Smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory
SMLOUVY UZAVŘENÉ MIMO OBCHODNÍ PROSTORY
Úpravu smluv takto uzavřených nalezneme v Občanském zákoníku v § 1828 a násl.
Občanský zákoník obsahuje větší ochranu spotřebitele v případech, kdy uzavírá smlouvu s podnikatelem mimo prostory, které jsou obvyklé pro podnikatelovo podnikání, to znamená např. při podomním prodeji, na předváděcích akcích, na ulici…
Více, než kdy jindy totiž spotřebiteli hrozí riziko nekalých obchodních praktik a manipulace ze strany obchodníka.
Za takovou smlouvu se považuje také smlouva, která je sice uzavřena v prostoru obvyklém pro podnikatelovo podnikání, avšak k uzavření došlo bezprostředně poté, co byl spotřebitel osloven mimo tento prostor, např. pokud prodávající osloví, tzv. odchytne potenciálního zákazníka na ulici, pozve jej do prodejny, kde následně dojde k uzavření smlouvy.
Dále tato speciální ochrana dopadá na smlouvy uzavřené během výletu organizovaného podnikatelem za účelem propagace a prodeje zboží či poskytování služeb a smlouvy uzavřené na základě nabídky učiněné spotřebitelem mimo obchodní prostory podnikatele za současné fyzické přítomnosti podnikatele a spotřebitele.
Informace pro spotřebitele
Občanský zákoník stanoví nejen okruh informací, které podnikatel musí spotřebiteli předat (a to, jak před samotným uzavřením smlouvy, tak při jejím uzavření), čímž zajišťuje, aby spotřebitel před uzavřením smlouvy disponoval základními informacemi o podnikateli, ceně a povaze zboží, odpovědnosti za vady, o dodacích a platebních podmínkách, zálohách atd. ale stanoví i formu pro předání těchto informací.
Sjednává-li se smlouva mimo prostor obvyklý pro podnikatelovo podnikání za současné fyzické přítomnosti podnikatele a spotřebitele, poskytne podnikatel spotřebiteli výše uvedené údaje čitelně na listině; v jiné textové podobě jen tehdy, pokud s tím spotřebitel souhlasí!
Podnikatel vydá spotřebiteli stejným způsobem také vyhotovení smlouvy nebo potvrzení o uzavřené smlouvě, tj. na listině; v jiné textové podobě jen tehdy, pokud s tím spotřebitel souhlasí.
Informace o právu na odstoupení od smlouvy
Spotřebitel musí obdržet zejména informace o právu na odstoupení od smlouvy. Obsahem tohoto poučení by měly být veškeré podmínky, lhůty a postupy pro uplatnění tohoto práva (blíže vysvětleno dále). Spotřebitel musí od podnikatele obdržet také formulář pro odstoupení od smlouvy, který mu má usnadnit výkon tohoto práva.
Pokud není obsahem poučení také informace o tom, že spotřebitel nese v případě odstoupení náklady spojené s vrácením zboží, pak tyto náklady podnikatel spotřebiteli musí uhradit (NOZ § 1832 odst. 3).
Veškerá sdělení musejí být jasná a srozumitelná tzn. musí jim pozorumět každý průměrně rozumný člověk (NOZ § 1811) a předána v jazyce v němž se uzavírá smlouva. To, zda veškeré informace spotřebitel obdržel, musí prokazovat podnikatel (NOZ § 1839)
Odstoupení od smlouvy
Občanský zákoník dává spotřebiteli tzv. lhůtu na rozmyšlenou, tzn. umožňuje mu od takto uzavřené smlouvy odstoupit v zákonem dané lhůtě.
Lhůta k odstoupení činí 14 dnů a počítá se ode dne uzavření smlouvy (v případě, že se jedná o smlouvu kupní pak ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží) – § 1829 NOZ.
Vzor – 9 – Odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů
Delší lhůta pro smlouvy uzavřené během výletu nebo během nevyžádané návštěvy u spotřebitele doma
Novela občanského zákoníku zavedla od 1. 6. 2023 pro smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory během výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží nebo poskytování služeb, nebo při nevyžádané návštěvě podnikatele ve spotřebitelově domácnosti delší lhůtu a to třiceti dnů!!! – §1829a Občanského zákoníku
Jak odstoupit od smlouvy?
Spotřebitel může odstoupit od smlouvy jakýmkoli jednoznačným prohlášením učiněným vůči podnikateli. Přesto doporučujeme odstoupit prokazatelným způsobem, ideálně písemně, aby spotřebitel předešel případným dalším sporům.
Pokud podnikatel umožňuje spotřebiteli odstoupit prostřednictvím vyplnění a odeslání vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy na internetových stránkách, potvrdí spotřebiteli bez zbytečného odkladu v textové podobě jeho přijetí. – §1830 Obč. zákoník.
Odstoupení stačí v dané lhůtě odeslat odeslat. Spotřebitel může, ale nemusí využít formulář na odstoupení, který od podnikatele obdržel. Spotřebitel také nemusí uvádět důvod, který ho k odstoupení od smlouvy vedl!
Poučení
Podnikatel o právu na odstoupení od smlouvy musí spotřebitele náležitě poučit. Náležitým poučením je poučení písemnou formou, nebo pokud s tím spotřebitel souhlasí, také v jiné textové podobě. Rozhodně tedy nestačí poučení ústní.
Pokud nebude prodávající informovat spotřebitele o právu odstoupit od smlouvy, lhůta k odstoupení se prodlužuje o rok. Pokud podnikatel dodatečně splní svou informační povinnost, tak lhůta pro odstoupení poběží ode dne, kdy spotřebitel obdrží toto poučení.
Důsledky nesprávného poučení spotřebitele o právu na odstoupení
Pokud lze využít práva na odstoupení od smlouvy musí podnikatel spotřebitele informovat o podmínkách, lhůtě a postupech pro uplatnění tohoto práva, jakož i předat formulář pro odstoupení od smlouvy, jehož náležitosti stanoví Nařízení vlády o vzorovém poučení o právu na odstoupení od smluv uzavřených distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory a vzorovém formuláři pro odstoupení od těchto smluv.
Výjimky z práva na odstoupení
Odstoupit od smlouvy však nelze ve všech případech. Zákon počítá také s určitými výjimkami, které na druhou stranu chrání podnikatele před zneužitím tohoto práva ze strany spotřebitele.
Jedná se zejména o případy, kdy se jedná např. o:
a) o poskytování služeb, jestliže byly v plném rozsahu poskytnuty; v případě plnění za úplatu, pouze pokud započalo s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy a podnikatel před uzavřením smlouvy poučil spotřebitele, že poskytnutím plnění zaniká právo odstoupit od smlouvy,
b) o dodávce zboží nebo služby, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli podnikatele a k němuž může dojít během lhůty pro odstoupení od smlouvy,
c) o dodání alkoholických nápojů, jejichž cena byla ujednána v době uzavření smlouvy s tím, že dodání je možné uskutečnit až po uplynutí třiceti dnů a jejichž skutečná hodnota závisí na výchylkách trhu nezávislých na vůli podnikatele,
d) o dodávce zboží vyrobeného podle požadavků spotřebitele nebo přizpůsobeného jeho osobním potřebám,
e) o dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze, nebo zboží s krátkou dobou spotřeby, jakož i zboží, které bylo po dodání vzhledem ke své povaze nenávratně smíseno s jiným zbožím,
f) o neodkladné opravě nebo údržbě, která má být provedena v místě určeném spotřebitelem na jeho výslovnou žádost; to však neplatí pro provedení jiných než vyžádaných oprav či dodání jiného zboží než náhradních dílů nutných k provedení opravy nebo údržby,
g) o dodávce zboží v zapečetěném obalu, které z důvodu ochrany zdraví nebo z hygienických důvodů není vhodné vrátit poté, co jej spotřebitel porušil,
h) o dodávce zvukové nebo obrazové nahrávky nebo počítačového programu v zapečetěném obalu, pokud jej spotřebitel porušil,
i) o dodávce novin, periodik nebo časopisů s výjimkou smluv o předplatném na jejich dodávání,
j) o ubytování, přepravě zboží, nájmu dopravního prostředku, stravování nebo využití volného času, pokud má být podle smlouvy plněno k určitému datu nebo v určitém období,
k) uzavírané na základě veřejné dražby podle jiného zákona, které může být spotřebitel fyzicky přítomen, nebo
l) o dodání digitálního obsahu, který není dodán na hmotném nosiči, poté, co bylo započato s plněním; v případě plnění za úplatu, pokud započalo s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy, spotřebitel byl poučen, že tím právo odstoupit od smlouvy zaniká, a podnikatel mu poskytl potvrzení podle § 1824a odst. 1 a 2 nebo § 1828 odst. 3 a 4.
A dále od smlouvy:
a) jejímž předmětem je poskytování sociálních služeb, sociálního bydlení, péče o děti a podpora osob, které se trvale nebo dočasně nacházejí v nouzové situaci,
b) jejímž předmětem je poskytování zdravotní péče,
c) jejímž předmětem je sázka, hra nebo los,
d) jejímž předmětem je vznik, převod či zánik práva k nemovité věci a nájem bytu a domu,
e) jejímž předmětem je výstavba nové budovy a podstatná přestavba budovy,
g) o dodávce potravin, nápojů nebo jiného zboží běžné spotřeby, které podnikatel fyzicky dodává do spotřebitelovy domácnosti, do místa jeho bydliště nebo na jeho pracoviště formou častých a pravidelných dodávek,
h) o přepravě osoby s výjimkou § 1817 a 1826a,
i) uzavřenou při použití prodejních automatů nebo automatizovaných obchodních prostor,
j) uzavřenou s poskytovatelem veřejně dostupné služby elektronických komunikací prostřednictvím telefonního automatu za účelem jeho používání nebo uzavřenou za účelem jediného spojení spotřebitele telefonem, faxem nebo internetem,
k) o dočasném užívání ubytovacího zařízení a jiných rekreačních službách podle § 1852,
l) o zájezdu s výjimkou § 1825 a 1826a, nebo
m) o koupi zboží na základě výkonu rozhodnutí nebo jiného soudního opatření.
Výjimky – § 1837, § 1840 NOZ.
Následky odstoupení od smlouvy
Spotřebitel při odstoupení od kupní smlouvy musí zboží vrátit do 14 dnů od odstoupení.
Pozor spotřebitel odpovídá podnikateli za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží! Může jej tedy vyzkoušet podobným způsobem jako by jej mohl vyzkoušet v prodejně, ale neměl by zboží používat. (To neplatí, pokud podnikatel spotřebitele náležitě o právu na odstoupení nepoučil).
Podnikatel vrátí spotřebiteli zaplacené peněžní prostředky také do 14 dnů od odstoupení, a to stejným způsobem jakým peněžní prostředky přijal (jiný způsob může zvolit pouze se souhlasem spotřebitele, pokud mu tím nevzniknou dodatečné náklady). POZOR – Nemusí tak však učinit dříve, než obdrží zboží od spotřebitele nebo spotřebitel alespoň prokáže, že zboží odeslal. SPOTŘEBITEL MUSÍ ZBOŽÍ VRÁTIT JAKO PRVNÍ (§ 1832 NOZ).
Zdroj: Zákon č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník