Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

Smlouvy uzavřené po telefonu

Telefony již dávno neslouží pouze k volání s rodinou či přáteli. Telefony jsme si zvykli využívat k různým účelům. Posíláme textovky, fotíme, posloucháme hudbu a „brouzdáme“ po internetu. Přes telefon můžeme nakupovat, jednat s prodejci či poskytovateli služeb, i platit účty. Telefony však mohou být také prostředkem různých podvodů či nekalých jednání.

Uzavírání smluv po telefonu

Kontaktuje-li podnikatel spotřebitele ústně prostřednictvím telefonu nebo obdobného zařízení musí na začátku každého hovoru sdělit spotřebiteli:

– obchodní účel hovoru,

– údaje o své totožnosti, a

– pokud telefonuje v zastoupení jiné osoby, také údaje o její totožnosti.

Podle dosavadní úpravy (do 5. 1. 2023) byla smlouva platně uzavřena již na základě telefonátu, vyjádřil-li v jeho průběhu spotřebitel svůj souhlas. Členským státům EU je umožněno přijmout přísnější právní úpravu uzavírání smluv ústně po telefonu. K tomuto kroku přistoupila také Česká republika. Důvodem je, že u tohoto druhu kontraktace často dochází ke zneužití momentu překvapení spotřebitele. Spotřebitelé si mnohdy nejsou vědomi, že nějakou smlouvu uzavřeli, a v době, kdy vyhledají radu jiné osoby, již není možné od smlouvy odstoupit.

Nová úprava sleduje zlepšení postavení spotřebitelů, zejména skupiny zvlášť zranitelných spotřebitelů, zejména seniorů.

Od 6. 1. 2023 platí, že SMLOUVU NELZE  ZÁVAZNĚ PRO SPOTŘEBITELE UZAVŘÍT VÝHRADNĚ PO TELEFONU!!!

Nabídku učiněnou během hovoru podnikatel bez zbytečného odkladu potvrdí spotřebiteli v textové podobě a spotřebitel je nabídkou vázán až poté, co projeví svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině!

Nabídku na uzavření smlouvy tedy podnikatel spotřebiteli zašle například e-mailem nebo dopisem.
Spotřebiteli má tak možnost po přečtení těchto informací rozhodnout, zda nabídku přijme a smlouvu uzavře či nikoliv.

K tomu, aby byla smlouva platně uzavřena, je zapotřebí, aby spotřebitel nabídku přijal, a to buď klasicky podpisem listiny nebo elektronickým způsobem (např. prostřednictvím e-mailu, SMS, nemusí se jednat o elektronicky podepsaný dokument ve smyslu kvalifikovaného el. podpisu). V opačném případě není spotřebitel smlouvou vázán.

Rady pro bezpečné používání telefonu

1) Pokud Vám volá neznámé číslo, buďte vždy obezřetní!

2) Pozor obchodní hovory bývají nahrávány a vše může být použito proti Vám. Važte proto slova, která do telefonu vyřknete!

3) Pozor na podezřele “výhodné nabídky”.

4) Pozor na nabídky, kdy je jedinným kontaktem na prodávajícího telefonní číslo.

5) Pokud smlouvu uzavřete na dálku a rozhodnete se do 14 dnů odstoupit, raději tak čiňte písemně!

6) Za žádných okolností nesdělujte třetím osobám autorizační kódy, které Vám přijdou formou SMS!

7) Nereagujte na výzvu, abyste zavolali  na cizí     telefonní číslo zpět. Při volání na neznámé číslo, si vždy dopředu ověřte cenu takového hovoru.

8) Stále mějte na paměti, že ve skutečnosti nemáte nikdy stoprocentní jistotu, že hovoříte s tím, za koho se volající vydává. Po telefonu je totiž snadné volaného uvézt v omyl.

9) Žádosti o finanční hotovost od rodiny, přátel a známých učiněných přes telefon si nejdříve ověřte a v žádném případě peníze nepředávejte cizím  lidem. Může se jednat o podvod.

10) Není Vaší povinností telefonní hovor vést. Pokud je Vám hovor nepříjemný, můžete jej bez jakýchkoliv výčitek kdykoliv ukončit.

 

Aby nás volání nestálo příliš mnoho – volání na barevné linky

Firmy běžně nesmějí pro komunikaci se spotřebiteli v souvislosti s uzavřenou smlouvou používat telefonní linky, za které by klienti museli platit vyšší než běžnou cenu hovoru.

Výjimkou jsou ale služby poskytované přímo prostřednictvím telefonu. Sem patří různé soutěže, v televizi populární služby věštců a léčitelů či erotické služby. Při volání na taková čísla musíte počítat s tím, že minuta takového hovoru bude zpravidla velmi drahá.

Pokud se chystáte volat na nestandardní telefonní linku zpozorněte a raději se přesvědčte, jestli vám tento hovor nevyprázdní peněženku.

Tzv. zelenou linkou, jsou pouze čísla, která začínají trojčíslím 800 … Při volání na tato čísla nezaplatíte nic.

Volání na tzv. žluté a duhové linky.

Jde o čísla začínajících číslicí 9, pro která jsou uplatněny vyšší než běžné ceny! (Ne všechna čísla začínající 9 ovšem nutně znamenají vysoké účty.) Pozor je potřeba si dát zejména na tato předčíslí:

–  900 a 906 – zejména obchodní, odborné, inzertní a soutěžní služby,

–  908 – služby s jednorázovou cenou využívané např. pro hlasování,

–  909 – zábavné služby pro dospělé.

?  Proč se tato čísla nazývají také čísla s vyjádřenou cenou? Protože cenu hovoru můžete vyčíst přímo z telefonního čísla.

Příklad: Voláte-li na číslo 900 AB0 111, pak písmena AB (tzn. vždy 4. a 5. pozice tel. čísla) jsou poskytovatelem služby nahrazena konkrétními čísly vyjadřujícími cenu, která je volajícímu účtována za každou i započatou minutu volání. V praxi jsou účtovány ceny od 6 do 95 Kč, ale i několikanásobně vyšší. Takže při volání na číslo 900950111 zaplatíte 95,- Kč.za minutu hovoru.

Leták ke stažení: Pozor na to, kdo Vám volá!

Leták Pozor na to, kdo Vám volá 2023