AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL: V CELÉ EVROPĚ ZAČÍNAJÍ PLATIT NOVÁ PRAVIDLA PRO ČISTŠÍ A BEZPEČNĚJŠÍ AUTOMOBILY
Od 1. září začne platit nařízení EU o schvalování a dozoru nad trhem s motorovými vozidly. Nové nařízení přijaté v květnu 2018 významně přepracovává a zpřísňuje předchozí systém schvalování typu a dohled nad trhem. Zlepšuje kvalitu a nezávislost schvalování a testování typu vozidel, zvyšuje kontroly automobilů, které jsou již na trhu EU, a posiluje celkový systém s větším evropským dohledem.
Thierry Breton, komisař pro vnitřní trh, uvedl: „Evropané správně očekávají, že budou řídit nejčistší a nejbezpečnější automobily. To znamená nejpřísnější kontroly automobilů uvedených na trh a v oběhu na našich silnicích. Vyžaduje také skutečné vymáhání a dohled na evropské úrovni: proto bude od nynějška Komise schopna provádět kontroly automobilů, spouštět stažení z trhu v celé EU a za porušení zákona ukládat pokuty až do výše 30 000 EUR za auto. Tyto reformy doplňují naši práci na čistší a bezpečnější mobilitě, která v náročném kontextu krize vyžaduje ještě více budoucích investic do infrastruktury a inovací. Naše úsilí o obnovení důvěry spotřebitelů, posílení jednotného trhu a podpora dlouhodobé životaschopnosti a globální konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu jdou ruku v ruce. “
Klíčovými prvky nových pravidel EU jsou:
- Nezávislost a kvalita testování před uvedením automobilu na trh: Technické služby provádějící testování a inspekce nových modelů automobilů budou nezávisle auditovány na základě přísných kritérií, aby členské státy získaly a ponechaly si jejich označení. Vnitrostátní schvalovací orgány nyní podléhají vzájemnému hodnocení, aby bylo zajištěno, že jsou příslušná pravidla v celé EU důsledně implementována a vymáhána.
- Kontroly automobilů, které jsou již na trhu: Nový rámec rovněž vylepšuje kontroly vozidel, která již na trhu kolují, a prodej u autorizovaných prodejců. Od této chvíle jsou členské státy povinny pravidelně testovat minimální počet automobilů a jsou nyní schopny přijmout ochranná opatření proti nevyhovujícím vozidlům na svém území, aniž by čekaly na přijetí opatření orgánem, který vydal schválení typu.
- Evropský dohled: Kromě toho je nyní Komise schopna provádět kontroly souladu a shody vozidel v laboratořích nebo na silnicích. V případech, kdy výrobci porušují právní předpisy o schvalování typu (např. Rušicí zařízení nebo falešná prohlášení), může Komise nařídit stažení z trhu v celé EU a uvalit na tyto výrobce sankce až do výše 30 000 EUR na auto. Dosud mohla taková opatření ukládat pouze vnitrostátní orgány, které tento typ schválily.
Od přijetí nařízení v roce 2018 výrobci automobilů, schvalovací agentury a další zúčastněné strany nepřetržitě pracují na provádění nových pravidel a přizpůsobení se přísnějším požadavkům.
Komise poskytla Společnému výzkumnému středisku (SVS) další zdroje na převzetí této nové úlohy v oblasti dozoru nad trhem, financování nezbytných dodatečných zaměstnanců, provozních nákladů a výstavby dvou nových laboratoří. SVC využívá k provádění kontrol dvě nové nejmodernější laboratoře.
POZADÍ
Schválení typu je proces osvědčování, že vozidlo splňuje všechny požadavky na uvedení na trh, a důsledné kontroly trvalého souladu výrobců s právem EU, včetně emisních limitů stanovených v samostatném nařízení.
Nová pravidla pro schvalování typu navrhla Komise v roce 2016 po skandálu Dieselgate a byla přijata Evropským parlamentem a Radou v roce 2018.
Tato reforma je součástí širší práce Komise na čistém, udržitelném a konkurenceschopném automobilovém odvětví, jak je stanoveno ve sdělení Komise „Evropa v pohybu“. Mezi iniciativy Komise patří kvalita ovzduší a normy CO2, zlepšení testování emisí u automobilů nebo podpora výroby alternativních paliv a baterií a ochrana konkurenceschopnosti evropského průmyslu.
Zdroj: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_1530
Překlad: Redakce SOS MaS, z.s.