PODVODY NA SPOTŘEBITELE SOUVISEJÍCÍ S COVID 19
Společný postoj sítě pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC) týkající se pochybných obchodníků zneužívajících situaci kolem pandemie COVID 19
Komise a vnitrostátní orgány na ochranu spotřebitele jsou v pohotovosti a vyzývají online platformy, aby bránily podvodným a nekalým praktikám.
Koronavirus se nepřestává šířit po celé EU a toho začínají využívat nepoctiví obchodníci, kteří inzerují a prodávají spotřebitelům ochranné roušky, masky, další ochranné oděvy a prostředky k dezinfekci rukou, jež údajně infekci brání nebo ji léčí. Zajistit bezpečné online prostředí, v němž budou spotřebitelé, zejména v souvislosti s potížemi způsobenými současnou zdravotní krizí, dobře chráněni proti jakýmkoli nezákonným a/nebo zdraví ohrožujícím praktikám, je v obecném zájmu.
Dne 20. března 2020 vydaly vnitrostátní orgány odpovědné za ochranu spotřebitele za podpory Komise společný postoj týkající se nejčastěji hlášených podvodů a nekalých praktik v souvislosti s pandemií COVID-19. Provozovatelé online platforem se žádají, aby spolupracovali při identifikaci těchto nezákonných praktik a při jejich odstraňování a aby bránili jejich opakování či napodobování.
Dne 23. března 2020 se komisař odpovědný za oblast spravedlnosti a ochranu spotřebitele Didier Reynders v návaznosti na společný postoj schválený sítí pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele písemně obrátil na vybrané online platformy, sociální média, vyhledávače a online tržiště a požádal je o spolupráci při odstraňování podvodného obsahu z jejich stránek. Platformy na výzvu ke spolupráci odpověděly a komisař Reynders vítá jejich pozitivní přístup. Komise s nimi nadále pokračuje v pravidelné výměně informací. Jejich odpovědi najdete níže.
Otázky a odpovědi
1. Co udělala Komise a vnitrostátní orgány na ochranu spotřebitele při řešení podvodných podvodů COVID 19?
Dne 20. března 2020 orgány ochrany spotřebitele (CPC) členských států vydaly společný postoj CPC k nejčastěji uváděným podvodům a nekalým praktikám v této souvislosti.
Dne 23. března 2020 komisař pro spravedlnost a spotřebitele Didier Reynders požádal Allegro, Amazon, Alibaba (AliExpress), Cdiscount, eBay, Facebook (Facebook, Facebook Marketplace, Instagram), Microsoft (Microsoft Advertising, Bing, LinkedIn), Google (Google Ads, YouTube), Rakuten, Wish and Verizon Media (Yahoo, HuffPost, AOL, TechCrunch), aby úzce spolupracovali s orgány CPC s cílem rychle odstranit podvodné praktiky na jejich platformách.
Komise rovněž poskytla spotřebitelům a obchodníkům poradenství, aby se vyhnuli zavádějícím praktikám spojeným s pandemií COVID 19. Tato doporučení jsou přeložena do všech jazyků EU. Jsou předávány domovskou stránkou platformy ODR a národními evropskými spotřebitelskými středisky.
2. Co znamená „společný postoj“ sítě pro ochranu spotřebitele (CPC)?
Podle nařízení (CPC) (EU) 2017/2394 jsou orgány na ochranu spotřebitele členských států propojeny v celoevropské síti pro vymáhání práva (CPC) a spolupracují mezi sebou a s Evropskou komisí při řešení přeshraničních porušení práv spotřebitelů v EU.
Pokud se porušení právních předpisů v oblasti ochrany spotřebitele dotýká několika nebo většiny členských států, provedou tyto vnitrostátní orgány společné posouzení dotyčných obchodních praktik, které zveřejní jako „společné stanovisko“ sítě CPC.
3. Jak společný postoj CPC přispívá k ochraně spotřebitelů EU před podvody spojenými s COVID 19?
Síť CPC shromáždila příklady falešných a nezákonných tvrzení o schopnosti produktů předcházet nebo léčit infekce COVID 19, technik prodeje pod tlakem (tj. Falešných nedostatků) a nepřiměřeného zvyšování cen takových produktů, které se děje na online platformách, sociálních médiích, trzích a vyhledávače.
Online platformy mohou mít z těchto příkladů užitek pro proaktivní identifikaci a odstranění těchto praktik ze svých webových stránek a pro vzdělávání spotřebitelů a obchodníků, kteří používají jejich platformy, na to, co je povoleno a co je podle spotřebitelského práva EU zakázáno.
4. Jak reagovaly platformy na vyzvání komisaře Reynderse k úzké spolupráci v boji proti těmto podvodům??
Všechny platformy odpověděly rychle a pozitivně. Zaváděly vyhrazené komunikační kanály pro orgány, které signalizují nezákonné praktiky.
Platformy rovněž naznačily další opatření, která přijaly nebo aktivně provádějí s cílem bojovat proti podvodníkům, kteří nemilosrdně vykořisťují spotřebitele v současné krizi COVID 19.
5. Jaká opatření přijaly platformy k ochraně spotřebitelů před podvody souvisejícími s COVID 19?
Provozovatelé platforem informovali komisaře Reynderse o velkém množství opatření, která přijali v různých online obchodech, sociálních médiích, trzích nebo vyhledávačích, včetně:
- Automatizované a v případě potřeby lidské sledování obsahu pomocí různých klíčových slov a kategorií produktů ohrožených podvody;
- Používání algoritmů pro řešení cenového drážkování;
- Informování obchodníků a spotřebitelů o tom, jak označit tyto nekalé praktiky na platformách;
- Dočasné zákazy prodeje nebo reklamy konkrétních výrobků, jako jsou masky nebo sanitizéry;
- Bílý seznam potvrzených a renomovaných poskytovatelů určitých produktů a vyřazování obchodníků, kteří ignorují žádosti o změnu svých nabídek;
- V případě potřeby spolupráce s různými vnitrostátními orgány, včetně policie.
Platformy vytvořily specializované týmy, které se zabývají krizí a vývojem praktik, a aktivně, včetně 24/7, monitorují vývoj na trhu.
Počet stažených produktů / nabídek / reklam je velmi významný. Například jeden z největších operátorů zmínil až jeden milion stěhování za týden, přičemž byly zjištěny také stovky tisíc případů cenových drah.
6. A co varování pro spotřebitele – Dělají platformy, co je nezbytné?
V odpovědi na výzvu komisaře Reynderse mnozí z nich informovali, že zahájili spotřebitelské (a obchodní) informační kampaně v souladu s oficiálními odbornými znalostmi a vládními doporučeními o COVID 19.
Mnoho uvedlo varování na jejich stránkách. Vyhledávače přijímají konkrétní opatření k zablokování reklam souvisejících s reklamou COVID 19, které jsou problematické.
7. Co víc se očekává od platforem na ochranu spotřebitelů v souvislosti s podvody COVID 19?
Komise vítá již přijatá opatření, která mohou sloužit jako dobrý základ pro úzké partnerství mezi platformami, orgány CPC a Komisí.
Je však důležité, aby platformy také zůstaly ve vysoké pohotovosti, pokud jde o otázky ochrany spotřebitele a bezpečnosti související s vypuknutím choroby COVID 19, a mohly přizpůsobit své politiky a jejich prosazování neustále se vyvíjejícím dravým praktikám nepoctivých obchodníků. Záznamy a zpětná vazba, které obdrží od orgánů, jsou v tomto ohledu užitečné.
8.Co dělají členské státy v boji proti nepoctivým obchodníkům na vnitrostátní úrovni?
Vnitrostátní orgány na ochranu spotřebitele (CPC) rychle jednaly a zapojily se do cílených vyšetřování a donucovacích opatření tím, že přijaly prozatímní opatření, udělovaly pokuty a dokonce zrušily webové stránky nepoctivých obchodníků. Úřady CPC a některé platformy již zavedly dobrou spolupráci, aby odstranily agresivní a zavádějící reklamu na produkty, které jsou v současné krizi velmi žádané.
Některé členské státy aktivně prováděly rozsáhlé kontroly tržních praktik online platforem a jejich dodržování spotřebitelského práva, aby zajistily účinné sledování tržních trendů a zabránily dalšímu poškození.
Zatímco důrazné prosazování je prioritou pro všechny úřady CPC, mnoho z nich také vydalo konkrétní pokyny pro spotřebitele a obchodníky nebo zahájilo vzdělávací tiskové kampaně s cílem upozornit veřejnost na nepoctivé praktiky související s pandemií COVID 19.
9. Co dalšího lze udělat pro boj proti podvodným praktikám na úrovni EU?
Orgány CPC pokračují ve spolupráci s Komisí v rámci přepracovaného rámce spolupráce CPC.
Síť průběžně sleduje spotřebitelské trhy s cílem odhalit případné škodlivé trendy a postupy a jednat na nich. Vnitrostátní úřady CPC jsou připraveny využít své silnější donucovací pravomoci, například v případě potřeby ukládat pokuty nebo blokovat webové stránky, a to v případě porušení předpisů ve velkém rozsahu koordinovaně.
S cílem usnadnit tento mechanismus spolupráce zavedla Komise moderní nástroj spolupráce podporovaný informačním systémem o vnitřním trhu.
Zdroj: https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumers/enforcement-consumer-protection/scams-related-covid-19_cs
Překlad: SOS MaS, z.s.