Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Víte, kolik emisí oxidu uhličitého produkují osobní auta? A jsou vozy na elektřinu skutečně čistší alternativou? Podrobnosti zjistíte v našich infografikách.

V dopravě vzniká téměř 30 procent všech emisí oxidu uhličitého v EU, přičemž ta silniční se na nich podílí ze 72 procent. Unie si proto nastavila cíl omezit produkci CO2 v dopravě do roku 2050 o 60 procent (vůči úrovni emisí v roce 1990). Je to důležitá součást snahy snížit emise skleníkových plynů.

Rostoucí emise v dopravě

Jedná se o ambiciózní plán, zejména když si uvědomíme, že zatímco v jiných odvětvích produkce CO2 od roku 1990 klesá, v dopravě naopak s rostoucí mobilitou emise rostou.

Zastavil se rovněž trend vývoje vyšší palivové účinnosti nových aut. Po trvalém poklesu emisí, které produkují nově vyrobená auta, byly u nových aut z roku 2017 naměřeny vyšší emise CO2 (průměrně o 0,4 gramu na kilometr) ve srovnání s vozy vyrobenými v roce 2016.

Evropská unie proto zavádí nové cíle snižování emisí oxidu uhličitého, aby se omezila produkce CO2 z nových osobních aut i dodávek. Poslanci tato nová pravidla přijali na plenárním zasedání 27. března. Emisní limity pro nová osobní auta mají klesnout o 37,5 % a u dodávek o 31 % do roku 2030. Dne 18. dubna schválili poslanci také návrh na snížení emisí CO2 z nových nákladních vozidel o 30% do roku 2030 ve srovnání s emisními úrovněmi roku 2019.

Infografika vývoj emisí CO2   
Vývoj produkce emisí CO2 napříč jednotlivými sektory 

Nejvíce znečišťují ovzduší osobní vozy

Osobní automobily se řadí mezi největší emitenty CO2, na celkových emisích vytvořených v dopravě se podílejí 60,7 procenty. Nicméně i cestování moderním osobním autem se může stát jedním z nejčistších způsobů dopravy, pokud vozem cestuje více lidí.

Ze statistik bohužel vyplývá, že jedním autem cestuje v Evropě průměrně 1,7 pasažéra. Tím pádem se ostatní způsoby přepravy, například autobusová, ukazují jako ekologičtější alternativy.

CO2emissions2019   
CS_CO2emissions2019_ING_Artboard 2_V2.jpg

Jsou elektrická auta skutečně ekologičtější?

Snahy jak omezit emise CO2 se vydávají dvěma cestami: zvyšování účinnosti spalovacích motorů, nebo přechodem na jiná paliva a pohony. V současnosti většina automobilů (52 procent) v Evropě jezdí na benzín, nicméně stále častěji můžete na silnicích vídat auta, jež pohání elektřina. Prodej elektrických aut s bateriemi v EU vzrostl mezi lety 2016 a 2017 o 51 procent.

Přestože registrací vozů na elektřinu každoročně přibývá, stále tvoří pouze malou část trhu (1,5 procenta nově registrovaných aut jsou elektrická).

V debatě o ekologičtějších způsobech dopravy však nelze opomenout ani otázku, jaké množství skleníkových plynů vyprodukuje automobil nejen během svého provozu, ale také nakolik znečišťuje životní prostředí jeho výroba a likvidace. Faktem je, že výroba a likvidace eletkrických aut zatěžují životní prostředí více než běžná auta, a úroveň emisí z provozu závisí na způsobu výroby elektřiny.

S ohledem na energetický mix v Evropě se však elektrická vozidla již ukázala být čistší než auta se spalovacím motorem na benzín. Vzhledem k tomu, že se podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů v budoucnu zvýší, stanou se elektromobily ještě méně škodlivé pro životní prostředí.

Emise CO2: životní cyklus aut na různý pohon   
Kdy je auto na elektřinu opravdu čistší? 

Jak se EU snaží snižovat množství skleníkových plynů

V rámci Pařížské dohody o změně klimatu se EU zavázala do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů nejméně o 40 procent ve všech hospodářských odvětvích ve srovnání s úrovní v roce 1990.

Krom snižování emisí automobilů poslanci již přijali řadu opatření, jež mají vést ke splnění tohoto závazku:

Více informací zjistíte v naší infografice, jak EU směřuje ke splnění svých klimatických cílů do roku 2020.