Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

ONLINE NAKUPOVÁNÍ: KOMISE A ORGÁNY NA OCHRANU SPOTŘEBITELE VYZÝVAJÍ OBCHODNÍKY, ABY UVEDLI INFORMAČNÍ POLITIKU DO SOULADU SE ZÁKONY EU

Dne 31. ledna zveřejnila Evropská komise výsledky celoevropského screeningu („čistka“) téměř 500 e-shopů, které prodávají oblečení a obuv, nábytek a potřeby pro domácnost a elektrické spotřebiče. Tento krok provedli orgány pro ochranu spotřebitele 27 zemí pod koordinací Komise. Zjištění ukazují, že dvě třetiny kontrolovaných webových stránek nesplňují základní práva spotřebitelů EU.

Didier Reynders, komisař pro spravedlnost, řekl: „Je nepřijatelné, že evropští spotřebitelé nejsou řádně informováni o svých právech týkajících se online dodávek ve 2 ze 3 internetových obchodů. Práva EU, jako například právo vrátit zboží do 14 dnů, zvyšují důvěru spotřebitelů v online prostředí. Neměly by být pohřbeny malým písmem. “

Směrnice EU o právech spotřebitelů zajišťuje, že každý zákazník má při online nákupu právo na jasné, správné a srozumitelné informace o dodacích podmínkách, právech na odstoupení od smlouvy a právní záruce v případě vadného produktu.

Mezi klíčové výsledky screeningu patří:

  • Více než čtvrtina označených webových stránek neinformovala spotřebitele o tom, jak odstoupit od smlouvy. Toto musí být předloženo jasným a srozumitelným způsobem a musí být uvedeno právo na odstoupení do 14 dnů od obdržení zboží, aniž by bylo nutné uvést odůvodnění.
  • Téměř polovina označených webových stránek neměla jasno ohledně lhůty pro vrácení položky do 14 dnů od okamžiku, kdy obchodníkovi oznámí svůj záměr odstoupit.
  • Na více než jedné pětině označených webových stránek byla původně uvedená cena neúplná, protože neobsahovala náklady na doručení, poštovné ani jiné možné dodatečné poplatky ani informace o možnosti těchto poplatků.
  • Více než třetina označených webových stránek neinformovala spotřebitele o minimální dvouleté zákonné záruce, že zboží bude opraveno, vyměněno nebo vráceno v případě, že bylo v okamžiku dodání vadné (i když se tato skutečnost projeví později).

Přestože zákon EU ukládá obchodníkům, aby na své webové stránky uváděli snadno přístupný odkaz na platformu online řešení sporů, informovali spotřebitele o jejich možnostech v případě sporu, téměř 45% všech kontrolovaných webových stránek takový odkaz neposkytlo.
Jedna pětina označených webových stránek nerespektovala nařízení o zeměpisném blokování, které spotřebitelům umožňuje nakupovat z webů, které nedodávají v zemi jejich bydliště, za předpokladu, že je mohou doručit na adresu v zemi, ve které obchodník poskytuje, tj. „místní princip “.

Jako další kroky provedou vnitrostátní orgány důkladné šetření výše uvedených nesrovnalostí a poté budou obchodníci požádáni, aby své webové stránky opravili. Úřady na ochranu spotřebitelů zajistí, aby obchodníci plně dodržovali své vnitrostátní donucovací postupy, pokud to bude nutné.

Pozadí

Spolupráce na ochranu spotřebitele (CPC) je síť orgánů odpovědných za prosazování spotřebitelských zákonů EU na ochranu zájmů spotřebitelů ve všech zemích EU plus na Islandu, v Lichtenštejnsku a Norsku. V zájmu řešení přeshraničních otázek jsou jejich kroky koordinovány na úrovni EU.

Nové nařízení o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele je v platnosti od 17. ledna 2020 a přináší silnější pravomoci spotřebitelským orgánům a zlepšuje to, jak mohou Evropská komise a orgány členských států spolupracovat při zastavení nekalých praktik vůči spotřebitelům.

Tato „čistka“ po celé EU provádí každoročně síť orgánů pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele na základě společného dotazníku připraveného Evropskou komisí. Oblast výzkumu odpovídá nejčastějším tématům stížností spotřebitelů. Cílem je pokrýt co nejvíce internetových obchodů, aby pokryly velkou část kontrolovaného trhu.

Zdroj: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_156