.
V porovnání výsledků s rokem 2023 bylo v roce 2024 zaznamenáno zlepšení jakosti u vzorků motorové nafty (z 0,5 % na 0,3 %) a CNG pro pohon (z 4,9 % na 0,0 %). Zhoršení jakosti bylo zaznamenáno u vzorků motorových benzinů (z 0,4 % na 1,3 %, ve 12 případech se jednalo o neshody v důsledku přechodu na benzin BA 95 v kvalitě E10, kdy výdejní stojany čerpací stanice byly nesprávně označeny v kvalitě E5) a LPG pro pohon (z 0,0 % na 1,0 %).
Vzorky FAME, směsné motorové nafty, motorové nafty B10, motorové nafty s vysokým obsahem FAME, bio-CNG, LNG, bio-LNG a ethanolu E85, nebyly vzhledem k vývoji na trhu s pohonnými hmotami v roce 2024 odebrány.
Na základě podnětů, které byly v roce 2024 České obchodní inspekci doručeny, bylo neprodleně odebráno a kontrolováno 87 vzorků pohonných hmot. Všechny tyto analyzované vzorky splnily jakostní parametry stanovené příslušnými technickými normami.
V rámci průběžného monitoringu sledování jakosti pohonných hmot ČOI úzce spolupracuje s orgány Celní správy, Generálním finančním ředitelstvím a Policií ČR. Tyto státní orgány průběžně informuje o zjištěných nedostatcích v jakosti prodávaných pohonných hmot.
zdroj: Česká obchodní inspekce, tisková zpráva ze dne 25.2.2025
foto: ilustrační, canva.com