ČOI: OBUV BEZ OZNAČENÍ A INFORMACÍ O VLASTNOSTECH NEKUPUJTE!
Na českém trhu je v současnosti obrovský výběr obuvi – od levných bot většinou asijské provenience, přes různorodý sortiment obuvi od malých výrobců až po značkovou obuv domácí i zahraniční výroby. Stejně jako nabídka se liší i ceny – od několika stokorun až po desetitisíce za designovou obuv světoznámých návrhářů a značek. Vybere si určitě každý, protože bez bot se zatím obejdou jen vyznavači chůze naboso. Ne všechny boty však splňují základní požadavky na značení a ne všichni prodejci dodržují povinnosti stanovené pro prodej obuvi, o čemž svědčí i výsledky kontrol ČOI v průběhu 3. čtvrtletí. „Inspektoři zjistili nedostatky ve více než 60 % kontrolovaných provozoven. Nejčastěji prodávající nezajistili přímo viditelné a srozumitelné označení obuvi údaji o výrobci, dovozci nebo dodavateli, údaji o materiálech použitých v hlavních částech obuvi nebo nevybavili výrobky, které to vyžadují, písemnou informací o způsobu použití a údržby.
V rámci kontrolní akce, jejímž cílem bylo ověřit podmínky prodeje obuvi a dalších spotřebních výrobků spotřebitelům, bylo v období od 1. 7. do 30. 9. 2014 zkontrolováno celkem 277 prodejních míst s tímto sortimentem. Zvláště se inspektoři zaměřili na kontrolu, zda prodávající při prodeji obuvi dodržují informační povinnosti, včetně požadavků na její značení.
Jak vyplývá z tabulkového přehledu, z celkového počtu 277 provedených kontrol porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 172 kontrolách (62,1 %), kdy prodávající porušili jedno či více ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, případně jiný právní předpis dozorovaný ČOI (podíl kontrol se zjištěnými nedostatky je obdobný jako v předchozím čtvrtletí).
Zjištěné nedostatky a uložená opatření
Porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
- nejčastěji inspektoři při kontrolách sortimentu obuvi zjišťovali, že prodávající nezajistil, aby nabízené výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny údaji o výrobci nebo dovozci (popřípadě dodavateli) a také údaji o materiálech použitých v hlavních částech obuvi – 85 případů (27,7 %)
- dalším častým porušením bylo nedodání písemné informace o způsobu použití a údržby obuvi, přestože tyto výrobky svým charakterem návod ke správnému užívání a údržbě vyžadují, případně neuvedení těchto informací v českém jazyce – 68 zjištění (22,1 %)
- informaci o ceně prodávané obuvi neposkytlo spotřebiteli celkem 49 prodávajících (tj. 16,0 % kontrolovaných)
- porušení zásad poctivosti prodeje bylo prokázáno při 21 kontrolách (6,8 %)
- v oblasti přijímání a vyřizování reklamací a poskytování informací o právech spotřebitelů vyplývajících z vadného plnění porušilo stanovené povinnosti 20 prodávajících (tj. 6,6 %)
- doklad o zakoupení výrobků se všemi náležitostmi nevydalo na vyžádání spotřebitele 18 prodávajících (5,9 %)
- s porušením dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele se inspektoři setkali jen ojediněle.
Ve 3. čtvrtletí byla v rámci kontrol zaměřených na obuv ve 4 případech zjištěna také nabídka nebo prodej výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví. Zákaz prodeje byl ve sledovaném období vydán na 2779 párů obuvi v celkové hodnotě 376 802 Kč.
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo při kontrolní akci v daném období pravomocně uloženo celkem 139 pokut v hodnotě 250 900 Kč.
Závěr
Výsledky kontrol nabídky a prodeje obuvi ve 3. čtvrtletí 2014 opakovaně prokázaly, že zejména mimo specializované prodejny obuvi mají prodávající často problém dodržovat informační povinnosti vůči spotřebitelům, které jim stanoví zákon o ochraně spotřebitele. Trvale vysoký poměr zjištěných nedostatků (přesahující 60 %), je důvodem pro to, aby Česká obchodní inspekce věnovala kontrolám obuvi, zejména v provozovnách se širokým sortimentem zboží, i nadále zvýšenou pozornost.
Zdroj: ČOI