Česká obchodní inspekce i letos zjistila, že téměř 80 % kontrolovaných e-shopů zatím porušilo zákony
(Praha, 3. červen 2022) Česká obchodní inspekce pokračovala v kontrolách e-shopů, které se stávají dominantní platformou v oblasti spotřebitelského nákupu. V 1. čtvrtletí tohoto roku provedla 254 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 196 případech, což je 77,2 %. Nejčastěji obchodníci neinformovali spotřebitele o možnostech výrobky reklamovat nebo použili vůči němu klamavé obchodní praktiky.
Česká obchodní inspekce v období od 3. ledna do 31. března 2022 provedla 254 kontrol, které byly zaměřené na internetové obchodování. Kontrolami cílenými především na internetové obchody a platformy, u kterých identifikovala možné riziko poškozování práv spotřebitelů, zjistila ve 196 případech (77,2 % všech provedených kontrol), porušení právních předpisů.
Inspektorát | Počet kontrol | Kontroly se zjištěním | Zjištění v % | |
Středočeský a Hl. město Praha | 14 | 9 | 64,3% | |
Jihočeský a Vysočina | 19 | 17 | 89,5% | |
Plzeňský a Karlovarský | 43 | 22 | 51,2% | |
Ústecký a Liberecký | 26 | 17 | 65,4% | |
Královéhradecký a Pardubický | 24 | 22 | 91,7% | |
Jihomoravský a Zlínský | 49 | 36 | 73,5% | |
Olomoucký a Moravskoslezský | 79 | 73 | 92,4% | |
Celkem | 254 | 196 | 77,2% |
Zjištěné nedostatky
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl ve sledovaném období porušen ve 398 případech. Konkrétně se jednalo:
- ve 105 případech prodávající řádně neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
- v 97 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5)
- v 72 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a)
- v 70 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů – ADR (§ 14)
- ve 21 případech prodávající porušil předpis, který upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3).
Porušení dalších ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., bylo zjištěno v menším rozsahu.
Porušení přímo použitelných právních předpisů EU bylo zjištěno ve 27 případech a další porušení právních předpisů, které jsou v dozorové kompetenci ČOI, bylo zjištěno ve 43 případech. Jednalo se například o 20 případů porušení zákona č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, nebo v 8 případech porušení zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole, kdy kontrolovaná osoba nesplnila uložené povinnosti.
Uložená opatření
Česká obchodní inspekce v tomto období pravomocně uložila 239 pokut ve výši 4 083 500 Kč. Nejvyšší pokutu uložil ve sledovaném období inspektorát České obchodní inspekce pro Plzeňský a Karlovarský kraj, jednalo se o pokutu ve výši 750 000 Kč společnosti LUNZO s.r.o., která se dopustila nekalé obchodní praktiky mimo jiné tím, že na svých stránkách www.lunzo.cz uváděla nepravdivé informace o spokojenosti uživatelů s nákupní galerií lunzo.cz. Příklady: Negativní hodnocení uživatelky, která napsala tento text: „Žádné zboží mi nedorazilo a už chcete řešit spokojenost s produktem? No promiňte, vše zaplaceno, uhrazeno a zboží nikde!!!!!!!!! Jsem fakt rozčarovaná“ a uživatele, který udělil 1 hvězdičku s negativním slovním hodnocením „NE!!! Objednávka zaplacena!! měsíc a nemám nic!! Nedoporučuji!!“, bylo smazáno. Dále společnost smazala toto hodnocení jiné uživatelky: „Nejsem vůbec spokojená. Zboží mi nepřišlo.“ a dalšího uživatele: „Zboží jsem zaplatil převodem, nedoručili mi ho ani za 60 dní. Peníze mi nevrátili“, kteří svoji nespokojenost vedle negativního slovního hodnocení vyjádřili i udělením 1 hvězdičky. Upraveno nakonec bylo i hodnocení inspektorky ČOI (která vystupovala v postavení spotřebitele), když její negativní hodnocení spočívající v udělení 1 hvězdičky doplněné komentářem „Nejsem spokojená, dlouhá doba dodání“, zobrazila se nakonec recenze s udělenými 5 hvězdičkami.
ČOI nadále rozšiřuje a aktualizuje seznam rizikových e-shopů na adrese www.rizikove.cz.
Česká obchodní inspekce systémovou kontrolní činností tuzemského internetového obchodování naplňuje cíle, které si stanovila v oblasti prevence nežádoucích jevů a ochrany spotřebitelských zájmů. Výsledky kontrol e-shopů za 1. čtvrtletí roku 2022 znovu potvrdily porušování spotřebitelské legislativy (poskytování nekompletních informací o prodávaných výrobcích, nekalé obchodní praktiky, neinformování spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, neposkytování informací souvisejících s uplatněním práva z odpovědnosti za vady výrobků). Vzhledem k výsledkům, 77,2 % zjištěných nedostatků, bude kontrola v této oblasti pokračovat i v následujícím období.
Zdroj: Tisková zpráva České obchodní inspekce ze dne 3. 6. 2022. Dostupné on-line: https://www.coi.cz/i-letos-temer-80-kontrolovanych-e-shopu-zatim-porusilo-zakony/