Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Pokud se setkáte s porušením vašich spotřebitelských práv, je důležité vědět, jak správně reagovat a co dělat dál. Ať už se jedná o problém s reklamací, nesprávně doručeným zbožím, nebo neuznanými nároky na vrácení peněz, vždy se dá řešit. Ve čtvrté spotřebitelské adventní nadílce vám ukážeme, jaké máte možnosti, abyste dosáhli spravedlivého řešení.

1. Zhluboka se nadechněte a zachovejte klid

Chtě nechtě, občas se to stane. Pokud máte nějaký spotřebitelský problém – váš nový kávovar umí všechno, jen ne dělat kávu, zboží od prodejce ani nedorazilo nebo se něco hodně nepovedlo, když jste navštívili kadeřníka, máte několik možností, co udělat. A pokud nevíte, kam se obrátit, máme tu tipy na rychlou pomoc.

2. Identifikace problému a první krok

Ujistěte se, že se jedná skutečně o problém, který lze reklamovat – např. produkt je vadný, neodpovídá popisu, nedorazil nebo služba nesplňuje dohodnuté podmínky. Pokud je vaše odpověď ano, podejte reklamaci.

Jak postupovat krok za krokem jsme sepsali v druhé spotřebitelské adventní nadílce: Reklamace.

3. Vědět, kde se poradit, má své výhody

Ve většině případů si určitě dokážete poradit sami. Pokud si nejste jistí nebo se problém nedaří vyřešit a nevíte, kde se zeptat na to, co dělat dál, podívejte se na třetí adventní nadílku: Kde hledat pomoc, když máte spotřebitelský problém? A když ani to nepomůže, čtěte dál.

4. Povolejte mimosoudní profíky

Pokud se váš problém nedaří vyřešit s prodejcem, můžete vyzkoušet mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Je to skvělá alternativa, jak vyřešit problém rychle, levně a bez složitých právních kroků. Ať už se jedná o problém s nákupem za pár korun, nebo o vyšší částky, můžete využít této možnosti, která vám pomůže spor vyřešit bez soudního řízení. V uvedeném webovém odkazu mimo jiné zjistíte, na kterou instituci se obrátit dle odvětví, kde řešíte svůj spotřebitelský problém.

5.Co když má stejný problém více spotřebitelů?

Může se stát, že problém se stejným prodejcem neřešíte sami. A tady přichází na scénu hromadné soudní řízení! Zjistěte, zda existuje skupina lidí se stejným nebo podobným problémem na webu Ministerstva spravedlnosti. Pokud ano, můžete se do hromadného řízení přihlásit. Sledujte případně též webové stránky pověřených subjektů, které mohou hromadné žaloby podávat. Jejich seznam naleznete na našem webu.

6. Když nic jiného nepomohlo

Pokud jste bez úspěchu došli až sem, může být individuální soudní řízení posledním krokem, jak vymoci svá spotřebitelská práva. Soudní řízení může být časově náročné, nákladné a zpravidla je nutná právní pomoc. V některých případech je to však nezbytný krok k tomu, abyste si prosadili svá spotřebitelská práva. Před tímto krokem je ale vždy dobré vyčerpat všechny možnosti, které jsme uvedli výše.

Tip navíc:

7. Na co se zaměřují dozorové orgány

Dozorové orgány dohlížejí na dodržování zákonů a pravidel ze strany podnikatelů v různých odvětvích. Mohou ukládat pokuty nebo nařizovat nápravu, ale nemají pravomoc vymáhat peníze zpět spotřebitelům ani řešit jakékoliv jejich spory. Pokud tedy potřebujete získat zpět své prostředky, je nutné využít jiných cest, například mimosoudního řešení sporu. Pokud podáte podnět dozorovému orgánu, v němž upozorňujete na nedostatky či protiprávní jednání určitého podnikatele, dozorový orgán vyhodnotí závažnost skutečností obsažených v podnětu a případně podnět zařadí do plánu kontrol.

Spotřebitelská adventní nadílka - rámeček

Vážené spotřebitelky, vážení spotřebitelé,

řešení spotřebitelských problémů může být někdy náročné, ale možností, jak svá práva prosadit, je více – od „samostudia“, poradenství přes mimosoudní řešení až po hromadné či individuální soudní řízení. Důležité je hledat vhodnou cestu, která vám může pomoci situaci vyřešit.

Na závěr naší spotřebitelské adventní nadílky vám přejeme klidné a radostné Vánoce plné pohody, bezproblémových nákupů a žádných reklamací! Ať jsou vaše svátky provoněné cukrovím, obklopené rodinou a prosté jakýchkoliv spotřebitelských i jiných starostí. Když už ale nějaký problém přijde, nezapomeňte – už víte, kde hledat pomoc.

zaměstnanci odboru živností a spotřebitelské legislativy

zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu, 17.12.2024