Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Při zasílání věcí v poštovní zásilce je vhodné znát alespoň základní nastavení zvolené služby. Provozovatelé poštovních služeb, jejichž seznam je dostupný zde, mají ze zákona povinnost některé parametry upravit ve svých poštovních podmínkách. Patří sem například rozsah odpovědnosti za vzniklou škodu a omezení výše náhrady škody – tuto problematiku tak mají mít všichni provozovatelé do poštovních podmínek zapracovanou.
Spor o to, zda náhrada poskytnutá provozovatelem poštovních služeb při nedodržení poštovní smlouvy (nejčastěji pak při poškození obsahu zásilky, ale i při ztrátě nebo úbytku obsahu) je dostatečná, respektive, zda odpovídá uzavřené smlouvě, bývá jedním z častých témat,
které Úřad řeší při vyřizování stížností, ale i ve správním řízení o námitce proti vyřízení reklamace.

Úřad doporučuje před samotným odesláním poštovní zásilky nahlédnout do poštovních podmínek vybraného provozovatele poštovních služeb a zjistit, kolik nejvýše činí tzv. částka sjednaná v poštovní smlouvě pro případ vzniku škody. Vhodné je ověřit, zda existuje možnost zvolit
takové nastavení služby nebo takovou službu, u které bude stanoven takový rozsah odpovědnosti provozovatele za škodu, aby případná náhrada škody ze strany provozovatele pokryla skutečnou hodnotu ztracené poštovní zásilky, či poškozeného obsahu nebo jeho úbytku.

Maximální výši tzv. částky sjednané v poštovní smlouvě pro případ vzniku škody má každý provozovatel nastavenou jinak a záleží rovněž na konkrétní zvolené službě. Odesílatel rovněž může u některých služeb upřesnit hodnotu zásilky prostřednictvím „udané ceny“ nebo též „udané hodnoty“ zásilky (provozovateli někdy také nesprávně označované jako „pojištění zásilky“). V těchto případech se o pojištění dle předpisů
o pojišťovnictví však v žádném případě nejedná. Odesílatel nevystupuje v pozici pojistníka, neplatí pojistné a poškození, úbytek obsahu zásilky případně její ztráta není pojistnou událostí, za kterou by náleželo pojistné plnění. Dojde-li v průběhu poštovní přepravy k poškození, úbytku obsahu, nebo ztrátě zásilky, v rámci reklamace se posuzuje, jakou měl zasílaný obsah zásilky hodnotu (např. předložením účtenky, faktury,
e-mailové komunikace či jiným vhodným způsobem). „Udaná cena“ tedy nepředstavuje částku, která by byla reklamujícímu automaticky vyplácena na základě uplatněné reklamace, představuje maximum vyplácené náhrady škody.

Úřad tedy doporučuje vždy před odesláním prověřit, zda zamýšlená služba splňuje požadavky odesílatele a zda v případě nesplnění poštovní smlouvy bude reklamujícímu vyplacena náhrada odpovídající hodnotě zásilky.

Zdroj: Český telekomunikační úřad. Monitorovací zpráva 9/2023. Dostupné on-line: Monitorovací zpráva č. 9/2023 | Český telekomunikační úřad (ctu.cz)

Obrázek: pixabay.com