![](https://storage.googleapis.com/sosmsk9226/easter-nest-g3085ce600_1920.jpg)
Newsletter SOS-MaS, z. s. – 1/2023
Vážení spotřebitelé,
právě jste obdrželi první letošní číslo našeho zpravodaje.
V aktuálním čísle najdete opět řadu zajímavostí z oblasti ochrany spotřebitele. Věříme, že náš výběr aktualit, přinese mnohým z Vás užitečné informace.
Začínáme s aktualitami v SOS, přičemž tou nejdůležitější je stěhování hlavní poradny a sídla v Ostravě. Dále pokračujeme vybranými informacemi o novele Občanského zákoníku a Zákona o ochraně spotřebitele z ledna letošního roku. S dalšími novinkami Vás budeme průběžně seznamovat na webu SOS.
Zařadili jsme také informace od dvou dozorových orgánů, které aktuálně považujeme za důležité a s nimiž by ideálně každý spotřebitel měl být obeznámen. Nechybí ani novinky z EU.
Za celou organizaci Vám přejeme krásné prožití blížících se Velikonočních svátků.
Redakce SOS MaS, z. s.
Kompletní archiv všech vydání zde.
Aktuality v SOS
![](https://storage.googleapis.com/sosmsk9226/U%20Tisk%C3%A1rny%201.jpg)
Sídlo SOS a poradna v Ostravě na nové adrese
Od ledna můžete navštívit spotřebitelskou poradnu v Ostravě na nové adrese a v nových časech. Nová adresa: U Tiskárny 1, v Ostravě Přívoze je také novým sídlem SOS MaS, z. s.
Ke změnám došlo také u některých výjezdních poraden. Aktuální informace k bezplaným poradenským službám platné pro rok 2023 naleznete zde.
![](https://storage.googleapis.com/sosmsk9226/meeting-gea0115ebf_1280.png)
Vzdělávací aktivity SOS pro spotřebitele
SOS také v letošním roce nabízí přednášky a besedy určené zejména zranitelným skupinám spotřebitelů -seniorům. Aktuálně pořádáme akce na téma Spotřebitelské praktikum: Senioři, braňte se! a Rodinný rozpočet: Náklady spojené s bydlením s důrazem na problematiku energií. Bližší informace, kalendář akcí a pozvánky jsou k dispozici na webu SOS MaS, z. s.
Novela občanského zákoníku a Zákona o ochraně spotřebitele
![](https://storage.googleapis.com/sosmsk9226/phone.jpg)
Již nelze uzavřít smlouvu výhradně přes telefon
Od 6. 1. 2023 nově platí, že spotřebitelskou smlouvu nelze závazně pro spotřebitele uzavřít výhradně po telefonu. Důvodem této změny je, že u tohoto způsobu kontraktace často dochází ke zneužití momentu překvapení spotřebitele. Spotřebitelé si mnohdy nebyli vědomi, že nějakou smlouvu uzavřeli, a v době, kdy vyhledali radu jiné osoby, již nebylo možné od smlouvy odstoupit.
Jaká pravidla od ledna platí? Klikněte zde.
![](https://storage.googleapis.com/sosmsk9226/door-gb2f6452ec_1920.jpg)
Lhůta na odstoupení od smlouvy – podomní prodej
Novela občanského zákoníku zavedla od 6. 1. 2023 pro smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory během výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží nebo poskytování služeb, nebo při nevyžádané návštěvě podnikatele ve spotřebitelově domácnosti delší lhůtu na odstoupení od smlouvy. Tato lhůta je aktuálně třicet dnů! Informace o smlouvách uzavíraných mimo obchodní prostory zde.
Z činnosti dozorových orgánů
![](https://storage.googleapis.com/sosmsk9226/finance.png)
Energetický regulační úřad pro spotřebitele
ERÚ v prvém čtvrtletí řešil řadu pro spotřebitele důležitých situací, např. neoprávěné výhrožování přerušením dodávek ze strany dodavatelů, práva spotřebitelů jejichž smlouvu převzal nový dodavatel na základě prodeje původního podniku „i s klienty“. ERÚ upozorňuje také na časté porušování zákazu podomního prodeje ze strany zprostředkovatelů a na nekalé praktiky. Informoval také o pravidlech pro výrobu elektřiny v bytových domech a její rozdělení mezi bytové jednotky. Doporučujeme sledovat aktuality pro spotřebitele na webu ERÚ.
![](https://storage.googleapis.com/sosmsk9226/podvod%201.jpg)
ČNB radí jak se nestát terčem podvodníků
Česká národní banka varuje před zvyšujícím se počtem podvodů v platebním styku. Informace o nich jsou nově dostupné na vzdělávacím webu „Peníze na útěku“.
Nedejte podvodníkům šanci! Jak na to, radí ČNB v svém videu na Youtube.
ČNB spotřebitele opakovaně varuje také před podvodnými nabídkami investic např. do akcií Skupiny ČEZ a upozorňuje na aktivity některých společností např. TIO Markets Ltd. a obchodní platforma BitAdmiral, UNIPRO Capital a.s. nebo Atlantik-star s.r.o.
Nové návrhy evropských směrnic
![](https://storage.googleapis.com/sosmsk9226/0i07h4zu.png)
Směrnice o společných pravidlech na podporu oprav výrobků
Nová směrnice má přinést úspory spotřebitelům a podpořit cíle Zelené dohody pro Evropu. Návrh směrnice má zjednodušit a usnadnit opravu namísto výměny zboží a přinést tak oživení v opravárenském odvětví a motivovat výrobce a prodávající k využívání udržitelnějších obchodních modelů. Více zde.
![](https://storage.googleapis.com/sosmsk9226/aey2ulp3.png)
Směrnice o zelených tvrzeních
Evropská komise vydala návrh směrnice o zelených tvrzení, jejímž cílem je eliminace obchodních praktik využívajících tzv. zavádějící environmentální tvrzení, označované také jako Greenwashing. Návrh směrnice má zajistit, že ekologická značení a tvrzení budou pro spotřebitele důvěryhodná a umožní jim na jejich základě přijímat informovaná obchodní rozhodnutí. Více informací zde.
Kontakty:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s.
U Tiskárny 1, 702 00 Ostrava
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytujeme informace nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince: 608 722 582, ale zejména v našich bezplatných osobních poradnách, které provozujeme v 21 městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého a Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizujeme řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Bezplatné poradenské služby:
Moravskoslezský kraj
Ostrava: tel. 596111252
Pondělí: 9 – 15 hodin
Čtvrtek: 9 – 12 hodin
Bohumín: Úterý: 9 – 15 hodin, tel. 602722
Frenštát p. R.: Každé první pondělí v měsíci 11:00 – 15:00 hodin, tel. 607 398 511
Bruntál: Každou druhou středu v měsíci St: 11:00 – 15:30 hodin. tel. 605 801 362
Nový Jičín: Každou třetí středu v měsíci: 13:00 – 17:00 hodin, tel. 607 398 511
Opava: Každou třetí středu v měsíci: 11:00 – 15:00 hodin, tel. 605 801 362
Frýdek–Místek: Každou čtvrtou středu v měsíci: 11:00 – 15:00 hodin, tel. 607 398 511
Olomoucký kraj
Olomouc: Každý první a třetí pátek v měsící: 8:30 – 12:30 hodin, tel. 605 801 362
Hranice: Každou první středu v měsíci: 13:00 – 17:00 hodin, tel. 607 398 511
Zlínský kraj
Kroměříž: Každou druhou středu v měsíci: 11:00 – 15:00 hodin, tel. 607 398 511
Rožnov p.R.: Každý čtvrtý čtvrtek v měsíci 12:00 – 16:00 hodin, tel. 607 398 511
Valašské Meziříčí: Každý čtvrtý čtvrtek v měsíci: 8:30 –11:30 hodin, tel. 607 398 511
E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz