Aktuality
ZPRÁVY, INFORMACE A AKTUALITY Z DĚNÍ OKOLO NÁS
Novela zákona o cenách
Novela zákona o cenách přináší řadu změn dotýkajících se prodeje zboží a služeb spotřebiteli. Předně se znovu zavádí povinnost označovat měrnou cenou i některé balené nepotravinářské výrobky. K 1. lednu 2025 nabyla účinnost novelizovaná podoba zákona č. 526/1990 Sb.,...
Češi nakupují z mobilu. Jak tím riskují?
E-shopy využívá prakticky každý Čech, nejčastěji nakupujeme z telefonu. Ten ale nemáme dobře zabezpečený. Navíc si vybíráme bezpečnost e-shopy podle kritérií, které lze snadno obrátit proti nám. Na internetu často nakupuje více než polovina Čechů, třetina nakupuje...
Zajímá Vás, jak je na tom Vaše obec ve třídění odpadů?
Jak je na tom vaše obec v třídění odpadů? Prozradí nový datový nástroj. Jak jsou na tom jednotlivé obce s produkcí komunálního a objemného odpadu či s tříděním papíru, skla nebo kovů ukazuje nový datový nástroj, který zveřejnilo Ministerstvo životního prostředí ve...
ČOI: „Zapalovač ve tvaru rtěnky „YoMin“ je nebezpečný a představuje pro spotřebitele vážné riziko“
Zapalovač neobvyklého typu ve tvaru rudé rtěnky „YoMin“ je nebezpečný a představuje pro spotřebitele vážné riziko Česká obchodní inspekce zjistila, že na vnitřním trhu je v nabídce výrobek, který představuje pro spotřebitele vážné riziko. Jedná se o zapalovač...
ČNB odejmula povolení Podnikatelské družstevní záložně
Česká národní banka (ČNB) odejmula Podnikatelské družstevní záložně (PDZ) povolení působit jako spořitelní a úvěrní družstvo, a to pro dlouhodobě přetrvávající závažné nedostatky v činnosti. Rozhodnutí nabylo právní moci 13. ledna 2025. V návaznosti na tento krok ČNB...
Výkladové stanovisko k problematice označování zboží měrnými cenami
V návaznosti na četné dotazy dotčených subjektů v souvislosti s problematikou označování balených potravinářských a nepotravinářských výrobků měrnou cenou a v návaznosti na přijetí zákona č. 265/2024 Sb., kterým s účinností od 1. ledna 2025 dochází k rozsáhlé...
TIP: Pusťte si nové video v telekomunikační akademii ČTÚ věnované předplaceným SIM kartám
Telekomunikační akademie se ve svém novém edukativním videu věnuje předplaceným SIM kartám, které stále využívá nemalé procento spotřebitelů. Mezi jejich výhody patří třeba kontrola nad výdaji, větší anonymita nebo absence závazků. Služby ale bývají dražší...
Sledování ochranných limitů na započitatelné doplatky u částečně hrazených léků v roce 2025
Sledování ochranných limitů na započitatelné doplatky u částečně hrazených léků prošlo od 1. ledna změnou. Při jejich překročení už peníze nebudou zpětně vracet zdravotní pojišťovny jako dříve a lidé budou v lékárně hradit započitatelné doplatky jen do výše ochranného...
Jak získat zpět peníze za nedoručené vánoční dárky
Svátky jsou pryč, ale ne pro všechny – někteří spotřebitelé se potýkají s následky nedoručení objednaných a zaplacených dárků. Když prodejce nereaguje nebo odmítá vrátit peníze, že lze získat částku zpět i bez souhlasu podnikatele, upozorňuje Evropské spotřebitelské...
Upozornění na změny v provozu některých poraden
Vážení klienti, upozorňujeme na změny v termínech provozu některých poraden. Ve středu 8.ledna bude z důvodu nemoci UZAVŘENA poradna v KROMĚŘÍŽI. K dispozici vám budeme v náhradním termínu 29. ledna od 11 do 15 hodin. Poradna v HRANICÍCH, která připadla na 1. ledna,...
Nový srovnávač cen energií pomůže spotřebitelům ušetřit
Novela energetického zákona Ministerstva průmyslu a obchodu přinese rozšířený srovnávač cen elektřiny a plynu. Nezávislý kalkulátor na webu Energetického regulačního úřadu (ERÚ) bude nově zahrnovat všechny nabídky na trhu, navíc bude porovnávat i produkty s tzv....
Jak postupovat při porušení spotřebitelských práv?
Pokud se setkáte s porušením vašich spotřebitelských práv, je důležité vědět, jak správně reagovat a co dělat dál. Ať už se jedná o problém s reklamací, nesprávně doručeným zbožím, nebo neuznanými nároky na vrácení peněz, vždy se dá řešit. Ve čtvrté spotřebitelské...
Vzdělávání pro zranitelné spotřebitele: Ochrana před nekalými obchodními praktikami v roce 2024
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. (SOS MaS, z. s.) se dlouhodobě věnuje podpoře a ochraně zranitelných spotřebitelů, mezi které patří především senioři, zdravotně handicapovaní a osoby s nižšími příjmy či vzděláním. Tito lidé se často ocitají v...
Země původu na sklenici s medem a možnost skladování vajec při vyšších teplotách. Ministerstvo zemědělství připravilo nové vyhlášky
Ministerstvo zemědělství (MZe) připravuje balíček vyhlášek o potravinách. Navrhuje jako novou povinnost uvádět na etiketě všechny země původu u směsí medu nebo možnost použít při výrobě sirupu i jiná přírodní sladidla než cukr. Nově bude také možné použít název...
Bezpečné výrobky v kamenných obchodech i on-line tržištích. Nový zákon posílí ochranu spotřebitelů
Rychlá výměna informací o nebezpečných výrobcích mezi státy, nové povinnosti pro poskytovatele on-line tržišť, sankce za porušení pravidel nebo právo pro spotřebitele na opravu, výměnu nebo vrácení peněz za nebezpečný výrobek. Od dnešního dne platí zákon o obecné...
Spotřebitelská adventní nadílka – Kde hledat pomoc, když máte spotřebitelský problém?
Nákupy někdy nemusí jít podle plánu – ať už jde o vadné zboží nebo špatně poskytnutou službu, problémy se mohou objevit kdykoli. V takových chvílích je důležité vědět, kde hledat pomoc, abyste si nenechali ujít svá spotřebitelská práva. Třetí část spotřebitelské...
Nová pravidla trhu s elektřinou prošla třetím čtením. Lépe ochrání spotřebitele a umožní jim snižovat výdaje
Novela energetického zákona LEX OZE III, která přináší nová pravidla trhu s elektřinou, prošla třetím čtením. Zahrnuje zásadní změny pro ukládání elektřiny, poskytování služeb flexibility a jejich agregaci. Nová pravidla dají spotřebitelům možnost lépe řídit spotřebu...
Češi chtějí za Vánoce utratit 12 500 korun, půjčit si chtějí 2 % lidí
Nejvíce peněz lidé utratí za dárky, nejčastěji mezi 5 – 10 tisíci korunami Dárky nejčastěji do 5 tisíc korun Svátky klidu, ale taky konzumu a značných výdajů. Největší útraty představují samotné dárky, za které třetina lidí plánuje utratit do 5 tisíc korun a další...
Spotřebitelská adventní nadílka – reklamace
Nejen při nákupu vánočních dárků je někdy potřeba zboží reklamovat. Reklamace mají však svá pravidla daná zákonem. Ve většině případů si poradí spotřebitelé sami, přesto není na škodu si zopakovat několik základních informací. 1. Pozor na pojmy Reklamace a vrácení...
Spotřebitelská adventní nadílka – podvody při nákupech na internetu
Období Vánoc se blíží a většina z vás shání dárky. Při nákupu dárků přes internet se však můžete setkat s problémy, s nimiž byste se při nákupu v kamenné prodejně nesetkali. Při nákupu přes internet je důležité nezapomínat na několik základních věcí. Podvodníci jsou v...