JAK ZABRÁNIT PODVODNÉMU PŘETÁČENÍ TACHOMETRŮ
Zhruba polovina ojetých vozidel prodávaných v EU má přetočený tachometr. Šizeni jsou zákazníci, ale dopad je taky pro bezpečnost provozu a životní prostředí.
Snižování najetých kilometrů může podvodně zvednout cenu auta o 2000 až 5000 eur. Evropský parlament žádá přísnější opatření proti přetáčení kilometrů u ojetých automobilů.
Průzkumy ukazují, že přetáčení kilometrů se týká zejména aut z dovozu. Zatímco 5 – 12 % vozidel kupovaných přímo v zemi první registrace má upravený počet ujetých kilometrů, tato pravděpodobnost markantně stoupá, je-li ojetý vůz ze zahraničí. V Česku je v takovém případě pravděpodobnost ošizeného tachometru až 80%.
Požadavky Parlamentu
Parlament chce podvodům s tachometry zabránit a navrhuje několik opatření:
- Povinně sdílet národní databáze registrující ujeté kilometry vozidel. Inspirací je belgický systém „Car Pass“ nebo nizozemský „Nationale AUTOPOL“, jehož fungování vysvětluje video nad článkem,
- evidovat počet ujetých kilometrů při povinných technických kontrolách (STK),
- klasifikovat přetáčení tachometrů jako trestný čin napříč EU. V současnosti je zakázáno ve 25 členských státech, ale postihy se velmi různí. Ve Francii můžete dostat až dva roky vězení, na Slovensku zaplatíte jenom pokutu ve výši zhruba šesti tisíc korun,
- přimět výrobce aut, aby zavedli technologie, které stáčení kilometrů znemožní. Jednou z možností je i technologie Blockchain.
Fakta a čísla
Přetáčení tachometrů znamená vyčíslitelnou ztrátu, která se podle odhadů pohybuje mezi 5,6 a 9,6 miliard eur ročně. Dopadá hlavně na prodejce ojetých aut, leasingové společnosti, pojišťovny, výrobce a v neposlední řadě i spotřebitele.
Pokud si koupíte v bazaru auta a počet ujetých kilometrů neodpovídá realitě, jste podvedeni hned na několikrát: nejenom, že platíte vyšší cenu, než je skutečná hodnota, ale zřejmě vás takový vůz přijde i dráž na nákladech za údržbu a nečekané opravy. Navíc je auto s přetočeným tachometrem ve skutečnosti více ojeté, takže je méně bezpečné na cestách a více znečišťuje ovzduší.
Z průzkumu zadaného Evropskou komisí vyplývá, že spotřebitelé si jsou přetáčení tachometrů vědomi a prodej ojetých aut vnímají jako jedno z nejméně důvěryhodných obchodních odvětví.
Evropský parlament přijal usnesení 31. května na plénu. Evropská komise má následně požadavky Parlamentu zapracovat do nových zákonných pravidel.
Zdroj: www.europarl.europa.eu