Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Půjčení auta může být způsobem, jak si při špatné dostupnosti udržitelnější veřejné dopravy usnadnit cestování. Někdy vyvstanou problémy, se kterými se na Evropské spotřebitelské centrum obracejí čeští spotřebitelé. Jak jim předcházet a jak je řešit?

 

Po výběru autopůjčovny a konkrétního vozu se před podepsáním smlouvy vždy seznamte s podmínkami. Zjistěte si, jaké jsou podmínky pojištění, co je zahrnuto v ceně pronájmu a co není (například GPS navigace, dětská sedačka nebo dodatečné poplatky za možnost řízení druhým řidičem). Důležité je také vědět, jaký je postup v případě nehody, poruchy vozidla nebo dopravního přestupku.

 

Ujistěte se, že máte dostatečné pojištění. Většina půjčoven nabízí základní pojištění, ale může se vyplatit připlatit si za vyšší krytí. Mnoho spotřebitelů například preferuje pojištění s nulovou spoluúčastí, aby se vyhnuli neočekávaným nákladům v případě nehody. Užitečné je vědět, zda vaše cestovní pojištění nebo kreditní karta kryjí také vypůjčené auto.

 

Řada sporů, které pomáhá spotřebitelům řešit Evropské spotřebitelské centrum, se týká situací, kdy autopůjčovna při převzetí požaduje extra platbu údajně jako zálohu. Následně ji nechce vrátit s tím, že v dokumentu o převzetí vozidla v místním jazyce (např. španělštině) stojí, že jde o pojištění. Spotřebitel přitom pojištění zaplatil předem už při objednání automobilu přes internetového zprostředkovatele a je zřejmé, že neměl důvod si další pojištění sjednávat na místě.

 

Předtím, než převezmete vozidlo, důkladně si ho prohlédněte a zaznamenejte jakékoli poškození, a to jak na karoserii, tak v interiéru. Udělejte si fotografie všech škrábanců, promáčklin nebo jiných vad, a ohlaste je zaměstnanci půjčovny. Tímto způsobem se vyhnete případnému obvinění z poškození vozidla, které jste nezpůsobili. Jde o jeden z častých sporů, kdy pronajímatel vozu z kreditní karty spotřebitele strhne peníze a spotřebitel jen díky fotografiím může prokázat, že poškození během výpůjčky nezpůsobil. To se hodí obzvlášť při vrácení auta mimo provozní hodiny půjčovny. Při osobním předání vždy požadujte protokol o předání se zaznamenaným stavem vozu.

 

Nedávný případ české rodiny se týkal stržení peněz z kreditní karty za údajně nedoplněnou nádrž. Jenže Češi následně prokázali, že pohonné hmoty těsně před vrácením doplnili, a tak společnost po mimosoudním zásahu sítě ESC částku kolem 6000 Kč vrátila. Vždy doplňte nádrž dle daných podmínek.

 

Pokud během pronájmu nastane jakýkoli problém, například technická závada nebo nehoda, ihned kontaktujte půjčovnu, případně jejího smluvního partnera dle instrukcí ve smlouvě. Ponechte si kopii všech dokumentů týkajících se problému, včetně emailů, zpráv a fotografií.

 

I ty mohou při své asistenci dobře využít subjekty mimosoudního řešení sporů, které spotřebitelé nedokáží vyřešit smírně po vlastní ose.

 

 

Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum, Tisková zpráva ze dne 11. září 2024

Dostupné online: https://evropskyspotrebitel.cz/novinky/jak-na-spory-s-autopujcovnami/