Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Poskytovatelé služeb elektronických komunikací mají právo jednostranně měnit své smluvní podmínky, jsou ovšem povinni při provedení takové změny splnit všechny požadavky kladené zákonem o elektronických komunikacích. Jedním z těchto požadavků je zajistit informovanost zákazníků o chystaných úpravách jejich účastnických smluv.

Dle aktuální právní úpravy účinné ode dne 1. 1. 2022 jsou poskytovatelé oprávněni změnit smluvní podmínky v případě, je-li tak ujednáno.

Jsou zároveň povinni o veškerých provedených změnách informovat účastníky v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem nejpozději jeden měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy a zároveň je informovat o jejich právu vypovědět závazek ze smlouvy, aniž by jim vznikly jakékoli další náklady, pokud s novými podmínkami nesouhlasí. Dotčení účastníci mají právo uplatnit výpověď závazku ze smlouvy do jednoho měsíce po doručení oznámení.
Do konce loňského roku platila pro jednostrannou změnu smlouvy obdobná pravidla, nicméně odlišoval se způsob oznámení této informace.
Poskytovatelé byli povinni alespoň jeden měsíc před realizací takové změny uveřejnit tuto informaci v každé své provozovně a také způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Zároveň byli povinni informovat své účastníky o uveřejnění. Pokud docházelo ke změně určitých náležitostí smlouvy dle zákona o elektronických komunikacích, bylo v takovém případě nezbytné informovat účastníka rovněž o jeho právu bezplatně ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti této změny, pokud by s danou změnou nesouhlasil. Poskytovatelé byli povinni tuto informaci poskytnout účastníkům takovým způsobem, který si zvolili pro zasílání svého vyúčtování služeb.
V souvislosti s nově vymezenými podmínkami sdělení změny smluvních podmínek ČTÚ vítá především skutečnost, že je nově kladen důraz na transparentnější formu takového oznámení, neboť zákon výslovně vymezuje požadavek na jasné a srozumitelné sdělení této informace účastníkům.
V rámci kontroly plnění povinností stanovených předchozí právní úpravou totiž ČTÚ zaznamenal případy, kdy účastníci sice byli o zamýšlených změnách informováni, avšak informace byly sděleny značně netransparentním způsobem. Typicky se jednalo o situace, kdy účastníci byli informováni prostřednictvím svého vyúčtování služeb, nicméně dané informace byly umístěny na nejzazších stranách tohoto vyúčtování, a to bez jakéhokoliv grafického zvýraznění, označení viditelným nadpisem, apod.
Tento postup je v rozporu s pojetím ČTÚ, který má za to, že pro splnění výše uvedených zákonných podmínek je nezbytné, aby informace o změně smluvních podmínek uvedené ve vyúčtování byly podány přehledně a transparentně, ideálně na první straně vyúčtování, tak, aby byly tyto podstatné údaje zákazníkům již na první pohled zřetelné. Nová pravidla upřesňující notifikační povinnost poskytovatelů tedy odráží dlouhodobě zastávaný výklad ČTÚ.

Zdroj: Monitorovací zpráva Českéhotelekomunikačního úřadu 3/2022. Dostupné on-line: https://www.ctu.cz/sites/default/files/obsah/ctu/monitorovaci-zprava-c.3/2022/obrazky/mz-2022-3.pdf