Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.
Evropská komise dne 17. října 2023 vydala návrhy na modernizaci a zjednodušení pravidel pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů s cílem přizpůsobit je digitálním trhům.

Dne 17. října 2023 vydala Evropská komise balíček dokumentů k revizi systému alternativního a online řešení spotřebitelských sporů. Balíček obsahuje dva legislativní návrhy, které mění dosavadní směrnici o alternativním řešení spotřebitelských sporů (ADR) a zrušují nařízení o řešení spotřebitelských sporů on-line (ODR). Tyto legislativní návrhy doplňuje doporučení Evropské komise o požadavcích na kvalitu pro řešení sporů nabízených online tržišti a obchodními asociacemi a zpráva Evropské komise o uplatňování současných legislativních předpisů.

Cílem revize ADR je přizpůsobení systému ADR digitálním trhům tak, aby byla pokryta široká škála práv spotřebitelů, která nemusí být výslovně popsána ve smlouvě nebo která se týkají předsmluvních fází, kdy práva spotřebitelů existují bez ohledu na to, zda dojde k uzavření smlouvy (např. klamavá reklama, chybějící, nejasné nebo zavádějící informace). Tedy by mělo dojít k rozšíření věcné a zeměpisné působnosti směrnice ADR, aby zahrnovala všechny druhy spotřebitelských sporů, pokrývala spory mezi spotřebiteli z EU a obchodníky ze zemí mimo EU a aby došlo ke snížení administrativní zátěže podnikatelů.

Zároveň má být posílena role Evropských spotřebitelských center při pomoci spotřebitelům v přeshraničních sporech např. tím, že budou pomáhat spotřebitelům a obchodníkům v procesech ADR – nasměrování spotřebitele na příslušný subjekt ADR, vysvětlení postupů, pomoc s podáním návrhu na ADR.

Návrh týkající se ODR reaguje na praxi fungování Evropské platformy pro ODR, která je v provozu od roku 2016 a má za cíl zprostředkovávat řešení sporů u online nákupů. V poslední době nebyla tato platforma dostatečně spotřebiteli využívána, proto Evropská komise navrhuje platformu a související povinnosti zrušit.

Stále větší počet spotřebitelů využívá online tržiště k nákupu zboží a služeb a zároveň využívají i postupy řešení sporů, které tato online tržiště a obchodní asociace poskytují jako součást svých služeb. Takové „soukromé“ postupy řešení sporů nejsou upraveny směrnicí ADR, a proto nelze ověřit, zda jsou spravedlivé. Evropská komise doporučuje řadu konkrétních kroků k zajištění efektivity, spravedlnosti, odbornosti a nezávislosti osob, které je řídí.

Návrh Komise musí být přijat Evropským parlamentem a Radou.

Více informací naleznete zde (zatím jen v AJ): https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_5049

Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky, Odbor živností a spotřebitelské legislativy. Tisková zpráva ze dne 23. 10. 2023. Dostupné on-line:

Evropská komise: Nová opatření ke zjednodušení ADR a posílení práv spotřebitelů | MPO

Obrázek: pixabay.com