Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Nejkrásnější svátky v roce jsou za dveřmi. Ti, kteří mají nakoupené dárky pro své nejbližší už od září nebo i dříve, si užívají pohodu adventního času. Ovšem většina z nás aktuálně řeší, čím by svým nejbližším udělala radost. Už od října se na nás valí ze všech stran nabídka všeho možného pro děti, maminky, muže, babičky i domácí mazlíčky. A místo času klidu a rozjímání se začíná projevovat pocit nervozity, že nevybereme ten pravý dárek pro své milované. A nyní pár dnů do Vánoc hladina stresu dosahuje svého vrcholu a nahrává tak unáhleným nákupům a tím i povánočním starostem. 

Na co si tedy dát pozor? Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s. shrnulo několik informací a tipů, nejen pro nadcházející období, pro dárce i obdarované.

Nákupy na internetu

Nákupy v e-shopech jsou u spotřebitelů rok od roku oblíbenější. Tento způsob nákupu volíme z důvodu úspory času, lepších možností pro srovnávání cen a zároveň větší rozmanitosti nabídky zboží. Více, než kdy jindy, je na místě maximální obezřetnost! Na internetu se to v letošním roce hemží podvodnými e-shopy a nepozorný spotřebitel, tak lehce může přijít o své těžce vydělané peníze. Doporučujeme, aby spotřebitelé při výběru zboží či služeb vybírali ověřené internetové obchody. Nevyužívali odkazy z reklam na sociálních sítí, které nezřídka přesměrují na falešný e-shop. Vyplatí se vyhledat si reference a ohlasy od jiných spotřebitelů, kteří již v dané prodejně nakupovali a mají s ní nějaké zkušenosti.

Při nákupech na dálku se dá říct, že kupujeme zajíce v pytli. Zakoupené zboží totiž reálně uvidíme, až když jej převezmeme. Většina spotřebitelů, kteří na internetu nakupují, již ví, že z tohoto důvodu mají právo od smlouvy uzavřené přes internet odstoupit bez udání důvodu a to do 14ti dnů od převzetí zboží. Někteří spotřebitelé však netuší, že platí také určité výjimky, kdy tak učinit nelze. Raději se tedy informujte předem. Od smlouvy musí odstoupit kupující, nemůže tak učinit obdarovaný, pouze pokud by byl kupujícím k tomuto úkonu zplnomocněn.

Upozorňujeme také na zvýšenou opatrnost při přebírání zásilky od dopravce. Vždy zkontrolujte obal, zda je neporušený. V opačném případě zboží raději nepřebírejte, vyhnete se případným problémům.

Nákupy v kamenných obchodech

Možnost odstoupení do 14ti dnů bez udání důvodu a bez sankce má spotřebitel jen v případě nákupu na dálku či mimo obchodní prostory. Pokud ale dárky zakoupí v tzv. „kamenné prodejně“, nemůže se domáhat této možnosti. V dnešní době však většina obchodníků, zejména velkých nákupních řetězců dává před Vánoci spotřebitelům možnost zboží po Vánocích vyměnit či dokonce vrátit. Pokud si tedy nejste jisti, zda kupujete vhodný dárek, či velikost, zamiřte do obchodu, který Vám v tomto vyjde vstříc nad rámec jeho zákonných povinností. Podmínky pro uplatnění případného práva na vrácení zboží bez vady si stanovuje prodejce.

Dárkové poukázky

Ten, kdo si neví rady s výběrem nebo není zastáncem nakupování praktických dárků, může zvolit tzv. zážitkový dárek. Mohou to být různé certifikáty, poukázky apod. – nevýhodou však může být, že využití takového poukazu nebo voucheru je často časově omezeno. Platnost každé poukázky/certifikátu je zpravidla přímo na ní vyznačena konkrétním datem či maximální lhůtou. Obchodník musí spotřebitele o platnosti dárkového poukazu informovat, nejlépe právě vyznačením platnosti.

Ze zkušeností víme, že ne vždy se podaří dárkovou poukázku v určené lhůtě vyčerpat. Propadlou poukázku pak bývá problém uplatnit. Spotřebitelé se cítí být poškozeni a obracejí se na spotřebitelské poradny, jelikož mají pocit, že se obchodník bezdůvodně obohacuje na jejich úkor a požadují vrácení hotovosti. Prodloužení platnosti však není povinností obchodníka a obdarovaný tak o svůj dárek pravděpodobně přijde. Je tedy na spotřebiteli, aby si lhůtu pohlídal a poukázku včas uplatnil. Jediný problém pro obchodníka či poskytovatele služeb, by podle SOS MaS, z. s. mohl nastat v případě, že by spotřebitel z důvodu na straně obchodníka neměl reálnou možnost takové dárkové poukázky za zboží či služby v době jejich platnosti vyměnit. Pakliže se k nákupu poukázky nebo dárkového certifikátu rozhodneme, vždy bychom měli volit raději ten s delší dobou platnosti a obdarovaný by rozhodně neměl s jejich uplatněním příliš dlouho otálet.

Přes všechen shon, který nás nyní obklopuje, Vám Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s. přeje klidné prožití adventu i svátků Vánočních a správnou ruku při výběru dárků! Pamatujte, že ten nejhodnotnější dárek není ten nejdražší, ale ten darovaný od srdce.

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s.

U Tiskárny 1, Ostrava Přívoz 702 00
Poradenská linka: 608 722 582
poradna@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Pracovníci SOS MaS, z. s. poskytují bezplatné spotřebitelské poradenské služby na emailové adrese: poradna@sos-msk.cz, na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje ve městech Moravskoslezského, Olomouckého a Zlínského kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.