Evropská platforma pro řešení sporů on-line ukončí svou činnost k 20. červenci 2025.
Historie:
V roce 2013 Evropská unie přijala nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line. Toto nařízení se vztahovalo na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů vyplývajících z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb uzavřené on-line mezi spotřebitelem s bydlištěm v EU a obchodníkem usazeným v EU, za pomoci subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (dále též jen „ADR“) uvedeného na seznamu Evropské komise a za využití platformy pro řešení sporů on-line (dále jen „platforma ODR“). Platforma ODR začala pro veřejnost fungovat od února 2016.
Evropská komise provedla vlastní analýzu všech stížností, které byly prostřednictvím platformy podány od 15. února 2016 do 15. února 2017. V průběhu této doby navštívilo platformu ODR přibližně 1,9 milionu osob. V prvním roce fungování bylo prostřednictvím platformy ODR podáno více než 24 000 stížností.
Nicméně v posledních letech počet podaných stížností prostřednictvím této platformy značně klesl, v roce 2022 bylo podáno pouze přibližně 200 návrhů. Platformu denně navštíví mnoho spotřebitelů (až 3 miliony návštěvníků ročně), jedná se však pravděpodobně o spotřebitele, kteří pouze hledají kontakty na subjekty ADR, avšak spor prostřednictvím platformy ODR vést nechtějí a spíše se obrátí na konkrétní subjekt ADR v dané zemi sami. Evropská komise provedla hodnocení, zda je tento způsob efektivní a zda se vyplatí platformu ODR nadále spravovat. Dne 17. října 2023 v rámci balíčku dokumentů k revizi ADR vydala návrh, na jehož základě mělo dojít ke zrušení nařízení 524/2013 a všech souvisejících povinností s příslibem vybudování nového a jednoduššího digitálního nástroje. Zrušením by také mělo dojít ke snížení administrativní zátěže obchodníků, protože již nebudou muset informovat spotřebitele o platformě ODR.
Současný stav:
Dne 30. prosince 2024 bylo v úředním věstníku zveřejněno nařízení (EU) 2024/3228, kterým se zrušuje nařízení (EU) č. 524/2013 a mění nařízení (EU) 2017/2394 a (EU) 2018/1724, pokud jde o ukončení činnosti evropské platformy pro řešení sporů on-line.
Od 20. března 2025 již není možné podávat stížnosti do této platformy. Lze však nadále využívat seznam subjektů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kde jsou uvedeny všechny subjekty mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v Evropské unii, Norsku, Islandu a Lichtenštejnsku.
Co to znamená pro obchodníky:
Dne 20. července 2025, kdy dochází ke zrušení nařízení (EU) 2013/524, zcela ukončí platforma ODR svou činnost. Povinnost obchodníků, kteří o platformě ODR museli spotřebitele informovat na svých webových stránkách, v obchodních podmínkách a v dalších dokumentech podle čl. 14 zrušovaného nařízení, tímto k 20. červenci 2025 také odpadne. Informování o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů dle § 14 zákona o ochraně spotřebitele však nadále zůstává.
Jak lze řešit spotřebitelské spory:
- Pokud potřebujete poradit, jak postupovat při svém sporu s obchodníkem, můžete se informovat u spotřebitelské organizace, která poskytuje poradenství: https://mpo.gov.cz/cz/ochrana-spotrebitele/pruvodce-pro-spotrebitele/spotrebitelske-organizace–251663/.
- S řešením sporu se můžete obrátit na subjekt mimosoudního řešení spotřebitelských sporů dle odvětví, ve kterém řešíte problém: https://mpo.gov.cz/cz/ochrana-spotrebitele/pruvodce-pro-spotrebitele/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu–246424/.
- V případě přeshraničního spotřebitelského sporu lze využít pomoc Evropského spotřebitelského centra Česká republika: https://evropskyspotrebitel.gov.cz/.
- Pokud vám nepomohlo vyřešit spotřebitelský spor s obchodníkem nic z výše uvedeného, lze se domáhat svých práv v soudním řízení: https://mpo.gov.cz/cz/ochrana-spotrebitele/pruvodce-pro-spotrebitele/soudy–251668/.
zdroj: Ministerstvoprůmyslu a obchodu, tisková zpráva ze dne 4.4.2025
foto: ilustrační, canva.com