Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky ve svém Průvodci pro spotřebitele zveřejnilo nový článek týkající se Podvodného prodeje na internetu. Přečtěte si i vy příběh Václava.

Václav se v létě rozhodl, že konečně vyklidí garáž. Při této činnosti objevil zapomenutou vrtačku, která byla jenom rok stará a plně funkční, bez známek používání. Vrtačku však již nepotřeboval, a tak se rozhodl, že ji prodá na internetovém bazaru. Václav již od přátel věděl, že je lepší si nechat zaplatit dopravu nebo část peněz dopředu, aby se nestal obětí podvodu.

Po přidání výrobku na prodejní server se Václavovi do hodiny ozvalo několik zájemců. Václav jim sdělil, že výrobek jim zašle pouze na dobírku. Někteří zájemci mu ovšem oznámili, že zaslání s dobírkou je dražší, ale ovšem chápou, že má strach, že by mohli být podvodníci. Václavovi proto nabízeli, že mu peníze zašlou na jeho účet, ale předtím potřebují ověřit Václavův účet, zda není on také podvodníkem. Vzhledem k tomu, že tuto informaci dalo Václavovi více zájemců, tak si řekl, že se jedná pravděpodobně o běžný postup. Jeden ze zájemců nabídl Václavovi dokonce o trochu vyšší částku, než původně požadoval. Václav proto již jednal pouze s ním. Zájemce mu napsal, že mu posílá odkaz pro ověření jeho bankovního účtu a po přihlášení dojde k ověření. Toto ověření ať mu Václav zašle a on na to obratem převede peníze za výrobek na jeho účet.

Václav otevřel odkaz. Otevřená stránka se mu zdála důvěryhodná, vypadala stejně jako přihlašovací stránka jeho banky k internetovému bankovnictví. Na stránce vyskočil panáček, který informoval: „Vaše banka na Vás myslí a chrání Vás. Pouze se přihlásíte do Vašeho účtu a my Vám vygenerujeme potvrzení o pravosti účtu. Záleží nám na tom, abychom Vaše internetové nákupy a prodeje udělali jednodušší a bezpečnější.“ Václav se tedy přihlásil – zadal přihlašovací jméno a heslo. Jediné, co ho zarazilo, že musel vyplnit telefonní číslo registrované k internetovému bankovnictví. Po kliknutí na tlačítko přihlásit se mu objevila věta „Vážený kliente/klientko, tímto se Vám omlouváme, ale právě probíhá údržba našeho systému. O jeho zprovoznění Vás budeme kontaktovat pomocí e-mailu. Děkujeme za pochopení. Vaše banka.“

Václav napsal zájemci, co se stalo. Zájemce mu odpověděl, že to nevadí, ať to zkusí večer. Václav měl nainstalovanou aplikaci své banky v mobilu a začala mu chodit upozornění: „Váš limit byl dočasně zvýšen na 150 000 Kč.“, „Právě jsme Vám zaslali na Váš účet 50 000 Kč z předschváleného úvěru.“, „Byla zaevidována transakce vůči účtu ANONYM ve výši 125 000 Kč.“ Václav se pokoušel přihlásit do svého účtu. Přístup mu byl zamítnut.

Ihned kontaktoval svou banku. Operátorka linky mu sdělila, že se pravděpodobně stal obětí podvodu, na žádost klienta účet zablokovala a doporučila mu kontaktovat Policii ČR. Policie ČR přijala jeho oznámení a zahájila úkony vedoucí k odhalení pachatele. Václav podal trestní oznámení na neznámého pachatele pro podvod. Podvodníkovi se povedlo přesměrovat SMS komunikaci mezi Václavem a bankou na své telefonní číslo, získat a změnit přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, navýšit limit účtu na 150 000 Kč, vzít si půjčku na Václavovo jméno v částce 50 000 Kč a převést si 125 000 Kč na svůj účet. Václavovi na účtu zbylo 2 000 Kč. V současné době probíhá vyšetřování; stejným způsobem bylo poškozeno více lidí. Václav naštěstí měl vedený účet i u jiné banky, kde si ukládal úspory a z tohoto účtu nic neplatil ani nikde nezadával své údaje. Václav se nestyděl a svůj příběh zveřejnil pomocí sociálních sítí, i díky tomu se ozvalo více obětí a Policie ČR mohla sesbírat více důkazů.

Může se hodit – Předschválené úvěry

Banky stále častěji využívají internetové bankovnictví jako prodejní kanál dalších bankovních produktů. Mezi tyto produkty patří i takzvané předschválené úvěry. Předschválené úvěry jsou úvěry, které jsou poskytovány bankovními institucemi na základě předem stanoveného limitu výše úvěru. Tyto úvěry jsou schváleny bez konkrétního účelu, pro který budou použity, což znamená, že zákazníci mohou využít peníze, kdykoli chtějí. Většinou jsou předschválené úvěry nabízeny v rámci osobních účtů nebo kreditních karet, tj. primárně vycházejí z informací banky o průměrné výši příjmů a výdajů klienta, dostupné z jeho transakční historie. Přestože banky nemohou předem garantovat, že předschválený úvěr klient skutečně dostane za avizovaných nákladových podmínek (úroková sazba, RPSN), podíl odmítnutých zájemců je nízký. Banka například prověřuje klienta v rámci úvěrových registrů většinou až ve chvíli, kdy klient o půjčku projeví aktivní zájem. Nahlédnutí do úvěrového registru je totiž zpoplatněno.

Jednou z hlavních výhod předschválených úvěrů je rychlost a pohodlnost, s jakou jsou schvalovány. Zákazníci mají online informaci o dostupných úvěrových zdrojích, aniž by museli o úvěr žádat a prokazovat se potřebnými doklady. Místo toho mohou zákazníci jednoduše kontaktovat bankovní instituci, která jim poskytuje předschválený úvěr, a požádat o peníze.

Mezi nevýhody předschváleného úvěru obecně patří, že mohou mít vyšší úrokové sazby, pokud jsou poskytovány bez zajištění nebo záruky. Rovněž je obvyklé, že výsledné sjednané podmínky úvěru nemusí být stejné jako ty, které jsou prezentovány v nabídce předschváleného úvěru.

Je však důležité si uvědomit, že používání předschválených úvěrů může být rizikové, zejména pro lidi s omezenými finančními prostředky. Předschválené úvěry mohou být velmi snadno zneužity a spotřebitelé se mohou dostat do závažných finančních potíží, pokud nebudou mít pevný plán, jak úvěr splatit.

 

Mýty, které již dávno neplatí

1. Podvodník nám bude volat z neznámého čísla se zvláštní předvolbou.

MÝTUS! Podvodníci umí napodobit kterékoliv telefonní číslo – na telefonu se může zobrazit „POLICIE“ či „VAŠE BANKA“. Podvodník dokáže odeslat zprávu, která se tváří jako informační např. z Ministerstva práce a sociálních věcí týkající se možnosti čerpání podpor.

2. Podvodník nebude mluvit dobře česky.

MÝTUS! Volající, který se vydává za banku, Policii ČR či jinou instituci, působí velice věrohodně. Fráze mají podvodníci dopředu naučené. Používají brilantní češtinu.

3. O podvodech víme a citlivé informace nesdělujeme a nesdílíme.

MÝTUS! Podvodníci jsou vždy o krok napřed. Často vyvolávají časovou tíseň. Umí perfektně působit na psychiku – využívají ve svých podvodech promyšlených a manipulativních metod. Dnes je každý zranitelný – věk, vzdělání ani pohlaví nehraje roli.

4. Podvodnou platební bránu rozpoznáme.

MÝTUS! V současné době jsou podvodníci schopni napodobit platební bránu naší banky, která je k nerozeznání od skutečné.

TIP: Někteří uživatelé internetu spoléhají na kontrolu adresního řádku a hledají tlačítko identity serveru (ikona zámku). To sice může pomoci při rozeznávání podvodných stránek, které se mohou pokusit získat osobní údaje, ale není to stoprocentní (zámek může být i přeškrtnutý či s vykřičníkem). I přesto, že zámek se zobrazuje a je bez další výstrahy, ani to není záruka, že se nejedná o podvodnou webovou stránku. Toto souvisí mimo jiné se zabezpečeným hypertextový přenosovým protokolem HTTPS (hypertext transfer protocol secure), který je v adresním řádku u konkrétní webové adresy. Spotřebitel může mylně nabýt dojmu, že pokud v adresním řádku je protokol HTTPS přítomen, webová stránka je bezpečná. Bohužel, téměř všechny podvodné stránky dnes již využívají zmíněný protokol, a proto kontrola adresního řádku, zda je přítomen protokol HTTPS a ikonka zámku, není zárukou, že se jedná o bezpečnou webovou stránku.

Platební brána je systém, který umožňuje rychlé platby na internetu. Na e-shopu u obchodníka si vyberete zboží či službu, které si chcete zakoupit. Poté budete přesměrováni na webovou stránku platební brány, kde zadáte údaje ze své platební karty (číslo karty, datum platnosti karty a CVC/CVV kód) a provedete platbu. Jedná se o platbu kartou online, což je druh internetové platby, při které zákazník uhradí cílovou částku pomocí platební karty přes platební bránu.

5. Nemůžeme přijít o moc peněz, na internetu si kupujeme pouze levné zboží.

MÝTUS! Již neplatí, že podvodníci se zmocní pouze peněz, které zaplatíte za zakoupený výrobek či službu. Podvodníci dokáží ukrást veškeré prostředky, které jsou na účtu.

6. Nemůžeme přijít o peníze a svá data, na internetu komunikujeme pouze se svými známými.

MÝTUS! Podvodníci dokáží napodobit profil na sociálních sítích i emailovou adresu našeho známého. Je proto velmi důležité být obezřetný v případě uvádění citlivých údajů kterékoliv osobě. Vždy si řádně prověřte, kam a komu své informace poskytujete. Množí se případy, kdy Vám např. někdo napíše, že ztratil kartu a potřebuje poslat peníze, aby se mohl vrátit z dovolené, a vypadá to, že se jedná o někoho z Vašich blízkých, třeba kamarádku. Vaše kamarádka by Vám pravděpodobně zavolala, nekontaktovala by Vás takto. Mezi další znaky, že se jedná o podvodné jednání, může patřit i ta skutečnost, že podvodník používá úplně jiný způsob vyjadřování než Vaše kamarádka.

7. Je důležité hlídat si své soukromí a informovat se o novinkách v této oblasti.

NENÍ MÝTUS! Ano, toto je správná cesta a nejedná se o mýtus. Hlídat si soukromí, kde si nejsme jistí, nezadávat své platební údaje a zvolit jinou formu platby. Mít na PC, telefonu i tabletu antivirus, chránit tato zařízení heslem. Obecně se při vymýšlení hesla řídit pravidly pro tvorbu silného hesla, využívat vícefázové ověření (při přihlašování je potřeba uvádět dva nebo více důkazů potvrzujících identitu). Důležité je jít s dobou, sledovat alespoň po očku technologický vývoj, informovat se o tom, jaké typy podvodů aktuálně nejvíce hrozí a jak jim předcházet. Dozvíme-li se po telefonu, že máme napadený účet, zachovat chladnou hlavu a informovat se u své banky zatelefonováním na číslo uvedené na stránkách konkrétní banky či zastavením se na pobočce. I když nám může někdo vyčítat, že to přeháníme, podvodníci jsou vždy minimálně o jeden krok napřed a je potřeba neztrácet ostražitost za každých okolností.

 

Stručný přehled případu

 

CO Podvodné volání z banky či jiné instituce
KDY Při zjištění, že jsem se stal obětí podvodu.
KDO Spotřebitel, bankovní instituce, Policie ČR
JAK ŘEŠIT SITUACI 1. Okamžitě kontaktovat banku, u které máme vedený svůj účet, a Policii ČR na tísňové lince 158. Použít lze i linku 112. Každá minuta hraje roli, banka i Policie ČR se primárně snaží o zastavení pohybů na účtu.

2. Uklidnit se. Nejsme jediní, komu se to stalo. Podle České bankovní asociace (ČBA) je průměrná škoda jednoho poškozeného při internetových podvodech 161 500 korun. Policie ČR uvádí, že se každý měsíc zdvojnásobí počet těch, kteří podvod nahlásí.

3. Nestydět se a sdílet svůj příběh na sociálních sítích, případně v médiích. Informovat okolí o svém příběhu. Díky tomu si dají lidé pozor na podobný typ podvodu.

ZÁKONY Zákon č. 40/2009 Sb. trestní zákoník – § 209

Ten, kdo sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl, využije něčího omylu nebo zamlčí podstatné skutečnosti, a způsobí tak na cizím majetku škodu, dopustí se trestného činu podvodu. Příprava samotného činu je také trestná. Pachatel může být potrestán až 10letým odnětím svobody ve zvlášť závažných případech.

Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách

 

Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. www.mpo.cz. Průvodce pro spotřebitele. Článek ze dne 19. 6. 2023. Dostupné on-line na webu MPO: https://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/pruvodce-pro-spotrebitele/pruvodce-pro-spotrebitele-podvodny-prodej-na-internetu-a-ukradeny-ucet–274986/

Obrázek: pixabay.com