ČOI: SPOTŘEBITELÉ ČASTO NEVĚDÍ, KOLIK ZAPLATÍ ZA ZBOŽÍ VE SLEVĚ!
Kontroly výprodejních akcí a různých „akčních slev“ zaměstnávají Českou obchodní inspekci celoročně, neboť Česká republika je v této oblasti fenoménem, kde se snaží obchodníci výhodnými a ještě výhodnějšími cenami udržet zájem spotřebitelů po celý rok. Ne všichni se však při tom chovají zcela korektně a v souladu se zákonem. V průběhu 2. čtvrtletí zkontrolovali inspektoři 667 provozoven a prodejních míst, které nabízely výhodné ceny v rámci výprodeje nebo prodejní akce. Ve 287 případech (43 %) však zjistili jedno i více porušení povinností stanovených právními předpisy. Ve sledovaném období bylo pravomocně uloženo celkem 247 pokut za téměř 2,5 mil. Kč. „Nejčastější porušení se týkala právě neseznámení spotřebitele s cenou, což je pro něho při rozhodování o výhodnosti koupě zásadní informace. V několika případech jsme prokázali také používání nekalých obchodních praktik, proto budou kontroly výprodejů a slevových akcí pokračovat ve stejné intenzitě i nadále,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
V období od 1. 4. do 30. 6. 2014 provedla Česká obchodní inspekce v rámci akce zaměřené na kontrolu nabídky a prodeje zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev celkem 667 kontrol, při nichž bylo ověřováno dodržování zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce.
Kontrolní akce, do níž byly zapojeny všechny inspektoráty ČOI, se vztahovala na všechny výprodeje a akční ceny bez ohledu na formu nabídky a prodeje zboží či poskytovaných služeb, včetně internetových obchodů. V průběhu 667 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů v 287 případech (tj. 43,0 %).
Zjištěná porušení a uložené sankce
Nejčastěji zjistili inspektoři porušení následujících ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
- povinnost informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12) porušili prodávající ve 108 případech (28,9 % všech zjištěných závad)
- informační povinnosti při nabídce a prodeji výrobků a služeb (§§ 9, 10 a 11), tj. informace
o výrobci, výrobku, resp. jeho správném způsobu užívání a údržbě, nebyly splněny v 81 případech (21,6 %) - zásady poctivosti při prodeji výrobků a poskytování služeb (§ 3) nedodrželo 78 prodávajících (20,9 % z počtu zjištěných porušení)
- nevydání dokladu o koupi na vyžádání spotřebitele nebo porušení povinností souvisejících s reklamacemi bylo zjištěno v obdobném rozsahu jako v předchozím období (cca v 5 % případů)
- zákaz užívání nekalých obchodních praktik (uvedených v § 4, respektive § 5 a 5a zákona), nerespektovaly kontrolované osoby ve 12 případech (cca 3,2 %).
V rámci kontrolní akce vydali inspektoři zákaz prodeje výrobků, které nesplňovaly podmínky stanovené pro uvedení na trh, v celkovém množství 1278 kusů a 232 párů obuvi. Hodnota zakázaného zboží činila 218 431,30 Kč. Do doby zjednání nápravy zakázali také používání 12 kusů měřidel bez platného úředního ověření.
Za zjištěná porušení bylo v průběhu kontrolní akce zaměřené na výprodeje a akční ceny pravomocně ve 2. čtvrtletí uloženo 247 pokut v celkové výši 2 445 000 Kč. Další řízení nebyla v hodnoceném období ukončena nebo pokuty nenabyly právní moci.
Závěr
Přestože výprodejní akce nejsou na českém trhu pouze sezónní záležitostí, zjištěné nedostatky nasvědčují tomu, že prodávající při prodeji zboží ve slevě trvale nedodržují povinnosti, které jim ukládá zákon o ochraně spotřebitele. Zejména nedostatečně informují spotřebitele o ceně po slevě nebo v akci. Spotřebitel není povinen si přepočítávat slevu uvedenou v procentech a má právo zbýt seznámen s konečnou cenou již při výběru zboží nebo objednávce služby, nikoliv až po odečtení slevy při placení. Snížení ceny také neopravňuje prodávajícího k tomu, aby výrobky prodával bez povinných informací a značení nebo bez upozornění na rizika nesprávného používání. Stejně jako u zboží nezlevněného má spotřebitel právo dostat tyto informace
v českém jazyce.
Zdroj: ČOI