Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Evropský parlament 17. 2. 2022 potvrdil dohodu s členskými státy o aktualizaci pravidel, která definují poplatky, jež mohou vlády uvalit na nákladní automobily a kamiony, ale také na autobusy, dodávky a osobní automobily využívající silnice transevropské dopravní sítě (TEN-T). Nová pravidla neuvalují na členské státy povinnost využití svých silnic zpoplatnit. Pokud se však rozhodnou tak učinit, budou muset pravidla EU dodržovat.

Mimo změny pravidel pro nákladní dopravu dokument obsahuje také nová pravidla týkající se také osobních automobilů.

Ozelenění silničních poplatků

S cílem podpořit širší využívání vozidel, která jsou šetrnější k životnímu prostředí, budou muset země EU od roku 2026 stanovit různé sazby silničních poplatků na základě emisí CO2 z nákladních vozidel a autobusů a environmentální výkonnosti dodávek a minibusů. Rovněž budou povinny výrazně snížit poplatky za vozidla s nulovými nebo nízkými emisemi.

Poplatky pro dodávky a osobní automobily

Podle nových pravidel budou dálniční známky platné po kratší dobu (jeden den, jeden týden nebo 10 dní) a budou mít cenové stropy, které mohou být stanoveny pro osobní automobily. Cílem je zajistit spravedlivé zacházení s příležitostnými řidiči z jiných států Unie. Země EU, které se rozhodnou zpoplatnit dopravní síť pro lehčí vozidla, jako jsou dodávky, minibusy a osobní automobily, si budou moci nadále vybrat mezi systémy mýtného nebo dálničních známek.

Tato nová úprava zlevní např. cestu k moři, kdy jsme byli často nuceni si kvůli několik hodin trvajícímu přejezdu dané země kupovat několika denní známky. Podle zpravodaje Giuseppe Ferrandino „Zavedení jednodenní dálniční známky pro všechna vozidla v provozu umožní cestujícím v tranzitu zaplatit za cestu spravedlivou cenu. Je to také pozitivní změna pro cestovní ruch: zajistí, že cestující nebudou penalizováni.“

Zvýšení transparentnosti

Poslanci zajistili, že tři roky po vstupu pravidel v platnost budou členské státy zveřejňovat zprávy o mýtném a poplatcích za užívání dopravní sítě vybíraných na jejich území, včetně informací o tom, jak tyto příjmy využívají. Podle Parlamentu by příjmy z těchto poplatků měly přispívat k udržitelné dopravě, infrastruktuře a mobilitě.

Pravidla vstoupí v platnost 20 dní po vyhlášení v Úředním věstníku EU. Členské státy budou mít dva roky na to, aby se na jejich uplatňování připravily.

Zdroj: Evropský parlament: Zpravodajství. Dostupné on-line: https://www.europarl.europa.eu/news/cs/press-room/20220210IPR23020/evropsky-parlament-schvalil-reformu-silnicnich-poplatku-pro-nakladni-dopravu