Operátor T-Mobile oznámil záměr rušení některých svých tarifů a postupnou migraci řady svých zákazníků na novější tarify, což bude v mnoha případech spojeno se změnou skladby tarifu či jeho ceny.
Český telekomunikační úřad připomíná, co by měl spotřebitel v této souvislosti vědět.
Důležité je říci, že operátor má na zrušení tarifu nebo jeho změnu právo, jedná se o změnu smluvních podmínek, kterou zákon o elektronických komunikacích připouští.
Možnost takové změny a její rozsah musí být ve smlouvě sjednány. Zákazník má oproti tomu právo změnu (vyjma situace, že by taková změna byla výhradně k lepšímu) neakceptovat a bezplatně vypovědět závazek ze smlouvy.
Operátor musí splnit i některé další podmínky. Mezi ty patří mj. též povinnost v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem informovat účastníka o veškerých změnách smluvních podmínek nejpozději 1 měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy. Jednoduše řečeno, zákazník musí písemně obdržet veškeré informace o datu změny, novém tarifu a jeho ceně. Zároveň poskytovatel služby musí zákazníka informovat o jeho právu vypovědět závazek ze smlouvy, aniž by mu vznikly jakékoli další náklady, jsou-li splněny zákonné požadavky na toto bezplatné ukončení závazku. Trochu jiná situace nastává, pokud zákazník využívá např. dotovaný telefon, v takovém případě má operátor právo na úhradu.
Cena však nesmí být vyšší, než poměrná část hodnoty tohoto zařízení dohodnutá v okamžiku uzavření smlouvy nebo části ceny za
služby, kterou zbývá uhradit do zániku závazku ze smlouvy, podle toho, která z těchto částek je nižší.
Pokud jsem tedy např. obdržel k tarifu bezplatně telefon v hodnotě 12 000 korun a v době, kdy mi poskytovatel služby mění tarif a já tuto změnu neakceptuji, mi zbývá ještě 7 měsíců závazku, jeho cena se musí rozpočítat do celkové délky závazku, např. 24 měsíců.
Cena vychází na 500 Kč měsíčně – zaplatím tedy 7x 500 Kč, pokud jsem platil paušál vyšší než 500, nebo zbývající paušál, pokud by tato
částka byla nižší. Pro úplnost uveďme, že pokud by se jednalo o změny čistě administrativní povahy a s neutrálními dopady, nebo pokud smlouva byla změněna na základě změny právní úpravy nebo na základě rozhodnutí Úřadu, právo na bezplatné ukončení smlouvy účastníku nevzniká, což ovšem není případ situace popsané v úvodu článku.
Pokud má zákazník jakékoliv nejasnosti ohledně ukončení tarifu a jeho změny na jiný, lze se obrátit na ČTÚ s dotazem, stížností či prostřednictvím námitkového řízení. (bližší informace zde).
Zdroj: Český telekomunikační úřad, www.ctu.cz. Monitorovací zpráva 10/2022, dostupné on-line: mz-2022-10_pecet.pdf (ctu.cz)