Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

 

ČOI: DISKRIMINACE SPOTŘEBITELŮ JE OSTUDA ČESKÝCH PODNIKATELŮ

Přestože se inspektoři ČOI s diskriminačním jednáním prodávajících vůči spotřebitelům nesetkávají příliš často, jsou necelé dvě desítky případů, kdy byla kontrolovaným osobám prokázána některá z forem diskriminace spotřebitele důvodem k pokračování kontrolní akce také v dalším pololetí. Na prokazování diskriminačního jednání mají velký podíl jazykově vybavení pracovníci ČOI a romské inspektorky. „Trvalým problémem je zejména diskriminační jednání, kterého se dopouštějí někteří prodávající vůči zahraničním návštěvníkům, ať se jedná o tzv. servisní přirážky nebo dvojí ceny za stejné plnění. Kazí tím dobré jméno všem poctivým podnikatelům i pověst České republiky ve světě. O nízké úrovni tolerance svědčí také případy diskriminace spotřebitelů romského etnika, k nimž v některých lokalitách stále dochází. Proto je nezbytné, aby naše kontroly pokračovaly,“ řekl k výsledkům kontrol Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

V období od 1. 1. do 30. 6. 2014 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 690 kontrol. Kromě prověřování, zda nedochází ze strany prodávajících při prodeji výrobků či poskytování služeb k diskriminaci spotřebitelů, bylo součástí kontrol rovněž ověřování plnění dalších povinností prodávajících, vyplývajících jim z ustanovení obecně závazných právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti České obchodní inspekce. Při ověřování možného diskriminačního jednání v různých provozovnách byly v maximální míře využívány jak romské inspektorky, tak inspektoři s dobrou znalostí různých cizích jazyků.

Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno celkem v 365 případech, tj. v 52,9 % kontrolovaných provozoven. Podezření na některou z forem diskriminace pak bylo prokázáno v 19 případech, což je 2,8 % všech kontrol.

Zákaz diskriminace spotřebitele

Prodávající nesmí při prodeji výrobků nebo poskytování služeb spotřebitele diskriminovat.

§ 6 zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

 

Případy diskriminace spotřebitele

  • z důvodu rasy či etnického původu

prokázali inspektoři diskriminaci v celkem 5 případech. Konkrétně realitní kanceláře
ve 4 případech při poskytování svých služeb stanovily omezující podmínky pro občany romského etnika, v 1 případě prodávající zakázal občanům romského etnika vstup do provozovny

  • z důvodu národnosti

byla diskriminace prokázána při 8kontrolách, z toho v 6 případech se jednalo o účtování tzv. „servisu“ v restauracích pouze zahraničním turistům (prodávající postupoval při účtování konzumace vůči cizím státním příslušníkům jiným způsobem než vůči českým hostům) a
ve 2 případech se jednalo o odmítnutí ubytování turistům z Ruské federace

  • z důvodu věku

byly prokázány celkem 4 případy. V 1 případě bylo zjištěno omezení účasti věkem 18 let na zájezdu cestovní kanceláře a v dalším podmínil organizátor vstup na předváděcí akci také věkem 18 let, aniž toto omezení jakkoliv odůvodnil. Věk spotřebitele byl také důvodem k neposkytnutí nabízených služeb v jednom stravovacím zařízeníDalším zjištěním bylo diskriminační omezení uchazečů o spotřebitelský úvěr, kdy v podmínkách pro poskytnutí úvěru bylo uvedeno, že po dobu trvání smlouvy musí klient splňovat věkové rozpětí 20–70 let.

  • ostatní

v 1 případě se jednalo o bezdůvodné odmítnutí prodeje zboží vybraným spotřebitelům a
v 1 případě bylo zjištěno účtování dvojích cen v ubytovacích zařízeníc

 

Další porušení zákona o ochraně spotřebitele

Vedle specifického zaměření kontrol na možné diskriminační jednání prodávajících a poskytovatelů služeb bylo při této kontrolní akci inspektory rovněž zjištěno v nemalé míře porušení ostatních ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a dalších povinností, stanovených obecně závaznými právními předpisy dozorovanými Českou obchodní inspekcí. Přetrvávají zejména nedostatky v dodržování zásad poctivosti prodeje (84 případů) a v seznamování spotřebitelů s cenou nabízených výrobků a služeb (75 případů). Poměrně časté co do počtu jsou také závady zjišťované ve značení výrobků označením výrobce, dovozce nebo dodavatele, případně v poskytování informací o způsobu použití a údržby výrobků, včetně dodržování povinnosti poskytovat písemné informace v českém jazyce (59 zjištění).

 

Uložená opatření a sankce

Celkem bylo v průběhu 1. pololetí 2014 na základě prokázaných porušení obecně závazných právních předpisů v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo 329 pokut v celkové hodnotě 705 000 Kč. Z toho za diskriminaci spotřebitele nabyly právní moci celkem 2 pokuty ve výši 470 000 Kč, ostatní řízení nebyla v hodnoceném období ukončena. Další pokuty se tak vztahují především k jiným porušením zákona o ochraně spotřebitele, případně ostatních obecně závazných právních předpisů v kontrolní pravomoci ČOI, která byla v rámci kontrol zjištěna.

 

Závěr

Výsledky kontrol provedených v 1. pololetí 2014 potvrdily, že diskriminační jednání prodávajících vůči spotřebitelům nepatří na českém trhu k častým jevům. To však neznamená, že jsou ze strany České obchodní inspekce jakékoliv jeho projevy tolerovány. A to ani v těch případech, kdy se ze strany kontrolovaných subjektů může jednat spíše o podcenění některých souvislostí, než o úmyslnou diskriminaci spotřebitele. Tomu například nasvědčuje i skutečnost, že z podaných podnětů, při jejichž šetření prokázali inspektoři diskriminační jednání, se část týkala odmítnutí ubytovat občany Ruské federace v souvislosti s krizí na Ukrajině. Za ostudné jak pro české podnikatele, tak i pro pověst České republiky v zahraničí jsou naopak případy záměrné diskriminace zahraničních návštěvníků, kterým byl v některých restauracích bezostyšně účtován příplatek „za servis“, nebo přetrvávající dvojí ceny v ubytovacích zařízeních. Nepřípustná je také diskriminace romského etnika, s níž se inspektoři opakovaně setkávají. Proto bude ČOI problematice diskriminace spotřebitele věnovat i nadále zvýšenou pozornost a toto jednání bude posuzovat i z hlediska jeho společenské nebezpečnosti.

 Zdroj: ČOI

turista220