Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

CESTOVÁNÍ A CESTOVNÍ RUCH V EVROPĚ: PRAKTICKÉ POKYNY PRO CESTUJÍCÍ A PROVOZOVATELE

Kdy budeme zase cestovat?

Spolu s uvolňováním vnitrostátních omezení by měly jednotlivé státy také postupně rušit omezení na hranicích. Pokud není vhodné odstranit kontroly zcela, měly by být zmírněny částečně, a to cíleným způsobem. Vnitrostátní orgány by měly občanům poskytovat úplné, přehledné a aktualizované informace.

Rezervace letenky či jízdenky

Cestující     

Pokud je to možné, rezervujte si letenku či jízdenku na internetu (zabrání se tak shlukům lidí u pokladen či prodejních automatů).

Přepravní společnosti  

Na svých internetových stránkách by měly poskytovat informace o tom, jak se vyhnout nejrušnějších částem dne a naplánovat si podle toho svou cestu.

 

Zahájení cesty

Cestující   

Je-li to možné, odbavte se předem elektronicky.
Dostavte se včas na místo, které určil přepravce, a dodržujte odstupy od ostatních cestujících (1,5 až 2 m).
Na nádraží / v přístavu / na letišti může být povinné nošení roušky.

Nádraží/přístavy/letiště     

Měly by zajistit pravidelný úklid a dezinfekci svých prostor.
Měly by dát k dispozici prostředky k dezinfekci rukou.
Mohou nechat odstranit stolky a lavice, aby nedocházelo ke shlukům cestujících.
Měly by zajistit dodržování odstupu v místech, kde se odevzdávají zavazadla k odbavení, při bezpečnostních a hraničních kontrolách a při nastupování/vystupování. Řiďte se značením umístěným na podlaze.

 

Během cesty

Hlavní je vaše zdraví – bez ohledu na způsob zvolené dopravy!

Cestující       

Můžete být požádáni nebo vám být doporučeno nosit roušku.
Můžete být odděleni od ostatních cestujících, zejména pokud cestujete sami.
Můžete být požádáni, abyste nastoupili zadními dveřmi, chráníte tak sebe i řidiče.
Během cesty si nebudete moci zřejmě nic koupit, ani potraviny a nápoje, aby se co nejvíce zamezilo kontaktu s ostatními.

Přepravní společnosti    

Pravděpodobně budou muset omezit počet cestujících.
Zřejmě budou muset mezi cestující a řidiče nainstalovat ochrannou bariéru.
Měly by zajistit odpovídající větrání.
Měly by mít plán pro případ, že některý z cestujících v průběhu cesty onemocní nebo se u něj objeví příznaky.
Měly by vozidla pravidelně čistit a dezinfikovat.
Je-li to možné, měly by zajistit automatické otevírání dveří, aby se cestující nemuseli dotýkat tlačítek nebo madel.
Měly by dát cestujícím k dispozici prostředky k dezinfekci rukou.

Příjezd do hotelu

Pokyny pro hosty v ubytovacích zařízeních  

Přečtěte si pečlivě informace pro hosty.
Dodržujte odstup od ostatních: ve všech společných prostorách ubytovacího zařízení by to mělo být 1,5 až 2 metry.
Dodržujte pravidla prevence a omezení šíření nákazy:
při kašlání a kýchání si zakryjte ústa papírovým kapesníkem nebo rukávem
hygiena rukou – myjte si ruce mýdlem, používejte ručníky na jedno použití nebo automatický vysoušeč rukou a dezinfekční gely na bázi alkoholu
noste roušku.

Pokyny pro zaměstnance ubytovacích zařízení  

Větrání: doporučuje se zvýšit frekvenci výměny vzduchu za hodinu a přivádět co nejvíce venkovního vzduchu.
Úklid a dezinfekce: důležité je čistit často plochy, kterých se hosté nejvíce dotýkají. Příklad: kliky u dveří, židle a opěrky rukou, povrchy stolů, vypínače apod.
Zaměstnanci by měli dostat pokyny, jak v pokoji, který host opustil, provádět úklid, jak s vybavením pro úklid zacházet, jak nakládat s odpady, se špinavým prádlem a jak provést osobní hygienu po úklidu.

 

Ukončení cesty
  • Když si jdete vyzvednout zavazadlo, dodržujte odstup od ostatních.
  • Pokud je u některého ze spolucestujících zjištěno onemocnění koronavirem krátce po cestě, lze použít technologie k dohledání kontaktů, abyste byli varováni a snížilo se riziko dalšího šíření viru. To lze provést prostřednictvím mobilních aplikací, jejichž používání je dobrovolné a které musí zajistit vysokou úroveň ochrany osobních údajů.
Zrušení cesty provozovatelem?

Cestující    

Máte právo na vrácení peněz nebo na alternativní nabídku přepravy.
Můžete přijmout poukázku od dopravce.

Přepravní společnosti  

Měly by zajistit, že jsou poukázky chráněny před platební neschopností přepravní společnosti.
Měly by poukázky co nejvíce zatraktivnit, např.
možností využít je do 12 měsíců od vystavení
ujištěním, že se dají využít k cestě na stejné trase za stejných podmínek
použitelností poukázek při nových rezervacích a možností je převést na jinou osobu bez dodatečných nákladů.

Zdroj: EVROPSKÁ KOMISE