Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

608 722 582

Logo SOS MaS
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.
  1. Úvodní stránka
  2. Pro spotřebitele
  3. Rady pro spotřebitele
  4. Záruka za jakost
  5. Záruka na jakost - smlouvy uzavřené od 6.1.2023

Záruka na jakost – smlouvy uzavřené od 6.1.2023

ZÁRUKA ZA JAKOST

Spotřebitelé i podnikatelé zpravidla používají pojem záruka v souvislosti s každým uplatněním reklamace vad koupeného zboží. To však není správně. Je na místě zdůraznit, že aktuální úprava kupní smlouvy v občanském zákoníku pojem zákonná záruka vůbec nezná a nepoužívá. Hovoří sice o dvou letech po koupi, kdy prodávající ze zákona odpovídá za vady, které se v této době na zboží projeví, ale právo spotřebitele reklamovat takové vady pojmenovává jako zákonná práva z vadného plnění. S těmito právy Vás seznámíme zde.

Záruka za jakost ve smyslu občanského zákoníku je naopak zárukou smluvní. Poskytovatel takové záruky se dobrovolně rozhodne nad rámec svých zákonných povinností uspokojit kupujícího, nebo-li kladně vyřídit reklamaci i vad, které by jinak v rámci zákonných práv z vadného plnění nebyly uznány (např. vady způsobené běžným opotřebením, nebo vady, které se projeví později než ve dvou letech po převzetí věci.

Vznik záruky za jakost

Záruka tedy nevzniká ze zákona, ale dobrovolným prohlášením poskytovatele záruky, že kupujícího uspokojí nad rámec jeho zákonných práv z vadného plnění.

Prodávající se tak může zavázat zejména k tomu, že vrátí kupujícímu kupní cenu, vymění věc nebo ji opraví anebo v této souvislosti poskytne službu, nebude- li mít věc vlastnosti uvedené v prohlášení o záruce.

Zaručí-li se poskytovatel záruky (prodejce nebo výrobce), že si věc po určitou dobu při obvyklém použití uchová své funkce a výkonnost, platí, že má kupující ze záruky alespoň právo na dodání nové věci bez vad nebo na opravu věci. Tyto účinky má i uvedení záruční doby nebo doby použitelnosti věci na obalu věci.

Kupující ale nemá právo ze záruky, způsobila-li vadu po přechodu nebezpečí škody na věci na kupujícího vnější událost.

Forma prohlášení o záruce za jakost

Takové prohlášení může být součástí kupní smlouvy, záručního listu, kupního dokladu, uvedeno na obalu apod. Záruka za jakost vznikne i prohlášením učiněným v reklamě dostupné nejpozději v okamžiku uzavření kupní smlouvy.

Obecně platí, že určují-li prohlášení o záruce různé záruční doby, platí doba z nich nejdelší. Je-li však obsah záruky obsažený v jiném prohlášení o záruce pro kupujícího méně příznivý než obsah záruky učiněné v reklamě, má přednost obsah uvedený v reklamě, ledaže byl před uzavřením smlouvy dodatečně upraven stejným nebo srovnatelným způsobem, jakým byla reklama učiněna.

Od jakého okamžiku záruční doba běží?

Záruční doba běží od odevzdání věci kupujícímu; byla-li věc podle smlouvy odeslána, běží od dojití věci do místa určení. Jinak řečeno od chvíle, kdy si věc spotřebitel převezme např. od dopravce.

Má-li koupenou věc uvést do provozu někdo jiný než poskytovatel záruky, běží záruční doba až ode dne uvedení věci do provozu, pokud kupující objednal uvedení do provozu nejpozději do tří týdnů od převzetí věci a řádně a včas poskytl k provedení služby potřebnou součinnost.

Vadu krytou zárukou musí kupující vytknout poskytovateli záruky ve lhůtě určené délkou záruční doby.

Záruční list

Pokud je záruka za jakost poskytnuta, musí vám poskytovatel záruky vydat záruční list v textové podobě, a to nejpozději při převzetí zboží.

POZN: Ustanovení o záruce za jakost se přiměřeně použijí i na záruku převzatou v souvislosti s jinou než kupní smlouvou.

Zdroj: Zákon č. 89/2012 Sb. občanský zákoník § 2113 – 2117.