Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Newsletter SOS-MaS, z. s. – 2/2023

Vážení spotřebitelé,
právě jste obdrželi druhé letošní číslo našeho zpravodaje.

V aktuálním čísle najdete opět řadu zajímavostí z oblasti ochrany spotřebitele. Uplynulé období bylo bohaté na vznik zajímavých a hlavně praktických informačních zdrojů pro spotřebitele. Všechny se týkají velmi aktuálních problematik, jako je vysoká inflace nebo šetření s energiemi. Nechybí to, co většinu z nás v tomto období zejména zajímá, tipy a návody, jak si užít letního období bez nepříjemných překvapení v podobě vysokého účtu za telefon, sinic ve vodě, nebo nepojištěného prodejce zájezdu. Uznejte, že by bylo by škoda, Vás s těmito užitečnými zdroji neseznámit.

Za celou organizaci Vám přejeme krásné léto plné pohody.

Redakce SOS MaS, z. s.

Kompletní archiv všech vydání zde.

Spotřebitelská problematika

Nákup a prodej použitého zboží

Zajímavou alternativou pořízení věci může být koupě věci již použité, věci s drobnou vadou, či věci bez perfektního obalu. Věci, které mohou ještě velmi dobře posloužit svému účelu si z mnoha důvodůě zaslouží naši pozornost a další šanci! Je však dobré znát svá práva i rizika, která při takovém nákupu hrozí. Více zde.

Nákupy na internetu

Internetový prodej již několik let po sobě zažívá příliv nových zákazníků. I firmy, které dosud upřednostňovaly prodej v kamenných prodejnách, zprovozňují nové e-shopy. Připomeňme si, jaká pravidla by měl kupující při nákupu na internetu dodržovat a jaká práva a povinnosti prodávající i kupující v souvislosti s tímto prodejem mají. Více zde.

Tipy pro spotřebitele – praktické informace

Publikace o inflaci

Publikace o inflaci

Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA) publikoval pro spotřebitele interaktivní přehled o tom, jaký vliv na jejich finance mají inflace a úrokové sazby.

Praktický průvodce shrnuje pět klíčových kroků, které by spotřebitelé měli mít na paměti a také vysvětluje složité ekonomické pojmy ze světa financí.

Stáhněte si celou publikaci zde.

Manuál ČOI proti nekalým praktikám při nákupu fotovoltaiky

Spolu se zájmem Čechů o výrobu energií z obnovitelných zdrojů roste také počet dodavatelů používajících nekalé praktiky. Pokud i vy uvažujete o nákupu fotovoltaiky doporučujeme k prostudování manuál na webu ČOI.

Video tipy

Video tip

Právníci kanceláře Veřejného ochránce práv Jitka Večerová a Martin Studnička v novém videu na youtube radí, co vše je potřeba před koupí domu nebo bytu pohlídat a vyřešit. Vysvětlují, proč je nutné ještě před koupí zjistit, zda je stavba povolená a jak je zkolaudovaná a mnoho dalšího.

Doporučujeme pusťte si video na youtube.

Úskalí roamingu

Od roku 2017 používáme své mobily v zemích EU, Norsku, Lichtenštejnsku a na Islandu za stejné ceny jako doma. ČTÚ v Telekomunikační akademii spotřebitelům vysvětluje rozdíl mezi roamingem a mezinárodním voláním a  přináší užitečné tipy, jak si ohlídat vyúčtování v  sezóně letních dovolených. Video na YouTube 
kanálu Telekomunikační akademie.

Mapa kvality vody ke koupání

Zajívá Vás jaké vodní plochy lze bez obav navštívit a kterým se naopak vyhnout? V přehledné mapě na webu koupacivody.cz/ najdete nejrůznější koupací nádrže, rybníky i koupaliště, s příslušným symbolem podle toho, zda je voda vhodná či nevhodná ke koupání. 

Databáze cestovních kanceláří

Při výběru dovolené doporučujeme ověřit, zda daný zájezd organizuje cestovní kancelář. Zákon v takovém případě poskytuje zákazníkovi vysokou úroveň ochrany, např. v případě jejího úpadku. Spotřebitel si cestovní kancelář může ověřit ve veřejně přístupném seznamu na webových stránkách MMR.

Aktuality v SOS

Výroční zpráva SOS MaS, z. s. za rok 2022

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. vydalo výroční zprávu za uplynulý rok 2022.

Výroční zpráva ke stažení zde: Výroční zpráva 2022

Kontakty:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s.
U Tiskárny 1, 702 00 Ostrava
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytujeme informace  nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince: 608 722 582, ale zejména v našich bezplatných osobních poradnách, které provozujeme v 21 městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého a Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizujeme řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Bezplatné poradenské služby:

Moravskoslezský kraj
Ostrava: tel. 596111252
Pondělí: 9 – 15 hodin
Čtvrtek:  9 – 12 hodin

Bohumín
: Úterý: 9 – 15 hodin, tel. 602722
Frenštát p. R.: Každé první pondělí v měsíci 11:00 – 15:00 hodin, tel. 607 398 511
Bruntál: Každou druhou středu v měsíci St: 11:00 – 15:30 hodin. tel. 605 801 362
Nový Jičín: Každou třetí středu v měsíci: 13:00 – 17:00 hodin, tel. 607 398 511
Opava: Každou třetí středu v měsíci: 11:00 – 15:00 hodin, tel. 605 801 362
Frýdek–Místek: Každou čtvrtou středu v měsíci: 11:00 – 15:00 hodin, tel. 607 398 511

Olomoucký kraj
Olomouc: Každý první a třetí pátek v měsící: 8:30 – 12:30 hodin, tel. 605 801 362
Hranice: Každou první středu v měsíci: 13:00 – 17:00 hodin, tel. 607 398 511

Zlínský kraj
Kroměříž: Každou druhou středu v měsíci: 11:00 – 15:00 hodin, tel. 607 398 511
Rožnov p.R.: Každý čtvrtý čtvrtek v měsíci 12:00 – 16:00 hodin, tel. 607 398 511
Valašské Meziříčí: Každý čtvrtý čtvrtek v měsíci: 8:30 –11:30 hodin, tel. 607 398 511

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz