ČOI: NEKALÉ OBCHODNÍ PRAKTIKY PŘI INTERNETOVÉM PRODEJI TRVAJÍ
Internetový prodej jako progresivní forma obchodování nabývá stále většího významu a podílu na trhu, a proto vyžaduje také ze strany České obchodní inspekce trvalou a náležitou pozornost. Její inspektoři reagují na expanzi internetového obchodování průběžným monitorováním e-trhu, vyhledáváním a následnou kontrolou jeho problémových oblastí. Monitorováno je celé spektrum nabídky výrobků a služeb poskytovaných prostřednictvím internetu a výsledky kontrol ČOI. Kontrola je následně zahájena s provozovateli těch e-shopů, u nichž vzniklo v rámci monitoringu podezření, že neplní povinnosti stanovené právními přepisy. V 1. čtvrtletí 2013 bylo zkontrolováno 181 internetových obchodů a nedostatky zjištěny v téměř ¾ z nich. Za stejné období bylo uloženo 160 pokut v celkové výši cca 1,2 milionu Kč.
V období od 1. 1. do 31. 3. 2014 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 181 kontrol, zaměřených především na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), a dalších obecně závazných právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti České obchodní inspekce. Přehled kontrol provedených jednotlivými inspektoráty přibližuje následující tabulka, z níž je zřejmé, že porušení zjištěná při 133 kontrolách představují 73,5 % z celkového počtu provedených kontrol.
Dílčí výsledky kontrolní akce, zejména vysoké procento kontrol, při kterých inspektoři zjistili porušení obecně závazných právních předpisů, však nemohou být v žádném případě považovány za objektivní obraz stavu elektronického obchodování v České republice – jedná se o výsledky monitoringu nabídky a služeb na síti internet, který provádějí jednotlivé inspektoráty, a skutečnosti, že kontroly jsou prováděny cíleně v obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují obecně závazné právní předpisy. Četné kontroly jsou prováděny také na základě informací získaných z podání spotřebitelů, kteří mají s konkrétním e-shopem negativní zkušenost.
Ve sledovaném období přijala ČOI celkem 1373 podání týkajících se internetových obchodů. Nejvíce si spotřebitelé stěžovali na nedodání zboží poté, kdy je zaplatili nebo ve lhůtě vrátili (odstoupili od smlouvy), a svoje peníze nedostali zpět. Tyto případy však jsou mimo kontrolní pravomoc ČOI a poškození spotřebitelé se mohou domoci svých nároků pouze soudní cestou. Šetřená podání se nejčastěji týkala nekalých obchodních praktik, tj. neposkytnutí všech informací s náležitou odbornou péčí, problémů spojených s reklamačním řízením, ale také neseznámení s cenou, nevydání dokladu o koupi nebo dodání nejakostního výrobku. Šetřením spotřebitelských podnětů byly nedostatky prokázány ve 171 případech (tj. 12,5 % podání), dalším orgánům bylo postoupeno 56 podání a 69 případů je v šetření. Dohledat se nepodařilo celkem 20 prodejců.
Zjištěná porušení zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů
Stejně jako v předcházejících sledovaných obdobích bylo při kontrolách internetových obchodů nejčastěji zjišťováno porušení povinností stanovených prodávajícímu zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Většina těchto nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků elektronického obchodování.
- porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik v 99 případech (43,6 %), převážně klamavých obchodních praktik. Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících
- nedodržení povinnosti řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (dále jen „reklamace“), tj. ve smyslu nové právní úpravy §§ 2165 až 2174 Občanského zákoníku, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit, včetně informace týkající se „jakosti při převzetí“ (dříve shoda s kupní smlouvou) – dle §§ 2161 až 2164 Občanského zákoníku. Tyto nedostatky byly zjištěny v 68 případech (41 %)
- porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele již bylo zjišťováno v menším rozsahu: neposkytnutí stanovených informací o nabízených výrobcích nebo poskytovaných službách (§§ 9-11) – ve 12 případech, nevydání dokladu o prodeji se všemi náležitostmi (§ 16) – v 7 případech, neseznámení s cenou (§ 12) – v 6 případech.
Jiný právní předpis než zákon o ochraně spotřebitele porušily kontrolované subjekty pouze v 8 případech.
Uložená opatření a sankce
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo ve sledovaném období pravomocně uloženo kontrolovaným subjektům celkem 160 pokut v hodnotě 1 182 500 Kč. (Počet uložených pokut převyšuje počet kontrol, při nichž byly zjištěny nedostatky, neboť v průběhu 1. čtvrtletí 2014 nabyla právní moci rozhodnutí o pokutách za zjištění v předchozím období).
Závěr
Vysoká míra nedostatků zjištěných při kontrolách provozovatelů internetových obchodů v průběhu 1. čtvrtletí 2014 opět potvrdila, že tato oblast prodeje vyžaduje pozornost jak ze strany České obchodní inspekce jako dozorového orgánu, tak i obezřetnost ze strany jejich zákazníků – spotřebitelů. Ti by měli pečlivě vybírat jen z nabídky ověřených e-shopů, požadovat před uzavřením smlouvy maximum informací o zboží, číst obchodní podmínky, neplatit předem anonymním dodavatelům a posuzovat možná rizika „výhodných“ nákupů zejména ze třetích zemí, tj. mimo EU). Jedná se o formu obchodování „bez hranic“, která získává stále více příznivců, ale také láka podvodníky. Kontrolní pravomoci České obchodní inspekce však své hranice mají – nevztahují se na subjekty se sídlem mimo území České republiky. Cílem kontrolní činnosti inspektorů je efektivně a v co největší míře eliminovat protiprávní jednání prodávajících, v jehož důsledku mohou být poškozena práva spotřebitelů.
Zdroj: ČOI