Newsletter SOS-MaS, z. s. – 1/2023
Vážení spotřebitelé,
právě jste obdrželi první letošní číslo našeho zpravodaje.
V aktuálním čísle najdete opět řadu zajímavostí z oblasti ochrany spotřebitele. Věříme, že náš výběr aktualit, přinese mnohým z Vás užitečné informace.
Začínáme s aktualitami v SOS, přičemž tou nejdůležitější je stěhování hlavní poradny a sídla v Ostravě. Dále pokračujeme vybranými informacemi o novele Občanského zákoníku a Zákona o ochraně spotřebitele z ledna letošního roku. S dalšími novinkami Vás budeme průběžně seznamovat na webu SOS.
Zařadili jsme také informace od dvou dozorových orgánů, které aktuálně považujeme za důležité a s nimiž by ideálně každý spotřebitel měl být obeznámen. Nechybí ani novinky z EU.
Za celou organizaci Vám přejeme krásné prožití blížících se Velikonočních svátků.
Redakce SOS MaS, z. s.
Kompletní archiv všech vydání zde.
Aktuality v SOS
Sídlo SOS a poradna v Ostravě na nové adrese
Od ledna můžete navštívit spotřebitelskou poradnu v Ostravě na nové adrese a v nových časech. Nová adresa: U Tiskárny 1, v Ostravě Přívoze je také novým sídlem SOS MaS, z. s.
Ke změnám došlo také u některých výjezdních poraden. Aktuální informace k bezplaným poradenským službám platné pro rok 2023 naleznete zde.
Vzdělávací aktivity SOS pro spotřebitele
SOS také v letošním roce nabízí přednášky a besedy určené zejména zranitelným skupinám spotřebitelů -seniorům. Aktuálně pořádáme akce na téma Spotřebitelské praktikum: Senioři, braňte se! a Rodinný rozpočet: Náklady spojené s bydlením s důrazem na problematiku energií. Bližší informace, kalendář akcí a pozvánky jsou k dispozici na webu SOS MaS, z. s.
Novela občanského zákoníku a Zákona o ochraně spotřebitele
Již nelze uzavřít smlouvu výhradně přes telefon
Od 6. 1. 2023 nově platí, že spotřebitelskou smlouvu nelze závazně pro spotřebitele uzavřít výhradně po telefonu. Důvodem této změny je, že u tohoto způsobu kontraktace často dochází ke zneužití momentu překvapení spotřebitele. Spotřebitelé si mnohdy nebyli vědomi, že nějakou smlouvu uzavřeli, a v době, kdy vyhledali radu jiné osoby, již nebylo možné od smlouvy odstoupit.
Jaká pravidla od ledna platí? Klikněte zde.
Lhůta na odstoupení od smlouvy – podomní prodej
Novela občanského zákoníku zavedla od 6. 1. 2023 pro smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory během výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží nebo poskytování služeb, nebo při nevyžádané návštěvě podnikatele ve spotřebitelově domácnosti delší lhůtu na odstoupení od smlouvy. Tato lhůta je aktuálně třicet dnů! Informace o smlouvách uzavíraných mimo obchodní prostory zde.
Z činnosti dozorových orgánů
Energetický regulační úřad pro spotřebitele
ERÚ v prvém čtvrtletí řešil řadu pro spotřebitele důležitých situací, např. neoprávěné výhrožování přerušením dodávek ze strany dodavatelů, práva spotřebitelů jejichž smlouvu převzal nový dodavatel na základě prodeje původního podniku „i s klienty“. ERÚ upozorňuje také na časté porušování zákazu podomního prodeje ze strany zprostředkovatelů a na nekalé praktiky. Informoval také o pravidlech pro výrobu elektřiny v bytových domech a její rozdělení mezi bytové jednotky. Doporučujeme sledovat aktuality pro spotřebitele na webu ERÚ.
ČNB radí jak se nestát terčem podvodníků
Česká národní banka varuje před zvyšujícím se počtem podvodů v platebním styku. Informace o nich jsou nově dostupné na vzdělávacím webu „Peníze na útěku“.
Nedejte podvodníkům šanci! Jak na to, radí ČNB v svém videu na Youtube.
ČNB spotřebitele opakovaně varuje také před podvodnými nabídkami investic např. do akcií Skupiny ČEZ a upozorňuje na aktivity některých společností např. TIO Markets Ltd. a obchodní platforma BitAdmiral, UNIPRO Capital a.s. nebo Atlantik-star s.r.o.
Nové návrhy evropských směrnic
Směrnice o společných pravidlech na podporu oprav výrobků
Nová směrnice má přinést úspory spotřebitelům a podpořit cíle Zelené dohody pro Evropu. Návrh směrnice má zjednodušit a usnadnit opravu namísto výměny zboží a přinést tak oživení v opravárenském odvětví a motivovat výrobce a prodávající k využívání udržitelnějších obchodních modelů. Více zde.
Směrnice o zelených tvrzeních
Evropská komise vydala návrh směrnice o zelených tvrzení, jejímž cílem je eliminace obchodních praktik využívajících tzv. zavádějící environmentální tvrzení, označované také jako Greenwashing. Návrh směrnice má zajistit, že ekologická značení a tvrzení budou pro spotřebitele důvěryhodná a umožní jim na jejich základě přijímat informovaná obchodní rozhodnutí. Více informací zde.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s.
U Tiskárny 1, 702 00 Ostrava
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytujeme informace nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince: 608 722 582, ale zejména v našich bezplatných osobních poradnách, které provozujeme v 21 městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého a Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizujeme řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Bezplatné poradenské služby:
Moravskoslezský kraj
Ostrava: tel. 596111252
Pondělí: 9 – 15 hodin
Čtvrtek: 9 – 12 hodin
Bohumín: Úterý: 9 – 15 hodin, tel. 602722
Frenštát p. R.: Každé první pondělí v měsíci 11:00 – 15:00 hodin, tel. 607 398 511
Bruntál: Každou druhou středu v měsíci St: 11:00 – 15:30 hodin. tel. 605 801 362
Nový Jičín: Každou třetí středu v měsíci: 13:00 – 17:00 hodin, tel. 607 398 511
Opava: Každou třetí středu v měsíci: 11:00 – 15:00 hodin, tel. 605 801 362
Frýdek–Místek: Každou čtvrtou středu v měsíci: 11:00 – 15:00 hodin, tel. 607 398 511
Olomoucký kraj
Olomouc: Každý první a třetí pátek v měsící: 8:30 – 12:30 hodin, tel. 605 801 362
Hranice: Každou první středu v měsíci: 13:00 – 17:00 hodin, tel. 607 398 511
Zlínský kraj
Kroměříž: Každou druhou středu v měsíci: 11:00 – 15:00 hodin, tel. 607 398 511
Rožnov p.R.: Každý čtvrtý čtvrtek v měsíci 12:00 – 16:00 hodin, tel. 607 398 511
Valašské Meziříčí: Každý čtvrtý čtvrtek v měsíci: 8:30 –11:30 hodin, tel. 607 398 511
E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz