Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Tisková zpráva SOS MaS, z. s. ze dne 31. 5. 2023 

Jak nakupovat na internetu?

Internetový prodej již několik let po sobě zažívá příliv nových zákazníků. I firmy, které dosud upřednostňovaly prodej v kamenných prodejnách, zprovozňují nové e-shopy, stávající internetoví prodejci, chtějí využít příležitosti a přicházejí s různými, pro spotřebitele zajímavými akcemi. Nabídka na internetu se tak rozšiřuje. Bohužel se na tento způsob prodeje zaměřili nejen poctiví prodejci, ale také ti, kteří tento prosto využívají pouze ke svému obohacení.

Tomuto tématu se věnujeme opakovaně. V e-shopech se však učí nakupovat i ti, kteří s tímto způsobem nakupování dosud neměli tolik zkušeností, nebo se mu z různých důvodů dosud bránili. Připomeňme si proto ve zkratce, jaká pravidla by měl kupující při nákupu na internetu dodržovat a jaká práva a povinnosti prodávající i kupující v souvislosti s tímto prodejem mají.

Důležité je si uvědomit, že cena zboží nemůže být jediným kritériem výběru! Právě naopak. Příliš levné zboží nebo jiné nezvykle výhodné nabídky jsou podezřelé.

Vůbec nejdůležitější pro úspěšný nákup na internetu je pečlivý výběr e-shopu, na kterém nakoupíme. Vzhledem k velkému počtu falešných e-shopů působících v prostředí internetu je obezřetnost zcela na místě. Jak tedy postupovat!

Ověřte si totožnost prodávajícího! Každý internetový obchod by měl mít na webu uveden název firmy nebo jméno podnikatele, adresu a další kontaktní údaje. Identitu prodávajícího si můžete zkontrolovat v příslušném rejstříku podle IČO. Pokud je identita prodávajícího skrytá a je možné jej kontaktovat pouze telefonicky, nebo prostřednictvím webového formuláře, raději se poohlédněte jinde. O prodávajícím Vám hodně prozradí také obchodní podmínky. Před nákupem si je projděte, můžete předejít nepříjemným překvapením.

Zajímejte se o reference, a to zejména jde-li o méně známý obchod nebo neznámého prodávajícího. Vložte název do vyhledávače a zajímejte se o názory ostatních spotřebitelů. Využívejte internetových srovnávačů.

Placení při nákupu na internetu. U neověřeného prodejce nedoporučujeme posílat platbu předem. Pokud si nejste jisti, nechejte si zboží raději zaslat na dobírku. Je pravdou, že řada obchodníků od tohoto způsobu placení ustupuje a preferuje placení platební kartou.

Využití platební karty k placení má však ještě další výhodu. Slyšeli jste již o tzv. Chargebacku? Chargeback je služba s jejíž pomocí lze žádat svou banku o vrácení peněz na platební kartu, pokud obchodník neposkytl službu, neposlal zboží nebo poslal jiné zboží a na reklamaci nereaguje.

Nejrizikovějším způsobem placení je tak převod z účtu na účet. Pokud některý obchodník neumožňuje ani dobírku ani platební kartu, pouze převod na jeho účet, může to být také signálem, že ne vše musí být v pořádku.

Čas na rozmyšlenou. Nákup na internetu je specifický tím, že nemáme možnost si zboží prohlédnout a vyzkoušet.

Pokud jsme s výběrem a nákupem zboží spokojeni, je vše v pořádku. Ovšem co dělat, když nám zboží doručí domů a my zjistíme, že neodpovídá naší představě? V některých případech řešení nabízí občanský zákoník, v jiných případech musíme spoléhat na dobrou vůli obchodníků.

Při nákupu na internetu má spotřebitel, tzv. lhůtu na rozmyšlenou, během níž má právo odstoupit od uzavřené kupní smlouvy bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce. Lhůta činí 14 kalendářních dnů a běží od převzetí zboží.

K odstoupení můžete využít vzor na odstoupení, který by Vám každý prodávající měl spolu s poučením o Vašem právu předat. V případě, že jste se rozhodli od smlouvy odstoupit, musíte samozřejmě prodávajícímu vrátit v pořádku zboží. Ten je povinen vrátit nejen cenu, kterou jste za zboží zaplatili, ale i náklady na poštovné a balné, které nám původně naúčtoval. Náklady na vrácení však již nese zpravidla spotřebitel. Prodávající má na vrácení odpovídající částky ze zákona také 14 dnů.

Pozor doba na rozmyšlenou je určena pouze na vyzkoušení zboží, stejným způsobem, jakým bychom si jej mohli vyzkoušet v kamenném obchodě. Lhůta neslouží k tomu, abychom zboží běžně používali. Pokud byste vraceli zboží poškozené, či by jevilo známky používání nad rámec seznámení se se zbožím, pak by po Vás prodávající mohl požadovat úhradu vzniklé škody.

Na internetu můžeme získat zboží, které v kamenném obchodě neseženeme, zboží za zajímavější cenu a hlavně z pohodlí svého domova. Aby Vám nakupování na internetu činilo jen radost, připravili jsme pro spotřebitele leták s názvem nákup přes internet, který najdete v elektronické podobě na našich webových stránkách https://www.sos-msk.cz/letaky-a-brozury/. Najdete v něm také některé další informace, které se do této zprávy nevešly, např. o řešení případných sporů ze smluv uzavřených na dálku.

Zdroj: Redakce SOS MaS, z. s.